Hamsterboll??
Är inne på att skaffa en hamsterboll till min lilla då hon är överallt och vill springa, springa, springa. Då hon försvann in i baslådan idag och tuggade sönder en kabel vill jag ha henne så hon kan springa instängd men ändå med friheten att röra sig.
Någon som har erfarenhet av hamsterboll och vart man kan köpa detta?
Jag har en hamsterboll, men jag har fått tejpa för öppningen då den kan öppnas ibland. De finns att köpa i djuraffärer.
Jag har hamsterboll till mina två sötnosar. Båda älskar att springa i den :) och har inte haft problem med min hamsterboll. Har dock hört att de kan spricka och gå sönder och så. Men håller man koll på hamstern hela tiden så är det ju ingen fara. Som sagt, jag har inte haft några problem och de älskar att springa i bollen :)

De finns som sagt på djuraffärer och på nätet. Olika märken spricker upp olika lätt. Men det är en god idé att sätta lite tejp för öppningen och ALLTID ha uppsikt över hamstern i bollen.
Mvh Ellenfyrkant
Vilken storlek skall det vara? Är 17 cm i diametern för litet till guldhamster?
#4 Ja , du ska ha över 20 cm till guldhamster.
#4 Alldeles för litet. Tror inte ens att jag skulle vilja sätta en dvärghamster där i.
Skulle rekommendera runt 28 cm i diameter.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
På inlägg #5 skulle det stå ''du ska ha över 25 cm''
#5 och #6
Tack :) Tänkte också att det var alldeles för litet, men vill bara vara säker :)
På min hamsterboll kan man liksom dela den i två (det är en sån gul och blå) så min pappa satte tejp runt där så det inte går upp, och den har inte gjort det heller. Jag har råkat tappa den i golvet några gånger så det har blivit en spricka på ett par cm, men det gör inget ;)
När min släkting var i en djuraffär och skulle köpa en boll till mig i julklapp så hade hon frågat efter en men nägra som jobbade där var båda två veterinärer och sa att dem hade gjort en undersökning på just hamsterbollarna. Dom hade fått reda på att i början så tycker hamstrarna att det är roligt men efter en stund så blir dom chockade för att de inte märker att de kommer ut. Det var iallafall vad dem sa i djuraffären så dom hade slängt tusentals med hamsterbollar och säljer inte en ända.
#10 Kan vara så, men då kan jag tycka att hamsterhjul också är stressmoment när de springer och springer som galna :) Tror det är olika för olika hamstrar och sen ska hon inte vara där så länge och mycket.
Vi köpte en hamsterboll men vår hamster gilar inte den. Visst det är kul att starta men svårt att stanna och så springer hon in i saker. Vi släpper ut henne på toaletten istället. Där finns inget hon kan försvinna i.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#13 Jo mina springer sålänge de vill sen när de inte vill så stannar de bara helt plötsligt ett litet tag och sitter kvar. Då tar man upp dem och sätter in dem i buren igen.
Man får ju hålla koll hela tiden med och vara uppmärksam på dem :)
#14 Okej men vissa hamstrar tycker ju att det är roligt men det var bara en rekommendation :)
#15 Ja såklart :) De har ju olika personligheter, vissa hamstrar gillar bollen vissa inte.
Så man får ju testa sig fram lite om man känner för det och se vad hamstern gillar och inte :)
#17 Har också en precis likadan!
Har också hamsterboll till mina hamstrar, min äldsta gubbe använder den inte mer eftersom han är över 2,5 år. Men min lilla pojke brukar få springa i den, han tycker att det är skit kul! Han går in själv och går ut själv, ibland vill han inte ens komma ut ur den ^^ Jag köper nya hamsterbollar nästan varje år för att de spricker o går sönder så snabbt
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(
Några av mina hamstrar kastar sig in i bollen och springer små sträckor, stannar och nosar på saker och använder den lite som en "forskningsstation". Det känns skönt att de kan göra det varvat med annan sysselsättning eftersom de absolut inte får komma ut på golvet annars på grund av katterna.
#20 Har en likadan som dej fast grön :) Minhamster är gaaalen i den!
#21 okej :D vet du hur gammal hamstern måste vara för att få springa i boll?
nä, tyvärr, men hur gammal är din sötnos? :)
#23 Min lilla är född 25 oktober, 10 veckor :)
De måste väl vara 5 månader? Jag TROR det, Någon annan som kan får svara på det.
Det är ingen speciell ålder som en hamster måste vara för att springa i varken boll eller Hjul. Det man säger om Hjul är att en del rekommenderar att man inte skall låta hamstern springa i Hjul innan 5 månader och kan även gälla hamsterboll. Vissa rekommenderar att de bara skall ha Hjul i rasthagen innan dess. Vissa rekommenderar även att de inte ska ha Hjul alls annat än i rasthagen. Detta är ju för att de inte skall bli beroende av hjulet eller skada ryggen på något sätt. Det är dock inte bevisat att de kan skada sig på något sätt sålänge hjulet är stort nog(och det är rätt sorts hjul). Med boll så har det varit snack om att de kan bli förvirrade om de får springa i den för tidigt och behöver mer intryck innan. En bra idé med en ny hamster är att lära känna den utanför buren först, alltså kanske ha den i soffan när man sitter där själv så den kan klättra på en och lukta osv. Men att sedan låta den springa av sig energi i bollen tycker i alla fall jag är okej. Sålänge det inte bara blir att de springer i den och inte får någon annan närhet. Men då om hamstern själv vill gå in i den och utforska. Och man får ju såklart vara noga med att den tycker det är ok att man stänger och att de är ivriga på att utforska rummet och inte bara vill ut. Om allt fungerar som det ska och hamstern inte blir rädd så ser jag inga problem med att låta den springa kortare perioder till en början.
PS. Ser att det är en lite äldre tråd men ville svara ändå.
Skulle aldrig sätta någon av mina hamstrar i en såndär.
Klandrar inte er som gör det, men jag gillar inte att hamstern springer med böjd rygg (hur stor bollen än är kommer hamstern göra det) och kanske har svårt att stanna och springer in i saker.
Finns bättre alternativ, typ hamsterhagar eller göra en rolig lekplats i badkaret ( självklart sätter man i proppen först..)
Som sagt klandrar er inte som sätter hamstern i hamsterboll, alla sköter sina hamstrar på olika sett :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Yuki är tokig i sin boll. Köp en stor nog bara!! Och varva med vanligt ute-spring/utforskande..:) Köpte på zoomagazinet.
#27 Ja som sagt alla har olika åsikter. Jag ser inget fel med det även om jag själv också föredrar lekhage, soffa/säng, badkar eller kanske t.om. toaletten om man inte har något avlopp eller dyl som hamstern kan krypa in i eller fastna i.
Yuki har ett stort 330-litersakvarium med fullt av grejer, Hjul, får komma ut på mig och i soffan och sängen med spännande saker OCH boll:) Så ja, med variation så…Han älskar verkligen bollen. Håller jag upp den hoppar han in av egen vilja och börjar snurra runt för han är så ivrig att få springa runt. Dessutom lär han sig var han kan gå och inte gå väldigt fort.
Men blir det inte lite äckligt om hamstern gör sina behov där inne?
Eller låter de bli det?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#31 Det kan det helt klart hända att de gör. De brukar ju oftast bajsa lite i bollen om de är i den en längre tid. Kissa kan ju hända någon enstaka gång med(Det är det bara min hona som gjort 2 ggr), det är ju inte så kul men det är bara att tvätta av bollen efteråt. Det de skulle få i pälsen tvättar de bort själva.
Yuki brukar nästan aldrig göra det, och isf är det nån liten korv och hans bajs e aldrig geggigt så…o han kissar aldrig ute.
Iris älskar att springa i bollen, medan Harry mest blir fundersam var han ska ta vägen… Iris rejsar som sjutton när hon är ute, så hon uppskattar den verkligen!
Hej allihopa!
Jag pluggar på etologi och djurskydds programmet och tänker skriva ett exjobb kring hamsterbollar och hur det påverkar hamstrar att vara i dom. Intressant med alla era åsikter! Kan återkomma med vad jag kommer fram till :)