Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 1408 ggr
[TosaMi]
8

Varför säger folk så?

Jag förstår mig inte på vissa människor. Jag vet inte om jag är den enda som varit med om dessa rent ut sagt korkade kommentarer. Men när jag skaffade Ofelia för 1 vecka sedan så fick jag 3-4 kommentarer på en dag att "jag var för gammal för en hamster". Ursäkta??? Finns det åldersgräns på hamstrar? Visst, hamstrar är ett djur som många barn faktiskt klarar av men ju äldre man blir ju mer påläst blir man (i alla fall jag) och jag vet så mycket mer om hamstrar idag än vad jag gjorde när jag hade Cinie och Herby när jag var 12. Och mitt svar blev att jag vet många hamsterägare över 15, men det trodde de inte på. Hur kan man bli för gammal för ett djur? Jag älskar hamstrar och har alltid gjort. Hamstrar är underbara små djur och jag tycker synd om de personerna som aldrig får ha en. Har ni aldrig fått en sådan korkad kommentar av någon?

[Marro98]
0

Sånna kommentarer får jag varje dag.. Många trycker ner mig för att jag har hamstrar :(

Helt sjukt..

Cattii
0

När jag sa att jag skulle börja föda upp hamstrar, 35 år gammal, så fick jag kommentaren:

-Är du 10 år eller??!!!

Men Äsch… inget jag bryr mig om..men visst är den allmänna uppfattningen sådan att det är en djur för barn..men är ju bara att bevisa motsatsen för dem Flört

Merlina
1

Jo,massor när man är gammal som jag och har kaniner får man ofta höra att det är "barnleksaker". Bry dig inte om folk som säger så. Ofta har de själva inget intresse i djurarten. Att vara äldre kan vara ett plus istället och precis som du säger är det lättare att ta till sig större mängder fakta kring djur.

Lycka till med dina hamstrar!

nlinds
0

så säger min mamma med !!!! stör mig så inni …. på det !!! "har inte du vuxit ifrån det där med hamstrar än?" "varför skaffar du fler, du kommer tröttna"  Javisst, jag har haft hamster sen jag var 8 (är 19 nu) så varför skulle jag tröttna nu liksom ?
så jäkla trött på det..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Roonja
1

jag har faktiskt bara fått en sån kommentar 1 gång. Vilket jag är glad över. Men förstår er som får det ofta. :(

jossa5
0

Äh, vilka fåniga människor!
Jag har haft tur, för ingen har sagt så till mig, dock kan jag tänka mig att folket på arken tyckte jag var lite rolig där jag studsade fram i lyckan över en hamster. Min första, och jag var då 27! :D
Men alla i min närhet tycker bara det är roligt!

Men ni som får såna kommentarer, det är säkert folk som är avis och skulle vilja ha själv, men inte vågar!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Emmny
0

Förstår inte heller varför folk säger så! Det är ju oftast en fördel att vara äldre man kan ta in mer fakta, tänka mer själv och förstå bättre. Sen är det ju en bra barn djur då det är lättskött. Det är ju bra att det finns djur som passar vuxna som barn :) Tycker bara ni ska strunta i det och fokusera på dom fina djur ni har och dom som stöttar er ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Be-Bopz
5

Samma sak händer mig, blir galen på såna personer, brukar säga typ: hellre att jag har ngt intresse som jag är intresserad av än att bara sitta i soffan Tungan ute

Men många tycker nog att man är barnslig för att man gillar hamstrar, jag själv blir 38 i år, sen är det ju så, efter ett par år i hamstervärlden så bryr man sig inte längre.

När bovärdarna var här förra veckan så såg de mina rosetter på väggen trodde det var för hunden såklart, men jag sa bara lungt, nej jag ställer ut hamstrar!! Haha, deras miner, helt obetalbart Tungan ute

Frosstis
0

Min mamma och pappa brukar säga "vill du verkligen ha en hamster när du går i gymnasiet? När du är 16/17 år?" svar: JA det vill jag! Blir galennn

DrJones
0

#8 hahah Jag hade velat se deras miner!! :D 

Jag själv är 22 år, men jag har aldrig fått en kommentar, men man ser ju hur de blir lite tagna när man berättar att man har en hamster till husdjur :P

Frosstis
6

Och dessutom har jag sagt till mina föräldrar att dom borde vara stolta över mig för att jag sitter hemma och gosar med hamstrar, medan andra ungdomar är ute och röker/festar/dricker ;);)

Alice98
0

Jag har inte fått någon taskig kommentar, dock så skrattar nästan alla när jag säger att jag föder upp hamstrar… Obestämd

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Bine93
1

jo det är inga snälla kommentarer :S 
Brukar också få kommentarer som att "man hinner ju inte fästa sig vid ett så litet djur" eller "att de är onödiga djur"…

Det är verkligen inga roliga kommentarer att få..
Men som sagt ovan, så länge man tycker de är kul själv och de ger en så mycket glädje och kärlek ska man inte bry sig om vad andra tycker och tänker Glad

Susannaaa
1

Jag är 19 och jag har skaffat hamster för ungefär 6 månader, jag tycker det är en perfekt sällskap. Dessutom tröttnar barn väldigt fort på hamstrar (inte alla såklart) så jag tycker att man ska ha djur när man blir äldre, vilet djur den än handlar om som behöver kärlek. :)

Zvintos
1

Jag har ganska sällan fått några negativa kommentarer, varken vad gäller hamsteruppfödning eller kaninuppfödning. Snarare tvärtom blir många nyfikna och vill veta mer, hur det kom sig att jag fastnade för det osv.

jossa5
2

Men måste ju bara säga att en sån kommentar är ju bara befängd "onödiga djur". Javisst, men vilket sällskapsdjur är nödvändigt då? Bruksdjur som ledarhundar och sånt är nödvändigt, men en kelgo katt, eller en busig hund?
Näe, då vet jag bra många fler människor som är mer onödig än djuren! Djuren tillför iaf glädje för dom flesta! :D

Mvh,

jossa5
4

Sitter och tänker på, och blir lite upprörd här mitt i kvällen. Ja, visst hamstrar och marsvin och kaniner kanske är väldigt barnvänliga, och det är ju bara bra, så barn också får lära sig ansvar och sånt.
Men alla vi vuxna som inte har tiden/orken/pengarna för ett större djur då? För tillfället känns en hund som för mycket ansvar för vad jag kan ge just nu, och katt är jag allergisk mot. Då är väl en söt liten hamster eller två alldeles lagom? (Och ja, det är klart man har ett ansvar gentemot hamstern, men det är ju lite lättare än med en hund)
Är så glad att jag inte behöver gå ut och gå när det är regn och snöstormar och saker. Jag vet att min Nova har det bra i sin Bur, och hon får all den ompyssling hon behöver, och lite till! :D

Men så länge djuren är till glädje för sina hussar och mattar så spelar det ju ingen roll vad någon annan säger. Och även om jag inte skulle ha nån annan att prata hamster med, så har jag ju alla er härinne, som är glada och trevliga och vet precis vad jag pratar om!

Mvh,

DrJones
0

#17 så bra sagt!! precis min åsikt!! :)

Bruden-Mbuti
0

jag får höra sånt ofta.

är bara 54år och då ska man tydligen bara få ha katt eller nån liten hundras.

jossa5
0

Konstigt vad folk inte kan låta bli att lägga sig i andras liv och val.
Läste härromdagen på hund.ifokus om en tjej som ska köpa hund, nån liten ras. Hon vill ha den. Men folk klagar och tycker att dom bara skäller och är "råttor" osv osv osv…
Folk pratade på där i tråden, och en tjej skaffade en Grand Danios (stoor hund) och då klagade folk på det. Varför kunde hon inte skaffa en liten hund som alla andra?

Näe, folk är ett slag jag inte förstår mig på.

Mvh,

[akumas7]
0

Själv har jag inte fåt sådana kommentarer ofta då de vuxna personer som jag pratat med tycker att det är ett bra djur att ha, jag är 23år gammal och den ända gången jag fåt en sådan komentar är när jag skulle åka taxi till väterineren och jag sa att jag skulle ha djur med mig och då frågade dom vilket djur ch när jag sa hamster så började personen i telefonen att skratta….. Jag åkta bil med en vännina istället, sådant vill tänker jag inte axeptera, jag f väl ha vilket djyr jag vill!

annakarin_li
0

Folk tänker sig inte för när de talar. Jag fick min hamster utav vänner när jag fyllde 39 år. Mina arbetskamrater tycker " dina vänner måste hata dig om de ger dig en hamster". Men hon har varit ett enormt sällskap när. min pappa plötsligt blev svårt sjuk. Har tidigare haft katter, men de är inte så lätta att ha om man reser mkt. En hamster har varit perfekt och stackaren får följa med mig när jag åker till landet över helgen. Jag har ekonomin och kan skämma bort skruttan enormt med leksaker och rasthagar. Men det är det värt bara hon mår bra. Det är ju ett litet liv man tar hand om!! Och ett mer personligt sällskap får man leta efter ;-). Till och med min mamma på 81 år tycker att hamstrar är ju " ganska söta och roliga". Man kan bara strunta i alla kommentarer och tänka " de har ingen aning om vad de pratar om"

UlrikaD
2

Jag hade hamster när jag var tonåring men det var inte förrän jag var över 35 som jag bestämde mig för att föda upp.

Hamstrar är möjligtvis barndjur men de är ju lika mycket sällskap till en vuxen. Är väl perfekt för en människa som inte vill gå ut och rasta sitt husdjur men ändå vill ha sällskap.
Hamstern lider ju inte heller medan husse eller matte är på jobbet för då sover de ju.
Tycker det är ett perfekt "lagom" vuxendjur faktiskt.

Jag har en kvinna på min gård som är i 30-års åldern någonting som har katter. Hon blev förtjust i hamstrar genom mig och har precis nyss köpt sin första hamster. Och hon är så glad i sin hamster:)

Linda3046
0

Så löjligt med människor som ska sätta åldersgränser på allting! Jag är hellre barnslig och har intressen, än begränsar mitt liv efter vad jag tror att andra ska tycka är okej.. Är egentligen dom som är dom omogna eftersom dom beteer sig som omogna små fortisar men dom är för dumma för ett förstå det själva :)

LinneaJohaanson
3

Jag tycker inte små barn ska ha djur och inte sånna små faktiskt, personlig åsikt. 

Barn är oförsiktiga och tar för det mesta inte hand om djuret.

Jag tycker alla djur är "vuxen djur" Skrattande Jag skaffade min första hamster när jag var 16 nu är jag snart 21 så ja! Tungan ute

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Sara1214
0

Ja,det är värkligen dumt! Även vuxna ska få ha vilket djur dom vill! Barn tycker jag också ska få ha djur om dom tar hand om den väl och föräldrarna har lite koll. Jag är 12 år och har en egen hamster. Jag tar hand om den mycket! Den får komma ut mint 1 timme varje dag:) Har också en kanin,och en katt:) Spelar bara fotboll nu på fritiden så jag har tid. Jag själv har aldrig fått någon sån kommentar. Men kanske någon gång att min kompis säger"vad ska man ha hamstrar till? Dom är ju jätte tråkiga!"typ,skaffa hund! Ganska tråkigt att höra när man precis skaffat:/ Men det är ingenting att bry sig om. Bara avensjuka! Kraam Tindra:)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

hikaru
0

Jag har inte stött på detta än utan alla runt omkring mig tycker bara att det är roligt och är intresserade av hur hamstrarna bor osv.

//Sara

hikaru.se

Be-Bopz
0

Många kan visa intresse oxå såklart, men många tror eller tycker man är barnslig för att man är vuxen och har intresse av hamstrar.

Gillar inte heller att det sätts en ålder för ett visst intresse.

Zaviie
0

Jag har folk i min närhet som tycker att hamstrarna ska användas som leksaker till mina katter, lagom kul… 

Men men, nu mera orkar jag inte bry mig märkvärt, mer än störa mig på det inombords då kanske Flört

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Twisted_T
0

Äsch struntar jag fullständigt i. Har aldrig brytt mig om vad folk tycker är rätt eller inte. Är 22år gammal(snart 23) och jag älskar mina hamstrar. Tror jag fått folk omkring mig att ändra din syn på de med. De har förstått att de har olika personligheter och mycket spännande att komma med. Jag dömer inte andra för vad de vill ha för djur hemma, även om jag själv inte skulle velat ha det.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Magda
0
jag har många olika djur och har fått kommentaren att d

e är "onödiga" många ggr… att " nu när du har barn behöver du väl inga djur, de är onödigt, man hinner inte med det när man har barn.." (jag är 29 & har två barn) m
en alltså.. mina barn är inga djur, fattar inte hur folk kan säga att det är "samma sak" :/

ccareface
1

Helt sjukt hur man kan bli för "Gammal" för ett djur. Vet att det är många som tycker att hamstrar är "småbarnsdjur" men önskar att folk visste att det inte är så. eftersom en hamster kräver så mycket skötsel och en hel del erfarenhet så passar dem faktiskt inte till små barn som inte kan, och eftersom hamstern inte heller är nått keldjur så klarar nog inte barnet av att hamster "säger ifrån" och "sprattlar" när man försöker "krama om den och mysa med den". Köper man en hamster om man vill ha ett keldjur till sitt barn bör man tänka om… Önskar folk visste hur mycket erfarenhet man faktiskt måste ha för att ha hamster egentligen. Och för dom som säger att man är för gammal när man är 17, så ska dom veta vad dom går miste om när dom inte får vara med om en sådan underbar skapelse som en hamster! Hamstrar är de mest underbara små djur jag vet, jag älskar mina 3 små fluffar, och min flickväns 3 små bollar! Blir rent ut sagt arg när man säger att en hamster är ett "småbarnsdjur". :O

Roonja
1

#25 Fast det beror ju faktiskt på. :) Alla barn är inte oförsiktiga och hårdhänta. Men jag håller med om att det finns en del sånna barn också. ;)

Jag var 4 när jag fick min första hamster, men mamma var med mig varje gång jag tog upp den, och jag var väldigt försiktig med honom. :)

MorganJack
0

Jag har intr fått nån kommentar om just det att jag är för stor, men jag har fått kommentarer om att hamstrar inte är "riktiga djur", att det ända dom gör är att äta och sova, Att dom inte är sällskapliga och att dom r tråkiga osv. Det tycker jag är HEMSKT!!

guanabana
0

Har faktiskt sluppit undan kommentarer om att jag är för gammal, men har fått höra en del om att hamstrar är bara skadedjur. Pfff! De har bara inte haft hamster, och tycker man inte om djuren så ska man inte heller ha. Nä för gammal kan man inte bli, jag är 25 och har funderat på uppfödning men känner mig inte riktigt redo än. ;-) Föresten är ju alla djur "vuxendjur". Ja, hamstrar är trevliga och uppskattade bland barn MEN inget barn kan vara den som i slutändan har ansvaret över djuret. Det är alltid de vuxnas ansvar att se till att husdjuren får det bra och ta hand om dem när de behöver vård. :)