Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 4179 ggr
rebeccakristina
0

Hjälp, hittade en larv i buren!

Städade min hamsters Bur igår kväll och nu när jag vaknade upptäckte jag att en liten vit larv satt innanpå buren och en utanför, vad kan det vara?! Hur ska jag göra nu?!

Rummet som buren står i är jätte rent och fräscht, kan det har kommit ifrån någon blomma? Är sjukt orolig, vet ej om det finns flera!

moondancer
0

Fota den eller beskriv så kan jag se om jag kan se vad det är för larv.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

rebeccakristina
0

Jag tog bort dem direkt och spolade ner dem! Tänkte inte på det innen, men den var ytterst liten och hade väl ben som en tusenfoting ungefär!

Emmny
0

Jag har fått små vita larver i min hamstermat flera gånger, dock har jag hittat dom snabbt. Så det kan ju va att dom kommer från hamstermaten, kolla igenom hamstermaten. Vad har du för hamstermat ?

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

rebeccakristina
0

Det som ligger i nu är bara något blandfoder, hon åt färsk mat igår men har tittat så att det inte ligger kvar några rester eller så!

Scorpio97
0

Om man fryser torrfodret ett tag innan man ger, så dör alla insekter (: Är ju inte alltför ovanligt att det kommer med små äckliga skalbaggar (jag har som tur sluppit detta) och dom kan stanna kvar ganska länge. 

Jag fryser torrfodret en vecka ungefär. Brukar alltid köpa en ny påse innan den förra är slut, så tiden däremellan fryser jag den nya maten.

//Jessie

Emmny
0

Det är nog inte så farligt för dom att äta det men man vill ju inte ha små äckliga larver i hela huset :/

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Roxie
0

Det kommer mest troligen från maten. Gör så att du fryser in påsen med mat, låt den ligga i frysen över natten.

Det är någon slags mal (fjäril) som ofta lägger ägg i Foder som därefter kläcks och blir larver sedan puppor och sen malar.. Har varit med om att det vid några tillfällen flugit ur en och annan mal när jag öppnat fodersäcken (20kgs) som jag hade förr.

Riktigt äckligt, men absolut ingen fara för hamstern, bara lite extra protein ;)

// Sofia

guanabana
0

Det är nog mer obehagligt än farligt, och om det skulle vara "farligt" är det snarare farligt för dina kläder eller annan mat om det är ohyra som gillar att tugga tyg eller mat. Antagligen är det något harmlöst för din hamster precis som Roxie säger. Jag tror det också är någon mal eller liknande. Du kan ju kolla in anticimex sida, de har en bra sida för att identifiera ohyra. Men om det du hade inte räknas som ohyra så är det kanske inte med. Jag hade lite problem med att öppna sidan just nu, vet inte om det funkar bättre för dig men det är ju bara att testa senare i värsta fall. http://www.anticimex.com/se/Privat/Skadedjur/

rebeccakristina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lyckades fotografera larven när jag hittade ännu en till!
Har fryst in maten som var kvar nu men hittade verkligen ingenting när jag kollade igenom den! Kan larverna möjligtvis komma från spånet kanske? Känns så konstigt för har använt båda den här maten och spånet ett tag nu och det här har aldrig hänt tidigare…

gulzebra
0

#9: Ser ut som kvarnmott (en mal), och de brukar komma från maten. Du kan lika gärna ha fått in det i tidigare matpåsar och inte märkt det förrän nu. Personligen skulle jag tömma buren helt så inga ev larver kryper där och förpuppas och senare i sin tur kan föröka sig också.

Fortsätt frysa in all mat, slå ihjäl alla malar och larver du ser. Kolla gärna igenom garderober och så bland kläder, i skrymslen och vrår - larver förpuppas gärna i hörn och grejer och inte helt sällan bland tyger har jag märkt. Glöm inte mellan fönstren om du har fönster man kan sära på, hittade ett bo mellan fönstren i lillsyrrans rum en gång när det begav sig. Håll koll i taket, larverna kryper gärna runt där (och trillar ibland ner för den delen). Böcker odyl är andra ställen de verkar trivas i.

Slutligen, var asnoga med att verkligen slå ihjäl alla du ser, släng upp fällor om du vill, och dra dig inte för att dra in Anticimex om det blir mycket för kvarnmott är skitsvårt att bli av med när man väl fått en "invasion". Been there, done that, ser fortfarande en mal då och då…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram