Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1720 ggr
MammaL
0

1 unge dålig

Jag blev helt förkrossad idag när jag skulle fixa mat till hamstrarna och lyfte på matskålen i Esters Bur. Under den låg en unge stel och kall. Min största fasa var att den hade dött. Jag tog upp den och värmde den 5 minuter och la sedan tillbaka den till mamma. Den kvicknade till och började dia men jag tror inte den kommer klara sig tyvärr. Om en timme ska jag in och kika. Har den piggnat på sig så är det en mirakelbebis. Jag är så ledsen och tårarna var många. Håll tummarna för bebisen.

P.s Om det är någon som har haft en liknande situation så berätta gärna hur det gick för er D.s

Kram!

Minitassen
0

åååh hoppas h*n klarar sig!! Gråter<3

Mexxie
0

oj oj oj… låter inte som om den kommer klara sig tyvärr.

MammaL
0

Tack…mina hamstrar betyder allt för mig och jag tar det här jättehårt.

Minitassen
0

#3 Ja, jag förstår "/

MammaL
1

Det är en liten hona. En av dom mindre. Men hon verkar tuff och stark så man vet aldrig men jag vågar inte hoppas.

Mexxie
0

#3 Jag förstår dig och hur mycket oro du har. Jag trodde att jag skulle svimma när jag trodde att jag hade dödat min egna hamster….

MammaL
0

Vad hände?

Mexxie
0

#7 Buren hade ramlat ner lite högre än 1 meter och snurrat i luften så att buren hamnat med botten upp så att säga.

Han överlevde dock, var bara av ren tur då han hade en stor sten som låg bredvid honom som lika gärna kunde krossat honom.

MammaL
1

Oj. Min lilla hona verkar iaf kunna röra på sig. Var nyss in och såg att dom andra syskonen värmde henne. Och mamma har diat henne. Går in och kikar om ytterliggare en timme.

Kram!

Roxie
0

Har hänt mig också. Hittade en bebis stel och kall under toaskålen. Men hon klarade sig!

// Sofia

Minitassen
0

Hur kommer det sig att den ligger under matskålen? :O

MammaL
0

Mamma Ester brukar gräva sig under den och antagligen har denna lilla mammagris hakat på och sedan fastnat där. kanske retav diat och sen grabbat sig fast.

Royalz
0

Det är ju sånt som händer när man föder upp. Man kan inte vara ledsen för alla små ungar som går bort. Då blir det en trist liv.

UlrikaD
0

Även jag har hittat en bebis kall och livlös bakom toa-skålen en gång. Dock guldhamster. Efter lite massage och värme så piggade han på sig och växte upp och blev stor och stark. Det blev en Snövit av honom.

Annisch
0

Har varit med om liknande, inge kul alls.. De är så små och hjälplösa.  /: För mig gick det inte bra en av gångerna, men den andra klarade sig. :)

Och det låter ju bra om det värmer henne och hon får mat. Hoppas hon klarar sig! :')

[iurochskur]
0

Ja, som jag sa på telefonen så kommer det komma såna här stunder och det är aldrig lätt, men man tvingas ta en del hårda beslut under årens lopp som uppfödare.

Men jag tror lillan klarar sig bra.

Kram på dig!

MammaL
0

Tack. Ska in nu o kika och är allt bra så blir det bara en kik imorgon bitti.

Minitassen
0

Hur gammla är dem nu?

MammaL
0

Hon ligger hos mamma och diar och får värme. Rör bägge bakbenen bra för att varit så stel där bak förut. Pustar ut först imorgon bitti då jag sett att natten har varit bra.

Kram

Be-Bopz
1

#13 Jag blir lika ledsen varje nån försvinner här hemma, varesig det är en vuxen eller en bebis, förlorade ju en hona som var 5 v, hade fäst mig vid henne nåt enormt och jag grät floder när jag hittade henne död….. För mig betyder hamstrarna allt och skulle jag tappa bort mig så pass mycket att jag inte känner ngt när de dör, då är det nog dags för mig att lägga ner allt med hamstrana Obestämd

Hoppas det slutar väl med din bebis MammaL !

Odette
1

#20 håller med, man behöver inte vara extremt blödig eller känslig för att man tycker det är hemskt även när en liten bäbis dör. Spelar ingen roll om man varit med om det förut, och att man är beredd på att det kan  och kommer att hända fler gånger under de år man föder upp. Varje gång är lika jobbig, en liten ynklig bäbis har ju så liten chans. Man lägger ner så mycket tid på sina djur, så mycket kärlek och omtanke.. Även om en kull inte är planerad så är ju ungarna ändå liv. Jag skulle inte bara kunna plocka bort en död unge utan att ens reflektera över det..
#13 Förstår att du kanske inte menar det så "hårt" som det lät i ditt inlägg.. Men jag kan bara hålla med Be-Bopz;
"skulle jag tappa bort mig så pass mycket att jag inte känner ngt när de dör, då är det nog dags för mig att lägga ner allt med hamstrarna"

Exakt så känner jag med..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Royalz
0

#20 Jag menade ungar under 2v. Då har dom inga personligheter osv. Svårare blir det ju såklart när dom är äldre och har sina personligheter. Men självklart är det trist, men jag gråter inte över det.

[iurochskur]
0

Alltså, jag vet inte hur jag ska fomulera mig…alla bebisar man föder upp blir man fäst vid. Men när det inträffar olyckor får man vara beredd på att sånt sker. Jag menade absolut inte att man ska vara känslolös, men inse att det är det bästa för djuret ibland att få somna in. När man fött upp ett antal år så härdar man sig lite, men har såklart sorg över en förlorad kull eller ett enskilt djur som dör.

MammaL
0

Nu ska jag in och kika. Har jobbat natt men tänkte och hoppades hela natten att hon klarat sig.

MammaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon har klarat natten och verkar må bra med ett undantag. Hennes ena ben verkar stelt men hon rör sig obehindrat.

Nu är dom ju 16 dagar och hon har mamma och syskon och får säkerligen tillbaks rörligheten när hon springer med sina syskon som hon redan gör nu.

Odette
1

ååh så söt hon är lilla tösen… håller tummarna för henne!

#22 Pinkisar är enligt mig även de liv.. jag önskar dem alla ett livslångt liv även om man vet att dom är bräckliga. Kanske just pga deras skörhet som jag tycker det är trist när de av någon anledning inte klarar sig. Det är ju naturens gång om de är svaga å så.. Men man vill ju att alla ska få en chans i livet. Annars skulle man ju inte sätta dom till världen alls Flört

Lycka till med vintertösen nu ..!

_

MammaL
1

Hon klarade sig tyvärr inte. Hon låg livlös bland sina syskon när jag kom hem efter att ha handlat. Vila i frid min älskade tös.

Kram på er och tack för att ni tog er tid att läsa min tråd och svara.

Odette
0

#27 beklagar..

_

MammaL
0

#28: Tack

[iurochskur]
0

Beklagar min vän…trist.

Kram!

Be-Bopz
0

Nej vad tråkigt, så himla trist när du skrev tidigare att det verkade bra med henne Obestämd

MammaL
0

Ja läget kan förändras fort.

Minitassen
0

Beklagar :( <3

Anna4077
0

Beklagar sorgen

Anna och taxen Max

[etsan]
2

#34 Det var 3 år sen! :p

Anna4077
0

Hehe ojsan. Jag visste att jag va trött efter jobbet men att jag inte ens tittade på datumet är ju lite pinsamt :p va iallafall en tråkig historia. Sen att det va tre år sedan va jusom sagt lite pinsamt :p

Anna och taxen Max