Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 8153 ggr
pixielutt
0

Blåbär?

Läser hit och dit att de kan äta blåbär men läser samtidigt lika många inlägg om att de INTE ska äta blåbär, hur ligger det till?

Har dvärgar.

/ M

[Ingunn_1969]
0

Mycket fruktsocker? Jag skulle inte ge blåbär till mina dvärgar i alla fall.

Ger ingen frukt eller bär alls utan bara vissa grönsaker och i små mängder.

pixielutt
0

Vet inte alls om det var för att det handlade om fruktsocker. Ger ingen frukt till mina dvärgar annars då jag vet att det innehåller en del socker, mina får grönsaker och Färskmat

Undrar mest om de är allergiska mot det eller något? 
Någon skrev att det var en stenfrukt men det kan det väl inte vara? Det har ju ingen kärna?

/ M

[Ingunn_1969]
0

Här finns blåbär med på listan över frukter:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_frukter

Men här står det att blåbär är ett bär:

http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4r_(botanik

Och här står att att bär är en sorts frukt:

http://faktabanken.nu/fruktochbar.htm

Men en stenfrukt kan jag inte förstå att det kan vara, precis som du skriver så har ju stenfrukter en kärna fast de kan se mycket olika ut.

pixielutt
2

Jösses, bär…. frukt…

Får väl klassa det som en liten god blå prick, låter bli att ge eftersom det är osäkert då :)

/ M

[Ingunn_1969]
2

Ha ha, ja det är inte lätt, tomat är visst ett bär och banan en ört. Inget är som man tror, snart klassas väl hamstrar som fisk också :-P

Wellcraft
0

I måttlig mängd är det ingen fara med varken frukt eller bär (bortsett från stenfrukter som ni redan vet).

Att ge lite blåbär eller annat bär som lyx ibland ser jag inget fel med.

Min ena hamster är gaalen i äpplen och han får någon bit i veckan och det har inte skadat alls, när jag hade min dvärg fick han också någon fruktbit/bär i veckan och han mådde prima hela sitt liv och dog i sömnen efter 2 och ett halvt år. 

Så det ska nog vara lugnt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Ingunn_1969]
1

Vintervita klarar nog av att få en liten bit frukt eller bär då och då, campbells skulle jag inte ge varken frukt eller bär till, även om det säkert oftast går bra så ökar risken för diabetes vilket är onödigt när det finns så mycket annat man kan ge som de uppskattar minst lika mycket men som inte är lika riskabelt.

Bara för att något har gått bra i vissa fall och med vissa individer så betyder ju inte det att det inte finns risker med det. Ungefär som att köra bil utan bilbälte, det går ju oftast bra men det är i alla fall riskabelt.

Fast jag inser att jag säkert är lite väl nojig med detta. Jag har haft en hel del diabetes i några av mina campbellskullar och även om det sannolikt inte är foderrelaterad när de får det så unga så har jag blivit extremt försiktig med deras Foder.

pixielutt
1

"Hamstrar som fisk" hahaha! Eftersom jag har vintervita så kan jag ge dem varsitt då :) Tack för svar!

/ M

Scorpio97
0

Jag har gett blåbär som godis till mina robbar (:

//Jessie