Vill veta vad jag har för ras.
Hejsan!
Jag har fått en Hamster av en familj som blitt allergisk. Men dom visste inte speciellt mycket om denna. 4 månader gammal hona var allt dom visste. Så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig. Skulle ni behöva se en bättre bild så är det bara att säga till. Hon ser mindre ut på bilden än vad hon är. Hon är nästan lika stor som min hand. Tror inte att hon är en dvärg.
Jag undrar också, borde jag skaffa en kompis till denne eller låta henne fortsätta vara ensam? Vilket är bäst?
En silvergrå bandad KH Guldhamster
hon ska bo ensam då guldhamstrar är solitära djur
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Tack så mycket för snabbt svar! :)
Så lite så =)
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Det röda hjulet på bilden ser ut som ett Hjul för dvärghamstrar :S Isf så råder jag dig att ta ut hjulet omedelbart! En guldhamster ska ha ett Hjul på minst ca 20 cm i diameter (gärna större).Sedan så ska man helst inte ha Hjul till hamstern före den fyllt 5 månader.
Jättesöt guldhamster du har fått hem förresten:)
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
Det är inte jag som har köpt tillbehör till henne. Men absolut bra att veta! :)
Jag misstänkte att det inte var du som hade köpt tillbehören. Jättesnällt av dig att ta hand om denna hamstern, och vore superbra om du tog ut hjulet ur buren:) Här är några andra tips på saker som inte är bra för guldhamstern. Så du kan ju kolla så att hamstern inte har dessa grejer i sin bur:
*hamstervadd (bomull) är farligt för hamstern och ska inte användas som bäddmatrial, använd istället rivet toalettpapper.
* plasthus(brukar oftast vara för små), använt istället en kartong som hus eller ett trähus. Mycket bättre för hamstern:)
*saltsten, en hamster ska inte ha saltsten.
Om du har några fler frågor så är det bara att fråga! Lycka till med hamstern!:)
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
Hamstervadd har vi inte, använder toapapper. (läste någonstans att det är bra)
Har ett trähus, rymligt och bra!
Saltsten, är det samma som mineralsten? För en sådan finns i buren. Tar bort den direkt isf!
Hemskt mycket tack för all hjälp! :)
#7: Japp, det är samma skräp både saltsten och mineralsten. 
kul att du fått hamster :D Ger dig lite tips på vad de inte kan och kan äta :)
Inte äta:
- människogodis, choklad och sådant
- stenfrukter (plommon och sådant med en kärna i, och avokado är Livsfarligt!)
- citrusfrukter (apelsin, citron, kiwi och sånt. Clementin går bra)
- salt och kryddor
- lök
Kan inte komma på mer nu..
Men de kan äta (bland annat):
- pasta/potatis/ris/gryn och sådant
- kött, rå nötfärs är väldigt populärt! Tänk på att det inte ska vara några kryddor i, koka hellre än stek. Ge inte blandfärs
- grönsaker (paprika, sallad/gurka <- innehåller typ bara vatten, broccoli, blomkål, m.m)
- barnmat
m.m! titta gärna på "Snabbguide till hamsterfakta", finns massor av bra tips där :)
alla skriver ju att de har toapapper som bäddmaterial kan man han rivet tidningspapper istället?? Eller är det någon farligt ämne i de
Frida
Ja det kan man väl, men det är nog inte så mjukt och gosigt som toapapper. Har du inget toapapper hemma? (
)
haha jo :D
Frida