Sjuklig dvärgis
Hej Hej
Haha nu äter kommer jag igen med sama problem som alltid angående min dvärgis. Han är så sjuklig av sig att för 2veckor sedan trode jag att han skulle lämna mig. Han hade ingen livsgnista kvar, han hade svårt att andas och nös hela tiden. Han sprang inte i sitt Hjul, han hade ingen matt i kindpossarna, han lämnade enbart huset för att drika och kanske äte lite, men han var mycket mager. Så min tank på en gång var den att han skulle få en bra sitsa tid (ja du vet hur vi människor är :P allting ska vara 'värdigt' ;)). Så jag bästemde mig för att han skulle få vara i min fågelbur, ja du golvytan på den är följande 45x90 ;) Och så stälde jag in buren i förrådet för Att undvika drag.
Det var nog det bästa jag någonsin gjort. Det blev en helt ny hamster. Han har fott tillbacka livsglädjen, kinderna är FULLA med matt och godsaker, han har gott upp i vikt, han springer i sitt Hjul, springer i sina tunlar, boar förfullt. Mysser och bara är jätte lycklig.
Han är dock fortfarande väldigt förkyld och har svårt att andas, så jag ska prova att bli lite mer naturlig i mina val av produkter just till dena lilla prins. Som jag trode var dödsdömd men kom tillbacka och vart piggare en han någonsin varit förut och han är ändå 1,4 år gammal nu :) Först nu har jag förståt vikten med att djuren behöver utryme att röra sig på, men tyvär så är det ju inte bara att gå och köpa stora burar då de facktiskt kostar en del. Och det var enbart tur som gjorde att jag hade dena buren tom.
Problemet jag ständigt återkommer till är hans förkylning, har varit hoss väterinär och de hittar inget fel. Varje gång jag går ditt blir han friskförklarad, och han värkar ju inte smita då min guldis inte fott dessa symptom. Jag tar i båda och de springer på sama områden så guldisen borde ju blivit smitad vid det här laget om det varit smitsamt. Problemet är bara det att jag har provat allt som vetärinererna har rekomenderat tex att prova olika Bottenmaterial, bytt Foder, bytta vatten oftare, bytta Sand oftare i baden, bytt iljö (hon utsätts ju inte för någonting nu när hon står i förådet). Det jag har uteslutit är ju då att han inte är alergisk mot sitt Foder, han är inte alergisk mot bottenmateriallet, han är intealergisk emot algbildning i vattnet, han är inte allergisk emot emoniak (urin) och han värkar inte reagera på dåliga ämnen i sin omgivning.
Jag har fott ett allternativt förslag från en allternativ veterinär. Han säger att jag ska ta bort alla Bottenmaterial av trä eller papper och istället använda halm/hö/hampa eller underlag för reptiler. Han säger också att jag ska ta bort hushollspapper och toapapper och istället ha levande mossa från skogen allternativt för reptiler. Han räkomenderar mig också från att bytta Foder hellt och hållet. Jag funderar då i så fall på att använda underlat och duvfoder. Hört att det ska vara bra :)
Några andra grejer jag tänkt att prova istället för det traditionella är att köpa en värmematta, att ta bort allt som är av plast *(som man kan gnaga på och få i sig) och bytta till tex glass eller sten eller käramik. Sedan tänkte jag även att man tar bort den vanliga sanden ocg lägger i finnökensand för reptiler istället.
Deta är en dyr hamster kan jag ju konstatera :D Någ gott åt flera tusenlapar på honom redan, men finnare hamster går ej att hitta. Synd bara att han har så dålig hällsa annars hade han varit det parfekta avelsdjuret ;) Aldrig bitit, är springig samtidigt som han är gosig och han blir bara gosigare med tiden :)
Tycker ni att jag ska följa den allternativa veterinärens råd eller ska jag fortkätta med det som jag har nu? Nu kör jag med kutterspån och vanlig shinchilla Sand. Matten är Pretty Petts och Undulatfoder, något so älskas :)
Hällsningar akumas7