Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1773 ggr
[Marro98]
1

Är jag en djurplågare...?

Silla är sjuk igen.. Och mamma ringde vetten för att hon mår verkligen inte bra nu & det är nog dags för henne att somna in…

Iaf så har jag en kompis här idag (kompis & kompis.. hon tror att vi är det men jag gillar henne inte…)
Och jag berättade för henne att Silla var sjuk & att jag inte visste om hon överlevde natten.

Och för en stund sedan så kollade hon in i hennes Bur & tittade sedan på mig & bah: Ronja… asså det där är fan djurplågeri.

Hennes ord kom som en ordentlig käftsmäll.. Djurplågeri…?!
Jaha,…. thankies..

Jag kunde ju inte hjälpa att vetten är sjuk?!
Mår skit nu…

Är jag verkligen en djurplågare?
Det är la inte mitt fel att veterinären är sjuk!

Berättade för min mamma vad hon hade sagt & jag var väldigt nära på att bryta ihop..
Sitter här & gör allt för att hålla tillbaka tårarna..

Om det är någon som är djurplågare så är det hon..
Jag kan säga er att så som hon behandlar sina hundar är ingen värd att bli behandlad… Sedan så har hennes kaniner högar med avfäring i buren…

pixielutt
0

Jag tycker inte att det är något som du kan rå för, om hamstern är sjuk och vet. inte kan ta emot er finns det inte mycket du kan göra :/ Har du gjort det bekvämt för henne och låter henne vara ifred har du ju gjort det väldigt bra för henne :)

/ M

jossa5
1

Ronja, lyssna inte på din "kompis". Det är som sagt inte ditt fel att vet är sjuk. Du gör ju vad du kan för Silla! Du hade ju åkt in med henne på en gång om du hade kunnat, det förstår man ju.

Gör ditt bästa för Silla nu, så hon har det bekvämt och så, och åk in till vet så fort du kan! Det finns inte så mycket mer att göra!

Skickar massa styrkekramar till dig!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Bine93
1

Hon bör nog slå upp ordet i en ordlista… 
Att hon blev sjuk är inte ditt fel och att vetten är sjuk och inte kan ta emot är heller inte ditt fel. 
Du gör allt du kan för lilla Silla, det är inte djurplågeri det är kärlek. Du är definitivt ingen djurplågare :).

Strunta i henne!!

Styrkekramar till dig och Silla <3!

[Marro98]
0

Ja hon har den lugnaste platsen i mitt rum.. Hon har massa papper & mat, som hon inte har rört… Får åka in med henne idag…
Om dom nu är friska..

Tack.. Vet att det kanse inte helt var mitt fel.. Men känner mig skyldig & när hon säger så så blir man ju riktigt sårad..

Hahah ja.. Men då kommer hon att komma på att hon faktiskt är en..
Tack så mycket <3

[Marro98]
0

Fick reda på att vetten stänger kl 2 & jag slutar egentligen tjogo i.
Men eftersom att jag har håltimma sista timmen så kommer jag att följa med till veterinären & vara med Silla ända in till slutet… Jag vet inte om jag kommer att klara av det.. Men jag ska iaf försöka för min lilla Ninja Stol <3

[Marro98]
0

Fasen.. vi hinner inte in innan kl 2…
Slutade senare än vad jag trodde… Usch, stackars lilla Silla…

jossa5
0

Nej, va synd! Ni har ingen annan vet i närheten?

Mvh,

[Marro98]
0

Nej det var den ända :(
Och vi kan inte åka längre för att mammas bil bråkar..

jossa5
0

Bara massa strul! :/

Mvh,

Vildvittrans
10

Nu har jag ingen som helst aning om hur sjuk din hamster är osv eftersom jag inte följt detta. Självklart kan det hända saker man inte kan rå för. Men det är bra att veta att man enligt lag också har skyldighet som djurägare att avliva om ens djur lider. Så man får helt enkelt sluta lite tidigare från sitt jobb/skola för att hinna åka till veterinären om ens djur lider och behöver avlivas. Man får kanske försöka låna någon annans bil, kolla om någon annan kan skjutsa eller åka buss om det går några om ens bil krånglar osv.
Jag vill inte göra dig ledsen eller få dig att må dåligt och jag anklagar inte dig för djurplågeri (det kan jag inte göra eftersom jag inte vet riktigt om din hamster lider), men ville ändå säga det. Att lägga gott om papper och ha buren lugnt räcker inte om det går flera dagar OM djuret lider.
Hoppas allt ordnar sig och jag beklagar att din lilla vän inte mår bra. Det är sååå svårt när ens älskade djur går bort :-(

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

[Marro98]
0

Blir förbannd när allt ska bråka just när sänt här händer!
Det kanske inte är meningen att jag ska ha djur ens…

Jag vet men då hade inte veterinären hört av sig, som dom skulle & mamma berättade inte för mig förens EFTER skolan… :(
Vi har hört med dom vi känner & ingen kan köra..
Ska försöka igen att få henne att dricka & äta lite. Vad ska jag försöka att mata henne med? Går välling bra?
Asså hon ligger bara i buren & andas tungt.. :(
Tack, jag har alltid haft otur med mina djur… Alla mina katter har antingen fått avlivas eller så har dom blivit överkörda förr eller senare..

Frosstis
0

Vad hemskt, stackars dig och Silla :( Men kunde du inte gå från skolan? Jag gick en hel lektion även om jag skulle avliva puff senare på eftermiddagen för jag var så ledsen och stannade hemma från skolan dagen efter också.

Hoppas ni kommer in imorgon då, och att det går bra ♥

[Marro98]
0

Jag ligger mycet efter i skolan & hade inte den möjligheten nej… :(

Ja det hoppas jag med… Vet inte hur deras tider är på helgen, men på söndagar är det iaf stängt.. Men jag ska ringa Jan Rise & höra med honom..

[Marro98]
0

Jag fick nyss i Silla lite överkokt pasta & så har hon ätit lite torrfoder.
Ska försöka att få i henne vatten senare, men hon gillar inte sprutan & det har hon aldrig gjort.

En som jag känner ska höra med Jan Rise på måndag (Han är typ kompis med Jan), när han är tillbaka. För hon andra veterinären är inte så kunnig har jag hört. Hon är vimsig & har massa överpriser eller vad det heter.

Han som jag känner sa att Jan inte tar så mycket för att avliva en guldis + att han får rabbat hos honom.

Vildvittrans
1

Men din hamster kan väl inte ligga så här över hela helgen? Äter hon knappt är det inget gott tecken. Rynkar på näsan Synd att jag inte bor närmare. Jag hade kunnat försökt hjälpa er annars. Antingen kört eller faktiskt till o med akutavlivat om det hade behövts. Jag hade personligen inte låtit något av mina djur må så här i flera dagar.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Frosstis
1

Vart bor du? En avlivning kostar inte mer än 500, max 700 om det är helg+överpriser. Antagligen. det kostar 30 kr för mig, men det är en liten veterinär.

försök hitta en veterinär nära dig och försök åka dit imorgon, varje veterinär kan nog avliva och du får säkert vara med till slutet. Var stark ♥

[Marro98]
0

Nej jag vet det är jätte hemskt… Och ingen i våran familj har mod nog att avliva själva..
Men jag ska höra med mamma för hon visste någon som "har ihjäl" djur åt folk när dom mår dåligt… Dock gillar jag honom inte för att han slänger djuren i skogen…

Jag bor i strömstad. Hon andra tar typ tusen kronor… Och så mycket har jag inte just nu.. Mina spar pengar räcker inte & mamma har inte heller råd med det helt ärligt.. Så jag känner mig riktigt skyldig just nu…

Jag letar som en tok & det finns bara två här i strömstad..
Tack..♥

Vildvittrans
1

Ja jag sökte också och såg att det bara fanns det och att det är stängt över helgen. Avlivar han på ett snabbt och smärtfritt sätt är det iaf bättre än att hon ligger och självdör tycker iaf jag.

Hälsningar 
/Emma Öhr

jossa5
1

Håller med Emma. Bättre att få avsluta snabbt och smärtfritt än att hon ska lida hela helgen. Det är lång tid!
Förstår att det inte är lätt, men det är bättre att få avsluta som det låter just nu.

Mvh,

[Marro98]
0

Vet inte hur han avlivar… Men tror inte att det är på ett speciellt skonsamt sätt… Vi fick inte tillbaka våra marsvin när han hade avlivat dom… För han hade tydligen tagit sitt givär… Så då förstår ni kanske hur mycket som fanns kvar av mina små älsklingar…

Vildvittrans
1

Alltså. Det finns ju bättre sätt men jag kan inte gärna skriva ett meddelande till dig här med beskrivning eftersom jag inte vet hur gammal du är. Det är ju ganska traumatiskt för vem som helst även om metoden är skonsam. Vill din mamma höra av sig kan hon göra det. Om ni tror att hamstern lider och verkligen inte kan ta er någonstans innan måndag.

Hälsningar 
/Emma Öhr

jossa5
0

#18 Jo, förstår det. Min systers man är jägare, och han fick ta bort min kanin. Det går fort, särskilt med ett gevär.
Jag fick ju inte tillbaka henne. Kanske inte det bästa alternativet men bättre att det går fort än att djuret ska plågas.

Mvh,

[Marro98]
0

Nej mamma klarar inte heller av att göra sånt.. Och inte min bror heller…
Jag är 14 år & jag vet att jag inte klarar av sånt för att jag är ganska känslig för många saker..
Vet inte om hon har ont, men förr så åt hon knappt något, så det är ju iaf ett framsteg att hon äter lite nu. Ska göra iordning välling åt henne som hon gillar.
Men om jag ser att hon verkligen lider så hör jag av mig till dig eller så får vi åka till han killen… Men där sätter jag gärna inte min fot..

Ja men det är också lite skillnad på kanin & hamster eftersom att kaninen är ju lite större… Men vet int riktigt hur han gör där..
Men som jag skrev ovan så hör jag av mig till Emma eller till honom om jag ser att hon blir sämmre & lider… Just nu är hon bara svag & har inte så stor aptit.. Det var helt ärligt värre i söndags, men sedan så blev hon ju bra & blev dålig igen igår..

jossa5
0

#23 Jo, visst är det så. Tänkte mest på att om dom vet vad dom gör så går det snabbt för djuret ifråga.

Det låter bra. Håller tummarna att hon blir bättre.

Mvh,

[Marro98]
0

Tack så mycket, ja det hoppas verkligen jag med..

Emmyz
0

Har hon varit sjuk sedan i Söndags? Stackars:C Hoppas hon får somna in fridfullt hos veterinären imorgon.

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

[Marro98]
0

Nej hon var dålig i Söndags & jag var helt säker på att hennes dagar var räknade..
Men sedan blev hon som vanligt. Och sedan igår (?) om jag minns rätt så blev hon dålig igen..

Om hon skulle ha varit sjuk hela veckan s¨skulle jag ha fixat en tid för länge sedan

Emmyz
0

#27 då förstår jag! Hoppas ni har möjlighet att åka till veterinär imorgon då! Håller tummarna för er!

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

[Marro98]
0

Som Emma skrev över så har dom stängt på helger..
Det är helt sjukt.. Varför ens ha en klinik om man ine har öppet när folk behöver en??

UlrikaD
1

Men distriktsveterinärerna då? Har ni ringt dit?

http://www.distriktsveterinarerna.se/dv/vara-tjanster/akuta-sjukdomsfall.html

Sen, är ni säkra på att ni kan bedöma att hon är såpass sjuk att hon behöver avlivas?
Nu har jag ingen aning om hur hon beter sig men det är inte alltid så lätt att bedöma.
Tänker mer om man avlivar i onödan, kanske är någonting som man kan ordna hos veterinären istället.

Vildvittrans
1

Gör så. Ni kan ringa om det skulle bli akut. Nu låter det dumt men man kan nästan hoppas på att hon går bort lugnt och stillsamt i sömnen snart. När hamstrar visar att de är sjuka är de verkligen sjuka. De döljer sånt annars eftersom de är bytesdjur. 

Mitt mobilnr ifall ni behöver ringa: 0763100082

Hälsningar 
/Emma Öhr

[Marro98]
0

Nej dit har vi inte ringt

Jag tror att hon mår såpass dåligt ja…
För hon är verkligen inte sitt vanliga, matglada ja… Men vi får se vad veterinären säger på måndag. Men som jag har skrivit över, om hon blir dåligare så ringer jag Emma eller så tar jag henne till den där killen..

Usch ja.. Jag har faktiskt hoppats på att hon snart ska somna in eftersom att hon inte har mått så bra & att veterinären bara har krånglat med att vara sjuk & så…

Okej jag sparar det!

UlrikaD
1

#32 Du kan ringa till distriktsveterinären dygnet runt. Har du en i närheten så kör de ut till dig, även på helger.

[Avarice]
0

Ett gevärsskott är väldigt skonsamt för en hamster då den dör omedelbart om det görs rätt. I lagens mening så räknas det som djurplågeri om man inte ger sitt djur vård när den lider, men jag förstår verkligen din situation med och anklagar dig inte… men tycker du skall göra allt i din makt att hitta någon som kan avliva din hamster under helgen, sålänge den slipper lida mer än den redan gjort.

Hemsk sits du sitter i och jag önskar dig lycka till och beklagar…

Vildvittrans
0

#30 Mitt svar grundar jag på att hamstern snart är två år och när jag läst förra tråden om hur sjuk hon va för snart en vecka sen (låg och flämtade och va kall) tycker jag det är bättre att hon avlivas än att hon kanske lider. Men jag missade dock distriktsveterinärerna så det kan man ju absolut kolla.

Hälsningar 
/Emma Öhr

UlrikaD
1

#35 Mitt "ni" var riktat till TS och hennes föräldrar, inte dig:)

Jag har inte läst nån annan tråd utan bara denna. I och med att man kan ringa distriktsveterinären dygnet runt så tyckte jag att man kunde göra det innan man tog några beslut. Men det hade man som sagt redan kunnat gjort.

[Marro98]
0

Hur mycker kostar det då?
Har inte så jätte mycket i spar pengar..

Men problemet är att jag är inte säker på att det görs rätt..

Jag visste faktiskt inte om distriktveterinären :P
Men jag ska be mamma att ringa & kolla om det finns någon i närheten!

UlrikaD
0

Vad sa de? Hur har det gått?

Gerro
0

Förlåt jag har helt glömt bort den här tråden när jag gjorde en ny medlem :P

Det har gått lite bättre faktiskt. Hon åt lite igår men jag har inte sett henne dricka. Men i det skick hon är så tror jag att hon ska få somna in idag om jag kan få någon tid..
Även om hon vore frisk så är hon så himla stressad av sig & jag känner att det inte är snällt att ha kvar henne då, om hon hela tiden ska vara rädd & stressad..

Gerro
0

Fick äntligen tid hos Jan Rise Imorgon kl 13 kommer min lilla Silla få somna in.. Under veckan har hon ätit och druckit lite, men jag har bestämt mig för att det är snällast för henne att få somna in.. Eftersom att mammas bil har slutat att fungera så ställde en av hennes kompisar upp på att köra in oss. Kommer troligen inte att gå till skolan imorgon Tack alla för er hjälp! Men nu vet jag att hon kommer att vara i goda händer..

FiffiLiina
0

Usch. Började gråta när jag läste din text. Hon kommer säkert få det jättebra och nu kommer hon fä skutta på himlens ängar i all evig framtid. :,)

MVH FiffiLiina

Gerro
0

Jag har faktiskt inte gråtigt något.. Än..
Ja, nu slipper hon att må dåligt min lilla prinsessa<3

Måste bara säga att min "kompis" går i samma klass som mig.. Och hon frågade typ första timmen: Hur mår din hamster nu då? (Typ ganska tyket)
Och då sa jag bara: *NAMN*, jag orkar inte prata om det nu..
Hon: Vadådå?
Jag: MEN JAG ORKAR INTE PRATA OM DET!!

Var jätte nära på att gråta.. Hon måste fatta riktigt trögt..

Senare på mat & baken så var jag tvungen att jobba med henne & jag lixom visade att jag var sur & trött på henne.
Så frågade hon: Men har du tagit din hamster till veterinär eller?
Jag: Sluta.. Jag sa att jag inte orkar prata om det..
Hon: Men har du det???
Jag: NEJ! För jag har f*cking inte fått tag på veterinären!!!!!

ÅÅÅÅH asså orkar f*n inte med henne.. (Ursäkta svordomarna, men lite respect kan man la ha?!)
Vill inte åka till skolan imorgon, för jag lovar att hon kommer att fråga samma sak imorgon, och då kommer jag bara att bryta ihop…

Frosstis
4

Du måste inte gå till skolan imorgon. Säg till din mamma, hon kommer säkert förstå. Mina lärare förstod till och med. Dom var stöttande och visste att jag var ledsen och tröstade mig dagen jag kom tillbaka igen. Du måste vara stark nu, var där för din älskling. Låt henne få somna in hos dig, hon älskar dig. Och det vet du. Prata med henne imorgon kväll, säg att du älskar henne och att du hoppas att hon kommer till dig i din dröm och att hon ska vänta på dig i himmelen, att du en dag kommer dit till henne. Det kommer kännas bra för dig, det är för att hon faktiskt hör dig. Hon hör och förstår, även om hon är borta. Skickar massor av styrkekramar till dig raring

Gerro
2

Tack Paulina, dina ord värmde ända in i själen