Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1449 ggr
[Virvel-Rex]
0

Dvärghamster Frågor

Hejsan. Jag har intresserat mig lite för Dvärghamstrar, men aldrig haft förut. Så här kommer lite frågor iallafall som jag vill ha svar på!

1. Hur ofta städar du i din Bur?
2. Hur stor är din Bur?
3. Vad matar du dina hamstrar med (bas-foder), och grönsaker?
4. Hur många hamstrar har du i din Bur?
5. Hur många kan man ha i en 100 liters akvarium?

När du svarar skriv helst  1,2 osv.

[Ingunn_1969]
0

1. Ca varannan vecka, oftare om det bor ungar från 2 veckors ålder i buren, de skräpar ner snabbt.

2. Mini-duna, akvarium ca 35*60, mellanduna till dvärgarna

3. Fröer (duvfoder, undulat, parakitblandning) hundfoder, torkade mjölmaskar, broccoli, sallad, gurka, blomkål, ärtor, groddar

4. Har totalt runt 30 burar, de vintervita bor oftast två och två, det trivs de bäst med. I burarna med ungar är de fler, naturligtvis. Campbells bor 2-6 i varje Bur. (Max tre i en mini-duna, är de fler bor de i mellan-duna)

5. Två vintervita. De trivs bäst två och två oavsätt burstorlek. I ett 100 liters akvarium skulle jag nog nöja mig med två oavsätt art.

Frosstis
0

Ingunn, funkat campbells så bra i flock?

UlrikaD
0

#2 Ingunn har ju fler campbells och mer erfarenhet. Men jag hade tre av mina tillsammans, tre pojkar. Och de bodde tillsammans och var hur mysiga som helst ihop.

[Ingunn_1969]
0

Ja, de har funkat bra ihop. Har en flock hanar som leds av en hane som nu är drygt ett år och hans son, de bor i en mellan-duna. I deras flock är alla unga hanar välkomna, de välkomnas av en rejäl putsrunda och sen är de med i flocken. Just nu är de 5 totalt, men de har varit upptill 6 och det har fungerat bra.

Annars har jag en hane som bor med sina två söner som nu är ca 3 månader, det fungerar också bra. Övriga bor i par eller med sina ungar.

Har inte fått chansen att testa honornas flockegenskaper än, men jag hoppas på fler honor i kullarna framöver så jag får tillfälle att testa det också.

Intehärutandär
0

iFokus har en kategori för just dvärghamstrar

1. Hur ofta städar du i din Bur?

1 gång i veckan

2. Hur stor är din Bur?

Standard.

3. Vad matar du dina hamstrar med (bas-foder), och grönsaker?

Jag köper lösvikt på Djurmagasinet - och ger grönsaker, kokt potatis, skinka - beroende på vad man har hemma.

4. Hur många hamstrar har du i din Bur?

En just nu. Två brukar vi ha, men en dör alltid före. (Eller blir osams)

5. Hur många kan man ha i en 100 liters akvarium?

Vet inte hur mkt 100 l är. Vi har ett mindre akvarium, som ser ut som standard-buren för dvärghamstrar i mått. (Med standardbur menar jag den vanliga i plast med galler-lucka i taket)

Gerro
1

Men har för mig att skinka är för salt för hamstrar?

Intehärutandär
0

# 6

Nej, då. De har ju en saltsten (& mineral)-sten att gnaga på. Våra har alltid fått en liten skinkbit, köttbulle eller vad vi nu haft till maten. Inte varje dag, men ett par.

Gerro
1

Men hamstrar ska inte ha saltsten eller mineralsten.
Saltsten kan göra så att dom får problem med njuren(?). Och köttbullar är nog lite för starkt för dom eller?

Scorpio97
2

Köpta köttbullar skulle inte jag ge, alldeles för mycker kryddor och annat. Skinka beror på vilken skinka. Påläggsskinka är för salt. Men rent fläskkött (som skinka kan räknad till) är ju inte farligt. Sen ska hamstrar inte ha salt- och mineralsten. Så du bör ta bort den (:

//Jessie

Intehärutandär
0

# 8/9 Jasså det var nytt. Vi har haft 6 hamstrar som mått utmärkt och levt sin livstid med denna kost.  

Köpta köttbullar köper vi aldrig. Vi ger alltid okryddad mat (den vi gör själva).

Intehärutandär
0

Kollade upp detta på veterinären.nu

"För att göra maten mer varierad och intressant kan man komplettera pelletsdieten med grönsaker, husmanskost och lite frukt. Man kan ge det mesta som är nyttigt för människor och har man lite sunt förnuft kan man låta hamstern smaka på mycket av det man äter själv. Flertalet våra grönsaker går att ge samt lite ris, pasta, kokt potatis, magert kött, kyckling och frukt. Sötsaker, feta produkter, stekt/friterad mat, salt och starka kryddor ska man undvika helt. Man bör heller inte ge frukt i för stora mängder. Generellt gäller att ju mer man varierar desto bättre är det."

Vår har ingen sten alls just nu. Så då låter vi det vara. Men kött kommer den fortsätta få som vanligt.

Gerro
0

Jag brukar koka typ fläskkött eller köttfärs till mina. Men köttbullar brukar ofta innehålla kryddor & lök, vartfall våra. Och köpte om jag inte minns fel.