Mager guldis..
Det var när Holger, min guldhamster var väldigt ny här hemma som han rymde ur buren, som stod på en byrå som är 1,5 upp i luften ungefär. Om inte mer, och föll rätt ner i backen, men han blev skärrad och gömde sig under byrån,
hittade honom senare när jag kom hem och letade. Satt han i buren och han raceade runt där som aldrig förr… helt tokig. Sen gick han och la sig och efter den dagen började han tappa päls bakom öronen, han började bitas, han blev fettig i pälsen och pälsen blev mer och mer gles, och holger bara smalare och smalare..
Jag åkte till vetrinär på det zooet jag köpte han på, och de sa att dom kunde ta hand om han och jag kunde få en ny hamster, för at han antingen skulle dö endå och de fanns inget o göra mer än å vänta.
Jag behöll honom hemma förjag ville intre ha ngn ny hamster, och bättre för han att somna in hemma hos mig än på en djuraffär.
Efter det så började jag ge han lite extra näring i vattnet, jag lät honom vara så han fick sova och sova och sova bara. Till slut vart han normal i pälsen och myyyyycket piggare.
MEn till saken nudå!
han är heeeemskt smal fortfarande. Holger är min första Guldhamster, haft en dvärg när jag var väldigt liten. och då gav jag inte han färsk mat, men som jag förstått är det alltså normalt att göra? Han äter väldigt dåligt, jag provade ge han lite kalla broccoli bitar och lite potatis. (okryddat ofc), aldrig sett maten försvinna så fort! haha :D
Tror ni det kan få honom att gå upp i vikt? Finns det nå mer knep att ta till??
Du kan ge honom lite extra solrosfrö, det är fet mat. Sen funkar Barnmat ganska bra. Man behöver inte ge det dagligen, men två-tre gånger i veckan. Gärna den Barnmat som är för barn upp till 6 månader, då den inte är så salt.
För att man inte ska behöva kasta barnmaten så kan man frysa in den i en iskubsform, lägga i en påse när bitarna frusit och sedan ta fram en åt gången när hamstern ska få Barnmat.
Pasta är ganska bra, det ger lite mer hull på hamstern.
Jag hoppas det går bra, och att du får upp han lite i vikt. :)
Tycker du gjorde rätt som tog med han hem igen! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1 tack så mycket för tipset!
Men istället för att köpa Barnmat, kan man inte ta den maten man lagar till sig själv bara att man tar ut lite innan man kryddar? :)
Sen skära det i små bitar?
Ska prova det där med spagetti, för hull behöver han! Jaa, det kändes som rätt val. Känns ju hemskt att byta ut sin hamster mot en annan när den behöver tryggheten som mest. :)
Ja, absolut det går bra, bara du inte saltat eller kryddat. :) Man kan ju ta lite kokta grönisar (potatis, morot osv) och sen mixa ihop till pure om man vill. Det är ju smaskigt med. :)
Små bitar funkar ju utmärkt det med!
Berätta gärna hur det går! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
ja, men då gör jag så istället!
han älskade broccoli och potatis iallafall ;D