Ny plutt
Idag skaffade vi Pennie 7 veckor från djuraffären, söt liten plutt som var väldigt nyfiken när vi valde henne. Vi testade att sätta ihop henne med vår 12 veckor gamla Pixie men det gick inte, nu bor de i 2 olika akvarium bredvid varandra iaf :) Är det helt omöjligt att få dem att gå ihop?
/ M
Grattis till ditt nya husdjur 
Överlåter frågan till någon anna eftersom jag inte har gjort det någon gång :)
//Fanny 
Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!
'Live, Love and Laugh when you are young'
Kul med en till. :)
Hur provade du göra när du satte ihop dom? Bara poff ner i en Bur som ena hamstern varit i? Du kan ju prova att låta dom typ känna på varandra först, på ett neutralt ställe. Kanske en lekhage eller så. Och det som behövs är tålamod.
Jag har aldrig provat själv, men ska väl göra det om någon månad eller så. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Köpte nytt akvarium igår som ingen av dem varit i, satte ner båda samtidigt som jag läst att man ska göra. Med inredning i buren och 2 skålar "favoritmat" så de ska bli distraherade och inte märka den andre. Gick bra till en början, sen upptäckte de varandra och den äldre började nosa den nya i typ rumpan. Sen fick hon väl upp doften av att den nya (troligen) är könsmogen och då blev det liv i akvariet. Det blev lite jagande och pip och den nya la sig på rygg o då tog jag ut den äldre eftersom det var hon som var dominant. Den nya fick vara själv i akvariet i 10 minuter för att lämna sin doft. Sen satte vi in den äldre igen men det hände samma sak då :/
/ M
Funderar på om man kan köpa ett tätare "galler" o sätta i mitten av vår lekhage så de får vara där en stund varje dag på varsin sida och lära känna varandra och varandras doft, tror ni att det skulle vara en bra början?
/ M
Jo, jag tror det skulle vara värt ett försök iaf. :) Jag hoppas du får ihop dom utan bråk! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Det är ganska svårt att få ihop dvärgar som inte är kullsyskon. Och var väldigt försiktig, när jag var mindre och jag och min lillebror precis hade särat våra dvärghamstrar pga bråk så hoppade båda på varann och rullade in sig i en hård boll. Det tog evigheter att sära dom, och jag fick flera djupa bitmärken på fingrarna. (dom hoppade på varann där vi höll dom.j Men att låta dom vänja sig vid varandras doft igenom ett galler tycker jag låter som en väldigt bra idé!
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Det låter som hon visar bara att hon är dominant. Mina dvärghamstrar hade samma sak. Ibland behövde Turtle att visa till de andra att ja, jag är fortfarande topp här: och sen när hon blev äldre tog över en annan. Jag tror det måste hända: det är dåligt om det är konstant (eller blodigt, självklart).