Lättare mat?
Mina guldhamster honor har blivit väldigt tjocka, nästan tendens till feta .. jag undrar vad man kan ge som inte är så fett? Barnmat ger jag varje dag , ska jag ge det bara nån gång i veckan ? Jag har även en hane som får samma mat som dem men han är riktigt fin i kroppen. Btw, vad för hundmat kan man ge ? Jag har dietfoder men det kan man väl inte ge ? Och senior Foder ( jättestora ringar) sen så har jag royal canian chihuahua Foder med ganska små kulor, kan jag ge det?
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Ja banmat ska du ju inte ge varje dag, ge typ 2 gg i veckan eller något istället
Jag ger Barnmat typ 2 ggr i veckan, annars hade yuki varit en boll!!
Grönsaker och så varje kväll istället!:)
Om din fröblandning har mkt feta frön som tex solrosfrön eller safflor (ser ut som mindre solrosfrön, fast vita ungefär) kan det kanske bidra en del.
Sedan beror det ju på hur mycket motion hamstrarna får.
Och rekommenderar till exempel råttfoder som proteinkälla istället för hundmat.. Rat Complete har jag iblandat i mitt kraftfoder och det är väldigt uppskattat - råttor och hamstrar har i princip identisk diet:)

#2 hamstrar är känsligare än råttor ocv råttor har en större del animaliskt i deras kost.
Mvh Ellenfyrkant
Barnmaten är nog en stor bov, det bör ges ca. 2 ggr i veckan som de andra sagt. Ges för mycket kött kan de också gå upp i vikt vad jag hört. Feta fröer och nötter kan vara en annan bov. Se över detta och försök minska på det.
Jo hittar man en bra råttmat och blandar ut den med grynblandning och hirsfrön och lite annat så kan det ju bli bra. Det svåra är att hitta ett bra Foder utan för mycket feta fröer och med bra grejer i. Råttor behöver som sagt mer animaliskt än hamstrar. Hamstrar behöver kött/fisk/kyckling kanske 2-3 ggr i veckan medan råttor behöver lite i stort sätt varje dag(som tilllägsmat).
#1-4 Tack då ska jag ge det endast 2 gånger i veckan :) , det är ganska mycket vita stora ( solrosfrön (?) ) i det + solrosfrön, får försöka hitta något annat kanske :/
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
2 - Jo, syftade mer på allätande gnagare osv.. därav skall man ju blanda i det i vanliga fodret, och inte enbart sådana.