Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 915 ggr
Huffelpuffen
1

Hamster allgergisk?

Hej, jag skaffade min hamster för två dagar sedan och blev rekommenderad att använda Carefresh colors som Bottenmaterial, dock verkar min hamster ha fått en allergisk reaktion av detta. Han nyste hela tiden och efter ett dygn hade ena öga klibbat igen.

Nu har jag tagit bort allt "strö" och han verkar må betydligt bättre och nyser inte längre. Nu funderar jag på Toa-Lätt istället men är så orolig över att han ska må dåligt igen.

Är det någon som har upplevt samma sak? Just nu är det helt tomt på botten i hans Bur men jag antar att han vill ha något annat än plast att gå på (om inte annat för kisset och bajsets skull ^^)?

jossa5
1

Jag personligen har inte upplevt det, men jag har läst här om flera hamstrar som är allergisk mot spån. Toa-lätt verkar dom flesta klara, då det inte luktar eller dammar alls.

Så tills du har köpt något att ha i botten så funkar det med tidningspapper, se bara till att ta bort häftstiften. Det är väl inte optimalt, men det finns flera som använder det under sitt spån/toa-lätt, så det blir enklare att städa.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Frosstis
1

Ja toa-lätt kan man ha. Man kan även ha alspån, lättströ och stl-strö m.m Stl-strö dammar väldigt mycket i början men jag tar ut det och "luftar" det och blandar runt mycket så dammet går bort, sedan dammar det inte alls längre! Det kan funka också. Lycka till! :)

pixielutt
1

Vår lilla har toa-lätt, vi hade först spån men hon kliade sig så mycket då. Har inte haft några kliproblem sen vi började med toa-lätt :)

/ M

Bruden-Mbuti
1

rekomenderar alflis då det inte dammar så mkt. det är små hårda fyrkantiga bitar som inte släpper damm eller små vassa stickor.

ingen av mina har genom åren reagerat på det.

även hamsterköpare med pollenallergi har klarat det burströet.

det är dyrt så köp först den minsta påsen för att testa.

guanabana
0

Jag brukar använda spånpellets, dammar inget alls men det är rätt dyrt. Sen är det bra eller dåligt beroende på hamsterns personlighet och burens inredning. Om det finns ställen hamstern kan klättra upp högt på och ramla ner, och om hamstern älskar att klättra på dödsfarliga ställen så är det inte så bra med spånpellets då det är rätt hårt att falla på. Men det funkade toppen för mig för buren är låg och jag planerade hur jag möblerade. Det rasslade riktigt härligt när min guldhona satte igång att gräva. Stl-strö har jag hört ska vara bra och dammfritt men jag har inte provat. Det är i princip riven papp.

Fiona1234
1

Jag hade spån innan och min hamster vart allergisk , så då bytte jag till toa-lätt och jag har haft det i ca 6-7 år till alla mina hamstrar och det funkar utmärkt ! :D

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Huffelpuffen
0

Åh, tack för alla svar Glad Köpte Toa-Lätt idag och han verkar vara på bättringsvägen nu.

jossa5
0

Skönt att höra! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Fiona1234
0

#7 Vad bra ! Toa-lätt är verkligen att rekomendera :) !

Twisted_T
1

Jag rekommenderar toa-lätt starkt. Hade kutterspån till en av mina när han var liten. Han kliade sig konstant och tappade päls på ställen och hade ofta igenklibbade ögon. Bytte till toa-lätt och efter det så blev han bättre igen. Pälsen växte till sig successivt och ögonen slutade klibba igen sig hela tiden. Har en annan liten kille som inte tål damm så bra och han tål toa-lätt bra. Han tål kattsanden i toaletten mindre bra, så det kollar jag runt efter. Jätte nöjd med toa-lätt dock :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Fiona1234
0

#10 Finkornig Sand på Biltema funkar utmärkt till hamstrar :D