HJÄLP!! HAMSTRRUNGAR
Jag vet inte ens hur jag ska börja. Jag har två ryska vintervita, de har bott med varandra sedan Juni 2012. Det är två hana… Hamstern som födde är ungefär 6 månader gammal. Vi lekte med honom (henne) ikväll och allt var bra och nu när jag ville ta upp en av hamstrarna så såg jag 4 ungar i huset.
VAD SKA JAG GÖRA?? Jag ville aldrig ha hamsterungar så jag struntade i att läsa på om avel. Man ska inte röra ungarna och låta mamman ta hand om dem, det vet jag. Men vad mer?
Mina händer skakar!!! Behöver verkligen all hjälå jag kan få.
Du skrev aldrig om det var guldhamster eller dvärg, jag kan mest om dvärgar så skriver om det ;) Ojdå! Okej vi tar det från början. Du ska inte ta upp mamman för mycket( helst inget alls ) och pappan kan du flytta till en annan Bur eller så kan han stanna ( jag tar alltid ut mina hanar från honans Bur, men det finns vissa som inte gör det). Du kan kolla till dom Max 1 gång om dagen för att se att dom mår bra den första veckan. Efter 7-8 dagar kan man börja se lite päls, efter ca 10 dagar börjar dom smaka på allt möjligt, 12-14 dagar kommer dom ut och man kan börja ta upp dom lite försiktigt. Kom ihåg att ge extra mat också sen när dom blir äldre för dom börjar äta torrfoder efter 2 veckor om jag inte har fel för mig ;) Extra näringsrik mat till mamman så hon orkar med ungarna.
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Han/hon skrev två ryska vintervita alltså dvärghamstrar :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Oj jaha, såg väl inte det ;) jamen då skrev jag ju om rätt ! Haha
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
#3 Haha ja det gjorde du :) Haha :D
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#1 Tack så jätte mycket :)
Om du inte vill ha fler kullar bör du ta ut hanen direkt då han kan para om honan som kan gå i brunst ganska omgående efter att hon fött..kan ske redan några timmar efter födseln..