Träshus och leksaker är nog lika bra att köpa nytt. Läste på Svenska Hamsterföreningens forum, och dom rekommenderar att man sanerar med nånting (minns inte vad det hette) och sen låter buren stå ett år utan att användas, då dom inte vet hur länge viruset klarar sig utan värd.
Så det är nog upp till var och en om man vågar. Personligen skulle jag spara pengar och köpa en ny Bur, men det är ju jag.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Skulle göra som #1.
Du kan ju köpa från nån som har haft dvärghamster i buren och som inte varit i kontakt med guldar, fast det kan ju vara svårt att hitta, haha ;)
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Jo, det har ni rätt i att det nog är bäst att köpa nytt. Tycker bara att det är bäst att köpa beg så mycket som möjligt men kanske inte i detta fall.
#3, Jo, absolut, både bra för pengar och miljön. Men vill man vara riktigt säker i detta fall så är det nog bäst att köpa nytt.
Dumma sjukdom som ska komma och förstöra så mycket för så många människor och djur! :/
Mvh,
Lider verkligen med de som var tvungna att avliva alla sina djur..fruktansvärt! Hoppas denna sjukdom försvinner snart.
Men med tanke på att det nog är väldigt många som inte har en aning om popova så kommer den nog finnas kvar och spridas. Tror inte att jag hade fått reda på dess existens om jag inte hade varit på hamsterifokus.
Mm, dessvärre. Sen finns det ju dom som vet om den, men inte har sina djur i karantän heller. Inte tillräcklig karantän.
Jag stötte på den här och sen googlade jag och fick upp en historia, skriven av en uppfödare som fick ta bort alla sina djur. Man blir bara så ledsen!
Mvh,

En del på utländska forum säger att det ska räcka att skura ut burarna med Virkon. Men sen finns det andra som säger att papova-viruset kan sitta kvar i ett år.
Svårt att veta vad som är rätt när folk säger olika.
Papova-viruset är det bara på djur/ hamstrar ? :O
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Ja, en människa kan iallafall inte på papova ;)
Ha det bra !

Det går bara på guldhamstrar, inga andra djur eller människor.
Japp, men andra djur kan bära på det tex dvärgar.
Ha det bra !
De kan inte bära på det men inte drabbas av det, väl? :)
Nej, inte darbbas bara bära ;)
Ha det bra !
Så det är alltså ingen som är säker för nånting alltså? Om någon som hade papova på sina guldisar även har dvägar, måste även dvärgarna sitta i karantän för att inte sprida vidare? :o
Mvh,
#9-11 Okej då vet jag :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus