Hur blandar jag??
Ska få hem duvblandning. Undrar vad ni blandar i ert?? Jag har tex jordnöötter och solrosfröer hemma. Torrfoder för hun finns oxå då jag har en Cavalier. Så om jag tar 1kg duvblandning…. Vad ska resten vara i hur mkt mängd??? Snälla skriv inte på måfå ;)
Rax Hamstrar på facebook.
Du borde ha ett basfoder först och främst. Till exempel hamster crispy.
Sen är ju alla fröer ganska feta, så ta inte för mycket. Framför allt inte solrosfröer och jordnötter.
Torrfoder för hund kan du ge vid sidan av när du utfodrar hamstrarna, tex 5-10 små pluppar varje gång du fyller matskålen.
// Sofia
Man måste inte alls köpa dyra små påsar med färdigblandat som bas. Man kan blanda från scratch själv.
Har du dvärg eller guldis ts?
Jag har dvärgar och jag blandar eget. Duvblandning är min bas. Jag köper extra fin duvblandning utan majs och solrosfrön från zoosajten. Den är toppen! Många olika sorters fröer, ärtor osv. Riktigt färsk och fin och lätt att även grodda om man vill det.
Jag blandar i ca 25% småfågelblandning (helst utan solrosfrön). Då får jag i tex hirs.
Sedan blandar jag i hundmat (inte lika mycket som småfågelblandning eftesom jag även ger mjölmask och Färskmat som innehåller kött till mina).
Solrosfrön tillsätter jag sedan. Det låter lite konstigt att jag jagar duvblandning och tex undulatblandning utan solrosfrön men sen ändå blandar i solrosfrön efteråt. Men det är för att jag lättare vill kunna anpassa mängden solrosfrön efter varje hamster. Solrosfrö är feta fröer men de innehåller också bra fetter och annat nyttigt. Så de som inte får gå upp i vikt får bara lite fröer, gamla, ungar och växande ungdomar får mer. Även diande honor får mer.
Mina hamstrar får så klart sedan färskfoder och då ger jag gärna groddar, lite ärtor, örter, insekter och bra grönsaker.
Mina hamstrar mår utmärkt av detta. Några är lite övervikiga just nu men det är mitt egna fel (har tex haft två kullar tillsammans och de äldre hann bli lite tjocka av bebismaten de små fick). Men annars har de otroligt fin päls. Väldigt kort, supertät och blank. Pigga och friska.
Om min blandning passar även Guldis vet jag inte. Jag hann inte sätta mig in i det innan jag fick omplacera min enda Guldis så han fick crispy o lite annat den tiden han bodde här.
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

Fast färdig mat behöver man inte köpa i småpåsar. Jag köper Bello i 25kg säckar. Eller gjorde iallafall. Och sen blandade jag i eget därifrån.
Guldar ska ju inte ha så mycket fröer och grejer. De är ju ändå allätare och inga fåglar.
Visst finns det men jag föredrar att själv se vad jag ger mina djur vilket jag gör om jag blandar fröer o kompletterar med bra Färskmat. Nej de är inga fåglar… Men vad tror du de äter i naturen Ulrika? Majsflingor, valsade ärtor, puffat ris och pellets? :-P Dvärgars diet består i huvudsak av fröer. Till viss del andra växtdelar (vilket jag ger dom genom att ge tex örter och groddar) och en liten del insekter (hur mycket animaliskt beror på I vilket geografiskt område de bor i).
Hälsningar
/Emma Öhr
Ja och jag personligen gillar tex inte just bello. För söta grejjer i. Majs, johannesbröd osv går fetbort här. Mycket för att jag har lite Campbells kvar som lätt får diabetes om de äter sånt. Färsk majs kan de få ibland. Det finns bra märken i tex Tyskland men de är dyra o bökigt att beställa. Visst kan man ge blandningar, men det är absolut inget måste. Men man måste självklart veta hur man ska blanda så man inte gör fel. Har för mig Anna (Stjärnvindens) har bra recept på egenblandat Foder till Guldisar på sin hemsida om du är intresserad TS. Hon finns även på shfs forum (det gamla) så fråga där om det är Guldis du har
Hälsningar
/Emma Öhr

Här är en direktlänk till det Anna har skrivit om mat. Hon har mycket bra på sin sida överlag tycker jag. http://stjarnvinden.dinstudio.se/text1_139.html
Guldhamster varav 2 honor med nyfödda ungar. Tack för tipsen
Rax Hamstrar på facebook.