Ramlar på rygg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Pennie har en tendens att ramla på rygg när hon ställer sig på bakbenen, är detta normalt? Hon är runt 2 månader gammal nu. Händer flera gånger om dagen!
/ M
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här en film på henne när hon ramlar 2 gånger :p
/ M
Vad söt hon är :-)! Har inte varit med om att min trillat på det sättet. Men det ser ut som hon är så ivrig för att komma ut att hon tappar bort allt annat.
Dålig balans? Nej jag vet faktiskti nte.
fast detta händer även när hon bara ställer sig upp på bakbenen för att lyssna vad som händer :p
ser riktigt roligt ut! :p
/ M

Kan inte det vara ett stereotypt beteende?
Mvh Ellenfyrkant
HAHAHAA åh vad roligt det såg ut!!! tror absolut inte det är nånting farligt, vissa är lite klumpigare än andra bara! 

#7 Jag vet inte om just ramlandet är stereotypt men inte omöjligt. Hur som helst ser hon understimulerad och stressad ut, så det skulle kunna vara ett stereotypt bet.
Mvh Ellenfyrkant
Nu var ju min fråga varför hon ramlar på rygg istortsett varje gång hon ställer sig på bakbenen, och inte varför hon springer runt som en galning vid glaset :p
Anledningen till att hon springer runt som en vilde vid glaset var för att hon precis vaknat och ville ut och springa i lekhagen :)
Har inte lyckats filma henne när hon bara ställer sig upp och tippar bakåt eftersom det går så fort.
/ M

#9 Stereotypa beteenden uppträder av stress och understimulans, därav min koppling.
Mvh Ellenfyrkant
Okej, det började ju första dagen.
Men trots att jag inte upplevt henne som stressad och understimulerad så kan det bero på det?
/ M

#11 Det är ju jättesvårt att svara på. Hon kan lika gärna ha dåligt balanssinne! Sedan kan ju det i sin tur också vara medfödd eller påverkat. Så länge hon inte är understimulerad (eller stressad av annan orsak) så finns det inget du kan göra åt det.
Mvh Ellenfyrkant
Håller med Ellenfyrkant, den typen av beteende kan bero på stress och ostimulans men även svåra neurologiska skador. En frisk hamster skall aldrig hålla på sådär, när jag söker runt på begreppet "Hamster backflip syndrome" eller "hamster fall back" så får man rådet att ta bort hamstern…..men det är inget jag rådet till förrens du kommit mer underfund med om det kan bero på ostimulans. Försök att se över hennes Bur efter eventuella förbättringar och försök att motionera henne mer än du gör vid dagsläget. Om beteendet blir värre så hade jag övervägt att konslutera med en veterinär.
Vilken härstammning har hamstern?
http://wiki.answers.com/Q/Can_a_hamster_do_a_back_flip
Inte riktigt samma som det din hamster gör men här kan du se en video på stereotyptbeteende:
Stereotypa beteenden kan också vara ett resultat av mindre bra levnadsförhållanden den första tiden av djurens liv (inte helt ovanligt med djur från grossist/djuraffär) så förekomsten av ett stereotypt beteende behöver inte bero på nya ägaren.
Hos djuraffärsgerbiler t.ex är det relativt vanligt med gallerbitande och grävande i hörn som stereotypa beteenden. Jag har själv några såna gerbiler och då spelar det inte så stor roll hur mycket utevistelse de får, hur mycket roliga grejer de har i buren, de har helt enkelt ett stereotypt beteende med sig från början och det är extremt svårt att få bort om det går över huvud taget. Sen kan man så klart göra mycket för att försöka lindra beteendet med större Bur och mer berikning osv.
Sen så ska man så klart inte blanda ihop stereotypa beteenden med djur som helt enkelt är uttråkade och vill ha lite uppmärksamhet. 
Tack alla för svar! Eftersom hon är relativt ny hos oss har jag varit ganska lugn med att ha henne ute längre stunder på dagarna och har ännu inte möblerat om i akvariet då hon ska bli hemmastadd. Har faktiskt sett förbättringar på hennes ramlande sen hon kom till oss för 10 dagar sen, nu ramlar hon inte varje gång hon ställer sig upp för att titta sig omkring. Tror därför att detta beror på balansen hos henne, vi fortsätter hålla koll och hoppas på förbättring annars får vi ta kontakt med veterinär.
/ M
Vad skönt :) Uppdatera gärna hur det går!
Ja det kan ju kanske vara någon infektion på balanssinnet eller liknande? Ser ju lite roligt ut, men är inte direkt normalt :/
Hoppas det blir bättre iaf!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Uppdatering! Det blir bättre dag för dag, har tränat lite balans genom att hålla ett solrosfrö över henne så hon får stå på bakbenen och träna på att luta sig framåt när hon står upp. Nu ramlar hon endast när hon är lite hyper och vill ut och leka, men som Ellenfyrkant säger så är det väl inte så konstigt att hon tippar på rygg om hon håller på så :p
/ M
Nu har pluttan inte ramlat på rygg på 4 hela dagar!
Måste ha varit att hon inte riktigt förstod att hon har lite vikt baktill också :p
/ M
Båda våra hamstrar gjorde så ibland när de var yngre, beror nog på att de inte lärt känna sin kropp ännu och att de är så ivriga. Det försvann sen.
Precis vad jag också tror :)
/ M
Tror tyvärr det gäller ett beteende som hamstern lade till med hos grossisten och nu har du då brutit det, vilket ju är bra.
Det man ser på filmen är inte normalt.
#22 Hm, känner igen ditt namn. Är det du som har uppfödning här i motala? Som jag skrev förut så har hennes "ryggfall" inte hänt på 4 dagar så tror att det har med balansen att göra :) Men om det nu är så att det var beteende pga grossisten kan man alltså träna bort det?
/ M
Japp, jag har uppfödning i Motala :)
Ett invant beteende kan man absolut träna bort, ibland kan det ju räcka med att byta miljö, som antagligen gällde i ditt fall, hamstern får antagligen mer stimulans nu.
Hade det haft med balansen att göra så tror jag hamstern hade fortsatt vara så.
Ja det var då skönt att höra att hon slutat med det iaf! Så behöver du inte oroa dig :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_