Någon som kan svara på detta?
Hej! Idag när jag skulle rasta Paul lite så såg jag att hans pung verkade lite märklig… Jag vet inte vad det är men jag upptäckte det när han satt på sitt hus och pungen var liksom uppsvälld…
Jag bifogar en bild när han sitter på huset.
Jag tog ut honom och la honom på rygg och kollade och ena pungen verkar likssom som uppsvälld?
Någon som vet vad det kan vara? Beror det på åldern eller kan han ha fått någon sorts sjukdom? Bör jag kontakta veterinär? Han verkar inte lida av det ett dugg utan är lika mysig och nyfiken som alltid…
Sen kom jag att tänka på en sak, jag köpte ett jättestort terrarium som paul skulle få som han nu bor i där det varit en ödla förut. Men jag tvättade och spritade hela terrariumet innan, men kan det vara nått från ödlan som jag inte fick bort med spriten?
Tacksam för svar!
MVH
Therese
Jag vet att han hamstrar reglerar sin kroppsvärme genom pungen och När det är varmt kan den bli stor. Har haft en hane somfick stor pung under sommartid är det var varmt. Vet inte om det kan vara så för din eller om det beror på något annat.
Okej tack, någon som har någon mer ide på vad det kan vara? Om det inte skulle vara värmen?
MVH
Therese
kan vara stenar eller nån infektion i sädesledaren eller i pungen.
hamsterkillar kan få liknande problem som människokillar.
Jag har endast haft/har 1 hane ( har honom nu ) och är inte så bra på detta … men tror nog #1 och #4 har ganska bra svar men sök upp veterinär tycker jag ! :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
hej! Okej tack! Då söker jag upp veterinär nästa vardag!
MVH
Therese
#6 Japp :) Jag skulle helst vilja vara på säkra sidan :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Är pungen hård, har den ändrat färg?
#8 ja det har den! Mycket rödare idag, har du någon aning om vad det kan vara? Kontaktade veterinär idag och hon sa om det blir värre får jag komma in…
Blir den hård och fortsätter ändra färg är det inte omöjligt att det är cancer, vill såklart inte måla upp det värsta nu ;) Men det händer, så man bör alltid känna och kolla pungen så man vet hur den känns och ser ut när den är normal.
#10, ja cancer är vell det jag hoppas på om det ska vara någonting överhuvudtaget för det lär inte göra så ont, eller har jag helt fel?
Jag bifogar några till bilder, ganska suddiga men iallafall något. Det är högra pungen som är uppsvälld som syns men den är rödare i verkligheten.
MVH
Therese
#11 Självklart gör det ont om han får testikelcancer.
Pungen ändrar färg och blir stenhård, inte så vidare skönt :(
Jag hade en hane som fick en tumör i ena testikeln. Det gick ganska långsamt, men den växte och blev röd-lila och hård. Jag lät honom vara med det ett tag, men avlivade honom så fort jag såg att det påverkade hans allmäntillstånd.
Det behöver ju inte vara det, men det är ju inte helt osannolikt.
// Sofia
hej! Okej aj då… Ja jag får hålla uppsikt blir det mycket värre så… ja då får vi vell se vad som händer.. Men varför just han. Jag hoppas bara han fått en liten inflamation som försvinner.
MVH
Therese

Det behöver ju inte vara det värsta som cancer men det kan ju vara en infektion eller liknande som ligger och gror. Då behöver han antibiotika för att bli bra igen. Men då blir han ju frisk ganska snabbt ifall det är det.
Ja det bästa är ju att besöka veterinären så får du ett proffesionellt svar :)
// Sofia
Tack, ja jag får se… När jag tog upp honom idag såg den jättestor ut men sen när han sprungit runt ett tag såg det typ normalt ut igen?
Jag fattar ingenting, svullnaden likssom la sig lite.?
MVH
Therese
Nu undrar jag… För svullnaden försvinner på en gång han är uppe och springer har jag märkt. Det är istället som att det är hans penis som är lite ute när jag lyfter upp honom från boet…
Kan det vara så att det inte alls är pungen utan hans penis som tittar fram lite när han är nyvaken som han sen drar in när han får springa runt lite?
Märkligt men, kan det?
MVH
Therese