Två stycken tillsammans?
Kan man ha två stycken honor/hanar i samma Bur ? I en sådan vanlig som man köper i djuraffärer ?
- Redigerat 2021-06-06 11:07 av Herveaux
Jag kanske va lite otydlig men jag menade ha två av samma kön
Vad ska du ha för hamster? Om du bara tror det finns en borde du läsa påp mer
Jag vet att det finns flera sorter, har själv haft en hamster som gick bort för 1 år sedan
Men vilken sort ska du ha?
Dvärghamstrar ska vara flera, guldhamstrar ska vara ensam.
Sen rekommenderar jag att du köper från uppfödare och inte djuraffär (: Djuren från uppfödare är oftast friskare och trevligare, speciellt om hamstrarna på djuraffären kommer från grossist. Är det dvärg du ska ha, så är det dessutom större chans att dom inte bråkar från uppfödare (och skulle dom mot förmodan göra det, får man ofta byta en/båda).
(Sen antar jag att du vet grunderna? Ej saltsten/mineralsten, inte hamstervadd, inga plasthus osv?)
//Jessie
Tack, för svaret. Varför ska man inte ha plasthus ?:)
#7 Det blir väldigt instängt i dom, finns hamstrar som kvävts i plasthus. Dessutom är det inte så bra om hamstern tuggar på plast, eftersom dom kan få i sig vassa plastbitar (och skada sig)
Är det guld eller dvärg du hade tänkt dig? (:
//Jessie
Dvärg, som jag hade förrut .
Okej. Då gäller som sagt två eller flera (:
//Jessie
Men hur många hamstrar kan man ha i en Bur ??
#11 Det beror på hamsterns art och burens storlek. Robotovskis och Campbell trivs ofta i grupp, Vintervita bör man ha i par och Kinesiska trivs tyvärr oftast ensam (men man bör ändå prova med en kompis)
//Jessie
Men vad är det för mått i de vanliga plastburarna som man köper på en vanlig djuraffär ?
#11 Det beror på vilken Bur du tänker köpa.
//Selma
Stay strong, whathever they say.
har redan en vanlig plastbur
#13 Menar du duna-burar? Det är plastburar med galler bara i taket. Oftast ganska dyra. Dock finns det olika mått på dom också, så det beror helt på.
Själv rekommenderar jag största SAMLA-lådan som finns i Ikea istället. Mycket billigare (: Kostar bara 149kr, medans en stor duna kan kosta uppemot 800kr…
Har aldrig haft fler än två ihop, så någon mer erfaren får gärna rätta mig om det ska skriver inte stämmer. Men i en samla bör man kunna ha två VV ellerKinesisk, eller 3-4 Campbell eller robotosvkis? (Naturligtvis bara en art i taget då, olika arter trvis inte ihop)
//Jessie
(Hann skriva innan jag såg att du hade skrivit)
Om du redan har en duna, så är det väl bara att mäta den? (: Mät dom inre måtten, inte dom yttre.
//Jessie
Ja som scorpio97 redan sagt trivs vintervita två och två, campbells kan man ha fler äntvå och robrovkis trivs i flocker. Kinesiska trivs oftast ensam. Antar att du har dunabubur, rekommenderar att köpa 130 liters lådan från IKEA för 149:- utan lock. Den är jättestor och rymlig.
min duna Bur är 55x39x47 cm tror jag