skillnad på dvärghamster och guldhamstern
Vad är egentligen skillnaden mellan dvärghamster och guldhamster? Mer än att guldisar vill vara ensamma och dvärgar vill vara fler? Och storleken såklart :p Bara nyfiken :)
Anna och taxen Max
Dvärg hamstar har jag hört ska vara lite mer " aggresiva " medans guldhamstrar har ett bättre temerament. Det är vad jag har hört iaf men tror nog att ( har aldrig haft dvärgar ) dvärgar också kan vara snälla :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Själv upplever jag precis det tvärtom xD Har bara haft dvärgar, som är väldigt mysiga, men dom guldar jag mött har alltid försökt bita mig. Dock har jag bara mött djuraffärs-guldisar också, så.
Dock är väl dvärgar lite mer att dom kan smaka på fingrarna, i alla fall när man nyss fått dom. Dock kan man inte riktigt kalla det bita, det känns knappt (:
//Jessie
Håller inte alls med #1. Så länge man köper från en bra uppfödare så är dvärgisar helt underbara, klar man kan få goa hamstrar från djuraffär också men tycker ändå aldrig man ska köpa därifrån! Har två dvärgisar här hemma, en från imazo och en från en bra uppfödare. Hon från Imazo är aggressiv men hon från uppfödaren är sååå go! Hon ligger bara och gosar ner sig i handen, hon pussas och har aldrig fräst eller bitit någon!
Tycker detta gäller guldhamstrar också.
// Nadja
Då är det nog ingen större skillnad på dom allså? Utan mer individer det skiljer.
Anna och taxen Max
Är inte dvärgar mer naturligt dag och natt aktiva? alla mina dvärgar har alltid varit vakna även på dagen, även en till min kompis som var aggressiv och inte gillade människor alls. Tror guldisar måste vara tama och gilla en innan de kan bli dagaktiva medan dvärgar alltid är vakna nån gång på dagen, även om de skulle tycka männískor är hemska.
Tycker också att dvärgar är uppmärksammare på att titta runt sig och kolla på mig, medan guldisar kollar upp på en mindre. Guldhamstrar känns mindre snabbtänkta, men de är jätte gosiga när de fått förstroende för en. tror att de kan vara gosigare än dvärgar.
Tror dock att Guldhamstrar luktar mer, min kompis var tvungen att städa sin guldis Bur nästan varje dag om det inte skulle lukta. Mina dvärghamstrars burar luktar inte förren efter två veckor. fast använder papperspellets och de suger upp kiss bättre än spån.
Jag har haft både dvärg och guldhamster och enligt mina erfarenheter är dvärgisar mycket lugnare, och ligger stilla i handen medan guldhamstern är mer "på språng", visst guldisar har sina stunder då de är dömysiga men helst vill de springa runt och utforska, finns såklart undantag på båda sidor.
Varför jag fastnade för guldhamster är helt enkelt för att de finns roligare färger, en guldhamster kan se ut nästan hur som helst medan en dvärgis i stort sett är gråvit bara i olika nyanser, guldisar hade mer roligt "material" av avla på så att säga, och såg roligare ut.
Dessutom passade en guldis temperament mig mer, de är vakna och alltid nyfikna på allt och dessutom måste man lite vinna deras tillit innan de börjar anpassa sig till en och tycka om en ordentligt.
Dvärgisar, i alla fall de jag stött på (vintervita) har varit hur gosiga som helst redan från början, vilket gör dem till enligt mig den optimala förstahamstern.
Men jag gillar när jag får kämpa lite, för det skapar en bättre relation.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det är nog väldigt individuellt hur dvärghamstrar och guldisar är.
#6 tror nästan att man fäster sig mer vid guldhamstrar. För som du skrev är dvärgar tama från början, men guldhamstern kan få stort förtroende för en.
Min kompias tyckte att guldhamsterburen luktade mycket, men vad tycker du? kräver den mycket mer städning? Jag har flera tammöss just nu, och nackdelen med dem är att deras Bur i stort sett alltid luktar, fast jag och mamma torkar i buren ca tre ggr per dag och byter pellets en gång i veckan. Pappa tycker att det luktar apa i mitt rum :/ fast känner det inte lika mycket själv.
#6 Om du tittar på Campbells dvärghamstrar så finns det mycket fina färger där med. Kanske inte lika många som hos guld, men mer än hos Vintervita.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tack nu vet jag mer :) håller mig dvärgis :) tänkte om guldisar var lite gosigare men är väldigt känslig för dofter. Hoppas min lilla parvel blir lite gosigare annars får jag väl skaffa fler att ge min kärlek till;)
Anna och taxen Max
#10 Jo, det finns ju folk som är allergisk mot guld, men inte dvärg. Jag ska själv undersöka saken om några veckor (träffa en gäng guldis-ungar då.) Dock vet jag inte om det har med pälsen eller lukten att göra. Men det kanske finns nån i din närhet som har guldhamster du kan hälsa på, och kanske lukta på buren och se.
Haha, ju fler desto bättre! 
Mvh,
Tyvärr är det ingen som har det :( men nöjer mig bra med dvärg :) har varit jätte nyfiken på de verkliga skillnaderna. Eller ja blivit jätte nyfiken på hamster i allmänhet :p
Anna och taxen Max
Det var synd. Men dvärgar funkar fint det! Jag har en själv (snart två) 
Mvh,
#9 kan faktiskt de flesta färger inom campbell och vintervit, tycker inte de är stor skillnad eftersom jag är van vid guldisarnas stora variation när det gäller både färger och hårlag, visst kanske uttryckte mig lite dåligt när jag sa att det mesta var vitt/grått men menade mer i jämförelse mot guldis :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#14 Ahaa.. Då förstår jag. Trodde du bara sett vintervita och dom är ju inte så stor i sin färgskiftning 
Mvh,