Lampa vid buren?
Hej!!
Jag ville framhäva min hamster och Bur.
Då placerade jag en lila lampa bakom så att det lyser i ett lila sken över buren… Tror ni att hamstern blir störd utav det?
Jag tänker att ett lila/rött sken motsvarar gryning/skymning i naturen..
Kanske är bekvämt för ett nattdjur.
Eller vad anser ni?
Har ni lampor vid burarna?

Jag har ingen lampa vid min Bur, just för att hamstrarna är nattdjur och är ute när det är mörkt.
Men det kanske funkar fint när det inte är så starkt ljus, men tänk på att det kan bli varmt för hamster med när du har en lampa i närheten.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#2 Rött säger du? Hm, det vore kanske något, vore ju roligt att se lite mer av hamstern än det jag ser i halvmörkret ^^
Får man fråga vart du tagit reda på det? (bara nyfiken)
Mvh,
Har en lampa i fönstret i närheten av buren. Däremot skuggas det mot buren eftersom gardinen är emellan. Har lampan tänd mellan kl 17-01.
Jag har en lampa på buren ,dock enbart med 15 watts glödlampa,han verkar inte bry sej nämnvärt av ljuset.Han springer runt överallt vare jag har lampan på eller av.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Jag har alltid trott att det stör hamstern för att dem gillar mörker (gillar och gillar..) och för att det lyser i ögonen på dem. Varje gång jag går ur rummet där dem är så släcker jag lampan, liksom en vana, men kanske ska testa att ha en sån röd inte så stark lampa. Kan ju bli mysigt.
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
#3 jag har bl.a läst på HamsterCentral att hamstrar inte ser rött ljus och därav inte blir störd av det. Därför är rött ljus att rekommendera om man vill se hamstern men inte störa den. :)
//Sara
#7 Okej! Ska ta och prova det själv! :)
Mvh,

Kul att höra era åsikter :) då låter jag lampan vara kvar, den är inte så stark! #2 Snyggt! :D