Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 561 ggr
Sara1214
0

Frågor,fundersam.

Hej! Jag har en guldhamster. Han är en långhårig hane. Jag har lie frågor. 1. Vissa uppfödare och andra,säger att man kan hålla hamstrarna vakna på dagarna så att dom sover på nätterna. Så att man ställer om dom typ. Alltså att dom ät uppe på dagarna och sover på nätterna. Men min kompis sa att dom dör fortare då! Jag blev lite fundersam. Vet ni? 2. Och sen det här med saltsten. Jag fick en med till buren. Men jag har tagit bort den nu för att vissa säger att man Apsolut inte ska ha saltsten. Så min fråga är,ska man Apsolut inte ha saltsten? Och varför? 3. Jag har en långhårig hamster. Och då ska man borsta dom ganska ofta. Men vilken borste är bäst. Vad använder ni? En sån som man köper på djuraffären? Eller något annat. 4. Och sen ska man ju Apsolut inte bada hamstrar,eftersom dom kan få lunginflammation eller blir förkylda. Är det så för dvärghamstrar också. Min kompis hade dvärghamstrar och hon sa att hon bada dom! Jag sa att det inte var bra. För jag antar att det är samma för dvärghamstrar som för guldhamstrar!? Kram Tindra

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

jossa5
0

Hej!
Jag kan svara på fråga 2.

Nej, man ska inte ha saltsten, för hamstern kan bli sjuk av det. Äta för mycket och det är inte bra när dom får mycket salt i kroppen.

Fråga 4, ja, det är samma sak för dvärghamster, dom ska inte heller bada.

Någon annan kan säkert hjälpa till att svara på dom andra två frågorna. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Sara1214
0

Okej,tack!;)

[SelmaP]
1

1. Hamstrar är ju nattdjur, och jag själv tycker att de borde förbli det. :) Jag har också hört att de dör tidigare om man låter de vara vakna på dagen och att de sover på natten, men jag vet inte riktigt om det är sant. Jag tycker iallafall du ska låta det vara som det är nu, sover på dagen och är vaken på natten, för att inte riskera något, när du inte vet vad som är bäst :P :)

2. Man ska absolut inte ha saltsten, de skadar deras njurar och är dåligt/farligt för dem. Vi kan äta salt, men inte hamstrarna för deras njurar är för känsliga för salt. Visst måste de gnaga på något, men då kan man ta grenar utifrån. (av äppelträd har jag för mig). De kan dem gnaga på. Se till att rengöra grenarna först förstås :)

3. Eftersom att jag har dvärghamstrar, och inte några långhåriga hamstrar så har jag faktiskt ingen aning. Hoppas någon annan kan komma med ett vettigare svar :)

4. Det är likadant för både guld och -dvärghamster. Man ska absolut inte bada dem, istället ska man ha ett sandbad, där de får rulla omkring och tvätta sig på deras egna sätt. De bör inte få vatten på sig, endast om man ska rengöra ett sår eller något, som du sa, dem kan bli förkylda m.m.

Hoppas lite av detta hjälpte, finns om du har fler frågor. Svarar och hjälper till mer än gärna :))

Lycka till!

Zvintos
0

1. Vissa uppfödare och andra,säger att man kan hålla hamstrarna vakna på dagarna så att dom sover på nätterna. Så att man ställer om dom typ. Alltså att dom ät uppe på dagarna och sover på nätterna. Men min kompis sa att dom dör fortare då! Jag blev lite fundersam. Vet ni?
Jag har aldrig tvingat upp mina tidigare. De är som sagt nattdjur, så att hålla de vakna på dagen hela tiden, känns för mig nästan som tortyr. Däremot så är det ju inte så att jag helt undviker rummet tills klockan är sent, utan jag är inne i rummet precis som vanligt och de har lärt sig att vakna lite tidigare självmant.

2. Och sen det här med saltsten. Jag fick en med till buren. Men jag har tagit bort den nu för att vissa säger att man Apsolut inte ska ha saltsten. Så min fråga är,ska man Apsolut inte ha saltsten? Och varför?
Den frågan tycker jag ovanstående svarat bra på.

3. Jag har en långhårig hamster. Och då ska man borsta dom ganska ofta. Men vilken borste är bäst. Vad använder ni? En sån som man köper på djuraffären? Eller något annat.
Mina långhåriga har det räckt med antingen en vanlig mjuk tandborste, eller en fintandad kam.

4. Och sen ska man ju Apsolut inte bada hamstrar,eftersom dom kan få lunginflammation eller blir förkylda. Är det så för dvärghamstrar också. Min kompis hade dvärghamstrar och hon sa att hon bada dom! Jag sa att det inte var bra. För jag antar att det är samma för dvärghamstrar som för guldhamstrar!?
Det gäller precis samma oavsett om det är guldar eller dvärgar.

Sara1214
0

Okej,tack för alla svar! Jag har en fråga till. Min kompis ska köpa guldhamster. Vilket mått måste det vara för en guldhamsters Bur. Hon har haft dvärghamstrar och har då en Bur. Men jag tror den är för liten. Kram Tindra

Zvintos
0

#5: Minsta yta är 0,12 kvadratmeter, med minsta sida på 25cm och minsta höjd på 20cm. Så exempelvis 30x40cm, 35x35cm osv. Men bara för att det precis uppfyller minsta mått så innebär det inte att det är en lagom storlek egentligen.

horse2love
0

Jag kan svara på fråga 3, dom andra har ju redan svarat på de andra ;)

Jo, jag brukar använda en tandborste till att borsta min hamster, men det måste vara en sån där mjuk som man får av tandläkaren :)