Frågor om hamster :)
Hej! Jag är intresserad av hamster men vet ännu inte så mycket om dom ännu så här kommer några frågor :) Hur stor skall buren vara? Kan man ha två? Måste hamstrar klättra? Vad äter dom? mm. (Får gärna berätta allt ni vet) :) Jag vet att man inte skall ha salt sten men Inge mera! :)
- Redigerat 2021-06-06 11:52 av Herveaux
Man ska vist ha salt sten det har jag i alla fall
Nej man skall absolut inte ha saltsten för dom kan få njursten och i värsta fall dö :)
Guldhamstern är ett solitärt djur det vill säga ensamlevande, undantaget är när dom träffas för parning. Den grundläggande regeln är: En hamster en Bur. Guldhamstern slåss till döden om man låter två hamstrar som inte ska paras träffas. Ha detta i åtanke när ni köper mer än en guldhamster. Guldhamstern är nattaktiva djur och behöver sin sömn på dagen och av den anledningen bör man ha dom i ett rum där det är lugnt. Se till att hamstern har lagom med dagsljus och att det inte är dragigt där buren står, dom blir lätt förkylda. ( Taget ifrån Svenska Hamsterföreningen ). Dvärghamstrar kan/ska vara 2 st. Är inte så duktig på dvärghamstar då jag endast har haft guldhamstrar :) , är du intresserad av en guldhamster eller dvärghamster ? De äter både frukt och grönsaker men måste alltid ha tillgång till basfoder ( kraftfoder ( müsli ) ) De ska ej äta citrusfrukter , stenfrukter så som avokado och andra frukter med stora kärnor i. Mer om mat och så hittar man på internet :) Sök på google så kommer det upp om både Bur mått m.m :) Juste jag håll nästan på att glömma : Absolut inget HAMSTERVADD ! :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#1 Tycker att du genast ska ta bort den !
#2 Jag visste att man inte skulle ha saltsten men jag visste inte varför :o ( pinsamt ) ;( . Men nu vet jag ! :)
3# tack! :) Är intresserad av vanliga hamstrar sån där stora ;)
Okej alltså en guldhamster :)
Ja :D finns det långhåriga guld hamstrar? ;)
Det finns långhåriga guldhamstrar:) jag har en.
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
#8 Ja det finns det :) Mina 3 st Guldhamstrar är långhåriga :)
Kul! Tycker väldigt mycket om långhåriga!!! :b
Buren ska ju vara så stor som möjligt för att hamstern är ju där så mycket. Men de behöver ju rastas några timmar per dag, helst så länge som möjligt. När du inte orkar underhålla och gosa med hamstern så kan du stoppa den i en rasthage ;) titta på tråden "snabbguide till hamsterfakta", det finns väldigt mkt bra där! Inget hamstervadd, saltsten, plasthus och helst ingen gallerbur :)
Ok! ;)
Med vänliga hälsningar Mika & Oso