Wet tail - Hur smittsamt?
Förra Söndagen fick jag hem min allra första guldhamster, en underbart vacker liten tjej på ca 1 år. Exakt en vecka senare, i Söndags, dog hon. Jag misstänker att det var wet tail. Allting gick så snabbt. Jag tyckte hon var lite hängig på Lördagen, men trodde det berodde på att vattenflaskan krånglade. Så jag gav henne en skål med vatten och hon drack och vart lite piggare. Sen när jag skulle ta ut henne sent på kvällen/natten på Söndagen (hade varit borta större delen av dagen) så var hon halvdöd, och alldeles kladdig i baken. En timme senare var hon död. Jag kände (och känner mig) helkass över att jag inte kollade till henne extra när jag ju visste att hon hade varit hängig dagen innan… 
Men till saken. Jag har läst på lite om wet tail, men blir inte riktigt klok på det hela. På vissa ställen står det att man inte har lyckats komma fram till vad det är för bakterier/virus som orsakar det, på andra nämns E coli som en möjlig orsak. Det enda som egentligen framgår rätt tydligt är att det är smittsamt och att man bör hålla hamstern avskild från andra djur. Men om "andra djur" syftar på hamstrar eller vilket annat djur som helst framgår inte riktigt.
Och det är här min fråga kommer fram. Hur smittsamt är egentligen wet tail? har det något med E coli att göra, och kan det smitta andra djur än hamstrar? För igår vart katten lös i magen, och idag var det hundens tur. Kan det vara ett sammanträffande? Jag är orolig, för hamstern har stått i samma rum som råttorna och mössen. (Tanken var att hon skulle bo i köket, men det vart ändrade planer då jag helt oväntat även fick med mig en mordlysten kattunge hem.) Katten och hunden verkar iofs må bra och vara pigga och glada. Och jag har varit noga med att tvätta händerna och så. Men jag är ändå orolig att det ska sprida sig till dom andra gnagarna. Finns det risk att det gör det..? 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
På rak arm vill jag påstå att E. coli smittar alla djur (även människor) som kommer i kontakt med det. Det finns i jord och i avföring, bland annat.
Jag kan tänka mig att en liten hamster inte tål att bli magsjuk, medans vi människor och större djur klarar det med lite medicin och vätska.
Men jag hade helt klart sett över kisen och hunden. Är det E. coli kommer de vara kassa i magen ett tag framöver, och behöver kanske uppsöka vet (?).
Jodå, jag håller koll på katten och hunden, och dom mår som sagt var bra i nuläget. Katten har lekt för fullt ös här hemma idag, så den är pigg och glad och visar inga tecken på att må dåligt. Hunden blev lös i magen nu ikväll, så honom kan jag inte säga så mycket om ärligt talat. Men skulle det behövas så uppsöker jag självklart veterinär.
Men jag är väldigt orolig för vad som skulle hända om det sprider sig till mössen eller råttorna, och undrar om någon vet något om ifall det kan göra det eller om det bara är ett sammanträffande att hunden och katten har blivit krassa i magen.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
jag tror inte hamstern hade wet tail.
vuxna hamstrar brukar inte få det.
de kan däremot bli dåliga vid snabbt foderbyte, för kalla grönsaker/frukt, för mkt gurka, banan,äpple.
om det dragit på den (golvdrag, fönsterdrag osv) så den blivit kall om magen kan ge lös avföring.
kanske den stått nära acn i bilen.
fundera lite å tänk igenom hur den hade det.
behöver inte vara nåt fel hos dej för den kanske redan var sjuk utan att varken du el förra ägaren såg det.
vad blev det för katt du fick med dej på köpet?
visa gärna bild.
tråkigt att du förlorade hamstern så fort.
Foderbyte, ja. Förra ägaren råkade glömma övergångsfoder hemma när hon skulle möta upp mig på stationen. Men hon reste väl nerpackad i filt och massa toappapper på ett tåg, så något drag har inte blivit utsatt för. Inte här hemma heller vad jag vet. För hade det dragit från något av fönstren hade jag nog märkt det ganska snabbt på råttorna, då dom står närmast fönstren och är väldigt känsliga mot drag. Frukter och sånt har det varit väldigt sparsamt med just för att jag inte ville öka på risken för magproblem. Däremot har det nog varit mycket stress med flytt och katt och hund i nya hemmet och allt.
Dessutom var hon en väldigt aktiv hamster som behövde mycket motion. Och det vart liksom lite fel allting när kattungen helt plötsligt kom in i bilden. Han har vuxit upp utomhus och är van vid att jaga och döda för sin överlevnad. Så min plan om en öppen Bur gick i stöpet. Och att göra i ordning jätteburen jag tänkt fixa till henne fick skjutas upp till jag kunde få åka med någon och köpa galler = hamster fick bo i en lite mindre Bur ett tag = mer stress. Det vart så dumt alltihop… 

Kattungen heter Silas. Han kommer från en bekant till min syster. Eller närmare bestämt, hans mamma bestämde sig för att det var en bra ide att lägga sina kattungar under hennes veranda. Och då hon inte kunde ta in dom, och kattmammans ägare inte verkade vara ett dugg intresserad av att ta hand om dom, så fick dom tyvärr bo där tills det fanns plats på något katthem. Vilket det ju såklart inte fanns… Så hon tog hand om dom så gott hon kunde och försökte hitta nya hem åt dom. Att jag skulle ha Silas vart bestämt för länge sen. Men sen vart han bortlovad till någon annan istället, och jag tänkte inte mer på det. Katthemmen är ju liksom fulla med katter i behov av hem, så… 
Så någon dag innan jag skulle åka ner och hälsa på syrran (jag skulle plocka upp hamstern på vägen hem) skrev hon och sa att jag skulle få Silas iaf. Då hade jag redan hunnit planera allt med hamster och skaffat en stor Bur och så. Men jag kunde inte säga nej, stod inte ut med tanken på att han skulle behöva bo där ute i väntan på att någon ville ha honom. Mitt ute i skogen full med rovdjur, brevid en stor väg. Att alla kattungarna faktiskt lyckades nå 12 veckors ålder ser jag som ett under. Så då fick jag med mig kattungen hem också. Och eftersom jag redan har katt (och dessutom inte litade på honom i närheten av gnagarna) fick han bo i köket första dagarna. Tills han lärt känna katten och hunden och alla smådjur och så. Och det har gott över förväntan. Bortsett från att hamstern hamnade lite i kläm då. Men jag trodde verkligen inte hon skulle må så dåligt i en lite mindre Bur ett tag. Den är ju liksom inte sjukt liten, typ en normal hamsterbur… 
Har ingen bild (han är för snabb), men en film på honom från första kvällen här hemma. Ska se om jag kan lyckas ladda upp den. Fast det blir ju lite OT.
//Lamina
wet tail smittar inte andra djur eller människor vad jag förstått :)
När jag jobba i djuraffär fick vi en kull där alla fick wet tail, alla förutom 2 dog. (i den kullen då, men ingen annan hamster eller annat djur där.)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Well, katten mår bra i magen igen. Och hunden är på risdiet just nu, men är pigg och glad och på god väg att bli bra igen. Ingen av dom andra gnagarna har visat några tecken på sjukdom, så antingen dog hon av något annat eller så är det inte smittsamt.
Jag tänker inte skaffa någon ny hamster har jag bestämt mig för. Men ändå sitter jag här varje dag och kollar på bilder på söta ungar, letar uppfödare och planerar vidare på detdär burbygget. Kanske blir det en ny liten kortsvansing ändå? Men inte just nu iaf, kanske om något år eller 2.
Men som utlovat, en liten film på kattungen Silas, på kvällen när han precis kommit hem.
//Lamina
men å vilken svart skönhet du fick tag i.
Vet inte om det är lite sent att komentera.. men gör det iaf 
wet tail är vanligt om hamstern har fått nån typ av dragning t.ex. fönsterdragning, eller om hamstern har fått mycket stress. Märkte igår att min hamster hade wet tail och det var lite försent eftersom magen hade börjat komma ut… så vi fick åka och avliva henne. har man haft en hamster med wet tail och ska ha en ny hamster i samma bur/leksak,osv, bör man tvätta allt med sprit från apoteket så den nya hamstern inte smittas. Läste nu att man kan märka det på att hamstren magras.
Det var mitt svar!