Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1474 ggr
Cafesinner
0

Magen låter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lät min nya hamstertjej springa ute lite idag, och hörde hennes mage låta. Först bara ett par gånger.. Sedan minst 2 gånger/ minuten.
Hon är relativt nyinflyttad, 4 dagar nu. Dock handtam sedan innan (född i november) och har varit väldigt nyfiken och social sedan hon kom, ätit direkt ur handen, suttit i min hand och låtit mig klappa henne.
Byggde en liten hage med hennes saker i och en handduk under så hon skulle vara trygg. Enligt uppfödaren har hon alltid farit runt som en tok när hon är ute, så jag vet inte om hon var mer stressad än vanligt…Svårt att säga. 
Jag väntar en vecka eller något innan jag försöker igen, men det är mest magljuden som oroar mig… Yukis mage har aldrig låtit så detta är helt nytt i min värld. Kan hamstrar få något liknande magkatarr?
Fick inte med något övergångsfoder från uppfödaren men hon ska vara van att äta allting och allätare är inte lika känsliga för foderbyten.. dessutom innehöll våra basfoder väldigt lika saker…
Hon har inte visat några tydliga tecken på smärta. 

Någon som vet??

jossa5
0

Har dessvärre ingen aning. Det låter ju intressant dock. Kanske bara jättehungrig? 😛 Näe, jag hoppas att det bara var något tillfälligt.

Men jag har en liten OT fråga här istället.. Har du hunnit prata med din lärare om människoförkylning och hamsterförkylning? Har för mig att det var du som nämnde att din lärare påstod att våran förkylning inte kan smitta av sig på hamstern… Är lite nyfiken om du frågat bara. 🙂

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Cafesinner
0

Mja, tvivlar på hunger x'D
Och nej det har jag inte, men ska!

iwannabecool
0

Min hamster låter också, dock vet jag inte om de är från magen men.. Jag är jätteorolig :/

Cafesinner
0

Har funderat nu på om det kan bero på för mkt Färskmat.. pratade med uppfödaren och hon brukar tydligen inte få det så ofta. Får se om det går över när jag ger lite mindre.

Gerro
0

Men det kanske är så att hon smälter maten?
För att jag har lärt mig på biologin (omfg jag lärde mig något XD) att magen typ jobbar utan att vi styr det & att den kan typ låta när den smälter maten eller något ^^

Fiona1234
0

Är hon dålig i magen ? Dvs lösa korvar ? Isf kan de väl vara om hon inte har fått så mycket Färskmat innan att hon reagerar på det? Testa att inte ge på några dagar och se om det blir bättre :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Wellcraft
0

Hon är van vid all Färskmat och ska inte bli dålig i magen.

Jag tror som jag skrev till dig att det är foderbytet och ev. lite stress av att byta hem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cafesinner
0

Hon har inte lös avföring, kollade hela buren igår:)

Fiona1234
0

Okej! Men det är säkert som #7 skrev :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus