Knut = Rut?
Jag har ÄNTLIGEN lyckats få knut så tam att jag kan lyfta och hantera honom utan panik (ville vänta med hela vända, kolla grejen tills dess), eller ska jag säga "hen"? Hur tydligt ska de "stora" pungkulorna synas? :P Tjejen jag köpte Knut av var inte den kunnigaste så… en extrakoll hade behövts.
Nån som har ett foto eller kan beskriva mycket bra hur de olika könen ska se ut på guldisar? Vore kul att veta om Knut är en Knut, eller kanske en Rut? För mig spelar det ingen roll, mest nyfiken :)
- Redigerat 2021-06-06 11:18 av Herveaux

Har du en guld eller dvärghamster?
På guldar syns pungen på hanar väldigt tydligt. Det är ju som en extra säck om man säger så. På korthåriga hamstrar ser man pungen om hamstern står på golvet bara oftast. Men långhåriga kanske man kan behöva hålla upp för att se ordentligt.
På dvärgar kan man också se pung men där kan det vara svårare. Finns bilder på dvärgars kön härinne i nån artikel tror jag.
Guldhamster, tack för beskrivningen! Då kanske han är en tös dådå… Knut har ju en ganska feminin look, långhår med fluff där bak och bakom öronen. Så jag har ju varit fundersam sen jag köpte! Jag vände på hen och kollade idag, men jag tyckte inte jag såg… något jag tyckte såg ut som pung… En avlång springa såg jag. Jag har aldrig haft hamster förrut så jag har ingen aning hur det ska se ut, kan ha missat något kanske, om man kan missa den. :P
Har ju andra djur och där kan jag hitta pung, men här… Nope.

Långhåriga honor har örontofsar sen är de ganska släta över ryggen fastän de är långhåriga och sen har de två tofsar vid rumpan.
Hanar brukar vara mer långhåriga över hela kroppen. Man brukar kunna lyfta upp flera cm lång päls över kroppen.
Du har ingen bild på din Knut-Rut? Oftast kan man se bara på pälsen från sidan ifall det är en hona eller hane.

Men den där snyggingen har jag sett på bild innan kommer jag ihåg.
Bör vara en tjej om du inte nyss varit hos frisören med hampisen:)
#6, Hah, ja jag bombade en bildtråd när jag fått hem Knut :) Då funderades det också lite på könet med tanke på frillan!
Får väl kanske döpa om Knut till Rut då ^^ O pappa som gått runt o sagt att han äntligen fått en annan man i huset som kan förstå honom ;) Inte då!

Jag kommer ihåg nu och även vem du köpte av. Det var väl tur för mamman då att Knut var en tjej när de nu bodde i samma Bur så länge.
Du kan ju fråga din pappa vilka det är som verkar förstå honom mest nu då. Måste ju vara tjejer då helt klart:)
Rut eller vad det nya namnet nu än blir är helt ljuvlig iallafall!!
Man kollar faktiskt inte bara på kulorna utan också på könsdelarna , jag bifogar en bild :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#9: Fast det där är ju bild på könbestämning på kanin. 
# 10 Nej det är hamster :)
#11: Nej, de bilderna är hämtade från denna artikel: http://kanin.ifokus.se/articles/4d715841b9cb46222d067d27-konsbestamning
#12 oj sorry ;( , men det är ju samma princip :)

Om man har svårt att hålla i sin hamster och vill veta vad det är för kön så är det klart lättare att kolla efter pung än att försöka vända upp och ner på djuret och kolla könsmellanrum.
Måste säga att hon var verkligen otroligt snygg, TS! :')
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag köpte en hane och undrade samma sak. Men det är helt okej. Jag tänker inte om det alls. Han är också långhårig så det syns inte så mycket.
Hahahaha, idag tyckte jag att jag såg två små påsar vid rumpan när hen klättrade ner för sitt hus och blottade sig lite ;P Trodde det skulle vara närmare, får kolla igen ikväll när hen är uppe xD
#15, Hen är säkert glad och stolt (nämnligen rätt fåfäng varelse ;) ) :D Jag tycker så mycket om att bara titta på lillen, så himla fin
#14 Men om man vill vara säker så är det bäst :)
vill du att jag ska ladda upp en bild på en hanes pung? Jag har några stycken.. xD
Tycker du har en sååå vacker hamster alltså, kanske jag redan sagt? :P
#19,20, Håller med, Knut är en skönhet! :D jag är en lyckost #20, det vore najs! XD
Halvkass bild sådär, men man ser tydligt att det är en pung..:p
Vet inte vad de där kulorna är, kanske är hans kissblåsa. Men man ser ganska tydligt på en hane om den har pung :)
#22 Inget med saken att göra men vilken underbart söt hamster ! :D
#23 Tack ♥
Haha ååh, måste bara berätta att jag köpte mig en liten Knut, men efter ett halvår blev det en Rut istället :)