Samla-frågor.
Funderar på att skaffa samlabackar som Bur åt guldhamster. Nu undrar jag:
*Hur fäster man vattenflaskan på bästa sätt?
*Hur fäster man nätet på bästa sätt i locket?
*Finns det bara samlabackar med vinklade lock nu (i den största varianten)?
Tar tacksamt emot tips och råd
**Hur fäster man vattenflaskan på bästa sätt?
**- Till mina har jag vattenskålar, men har sett att vissa borar två små hål och fäster vattenflaskan med ståltråd.
**Hur fäster man nätet på bästa sätt i locket?
**- Ståltråd, eller med stiftlim. :) Går ju också att bara borra hål i taket!
***Finns det bara samlabackar med vinklade lock nu (i den största varianten)?
**- Vinklande lock? Det vet jag inget om. Köpte en samlalåda för ungefär två månader sen och då var det inget "vinklande" lock.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
1. Antingen kan man borra hål i plasten eller välja en flaska som hängs från taket i buren. 2. Har inget bra svar på det då mitt nät sitter på utan något tak (hade ingen såg hemma). 3. Samla lådorna har inte vinklade lock? Inte den varianten som de flesta brukar använda som Bur i alla fall.
3. Många ikea varuhus har inte den största samla lådan (utan vinklat lock) pga att den har utgått på vissa varuhus.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972/#/90102971
Jag antar att när du skriver vinklat lock menar denna samlan?
//Sara
Tack snälla ni för era svar!
#3 Ja precis en sådan samla. Sökte på IKEAs hemsida och fann bara dessa och inte den med lika höga kanter runt om. Får kanske kolla i olika IKEAvaruhus.
Tack än en gång
#2 När du skriver att du inte har ngt lock utan bara gallernät… har du då bara vikt ner en kant runt om så själva nätet bildar lock? Jag funderar att göra så på mina akvarium som har välvd framruta. det går ju liksom inte att göra ngn kantlist på dem :/ Fungerar det bra att ha det så, det är ingen risk att de puttar upp gallerlocket? har du dvärg eller guld i?
#5 Precis, har vikt över gallernätet på både samlan och akvarierna. Sen har jag använt en sån tång som man knipsar av metall med och gjort en liten öppning i mitten någonstans. Har satt på en stark tejp så att man lätt kan få tag i hamstrarna utan att de eller man själv skadar sig. Lägger på en stor tung bok när jag inte har de ute. Funkar super. Men gallernätet måste vikas över kanterna för att det skall sitta ordentligt.
#7 Tack för hjälpen smart med öppningen i mitten… ska nog försöka.göra någon slags lucka på liknande sätt. :))
#6 Såg det sen:) Hittade inte den sorten först när jag själv kollade på IKEA. Därför trodde jag att de hade slutat sälja dem.
Tack för all hjälp:)