Lös i magen
Min hamster har på senaste tiden haft lite lösare avföring(kladddiga korvar typ) men dom senaste dagarna har det bara varit klet, inte ens korvar, och luktar illa. Han bajsar i sitt hus så jag tar bort bajs varje kväll. Jag plockar det med fingrarna vilket gör att jag direkt känner om han är lösare i magen.
En märklig sak är att när jag just hade fått hem honom så hörde jag honom dricka två gånger, det låter ju ganska mycket när dom dricker har jag märkt nu när jag har möss, sen har jag inte hört honom dricka mer. Jag har inte tänkt så mycket på det, han får Färskmat varje dag och det innehåller ju vatten och han har kissat bra så jag har inte varit orolig. Jag har låtit bli att byta vatten en hel vecka för att se om nivån sjönk men det gjorde den inte. Jag har även provat ha skål.
För några veckor sedan bestämde jag mig för att sätta fast flaskan på rutan(han bor i ett akvarie) med magnet istället för i ett stativ jag hade gjort. Då ser jag att vattennivån börjar minska, han har altså efter drygt ett år börjat dricka vatten igen. Jag har även sett och hört honom dricka. Har han inte hittat flaskan tidigare när den var i stativet(ett rör med springa för pipen som man sätter ner flaskan i)?
Min tanke är att det är för att han dricker mer som hans avföring är lösare, men när blir det bättre?
Vad kan det annars vara och hur blir det bättre?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
mitt råd är att du tar bort all Färskmat i några dagar.
blir magen bättre då så är det nån Färskmat hans mage inte tål.
blir han inte bättre av att bara äta basmaten, fröblandningen då kan han ha en inflamation i tarmen, magsäcken och kanske behöver antibiotika som hjälper honom bli bättre.
hur gammal är han?
ett ålderstecken kan hos vissa vara magkrångel, känslig mage.
Nu har han inte fått Färskmat på 5 dagar men det är fortfarande väldigt löst, jag får byta delar av boarpappret varje kväll för att det är bajskladd på det. När är det dags att åka till veterinär? Hur länge ska man vänta på att det kanske ska bli bättre?
Tycker du ska boka en tid hoss veterinären om han inte är bättre imorn.
Hoppas det ordnar sig i alla fall.
Kanske bäst att ringa och rådfråga veterinär i alla fall?
Hans äldre bror har varit lös i magen någon gång, men det har alltid gett sig direkt. Och aldrig luktat mer än vanligt.
Ikväll var bajset bättre men luktade fortfarande illa. Ska med katten till veterinären på fredag så om jag kommer ihåg ska jag fråga då.
Har varit i kontakt med veterinären och dom hade fått någon slags ny medicin till gnagare som vi skulle få testa, kommer inte ihåg vad det heter, mormor och morfar är och hämtar det nu, så jag hoppas att det fungerar.
berätta sen vad den heter å om den hjälpte.
Något jag kan tipsa är att köpa critical care på närmaste veterinärklinik. Det hjälper mot diarée, för det är ju inte bra att han har diarée. Jag vet att på marsvin så är det väldigt farligt, det betyder i en del fall att döden är nära. Har själv varit med om ett marsvin som fick lös avföring som luktade illa, fick lite mediciner från veterinären men till slut gick det inget att göra. Marsvinets tarmar hade gett upp, så han var tvungen att avlivas. Han vart så mager, så håll komm på om din hamster går ner i vikt eller blir smalare.
Tror dock inte att diarée är lika allvarligt på hamster. Har varit med om att mina hamstrar fått diarée någon gång, men då har det gått över rätt fort. Men det är lite oraoande att din hamster haft diarée så länge nu, det är nog något som är fel då.
Mvh Alicia.
Den heter FibrePlex. Såhär står det på veterinarbutiken.se: "FibrePLex är en koncentrerad fiber & pre/probiotika för kaniner & gnagare. Pastan är lätt att ge & dosera med sin morotssmak. Pastan främjar en normal matsmältning & tarmflora. Den hjälper kaninen i tillfrisknandet & förbättrar upptaget av Foder."
http://www.veterinarbutiken.se/kanin-/427-fibreplex-15-ml-for-kaniner-gnagare.html
Den ska ges tre gånger per dag i tre dagar.

#9 Men Critical Care kan väl inte vara bra att ge till hamster?
Det är ju hö som man ger till djur som har hö som basföda. Det har ju inte hamster.
#11 Det skadar inte att ge, bara det att man kanske inte ska ta bort torrfodret som man gör hos marsvin. För ja hamstrar lever ju inte på hö, de behöver ju andra vitaminer och mineraler. Men det är inte giftigt att ge, det hjälper till att stabilisera tarmfloran. Det står på informationen på Oxbow Healthy Critical Care att det ges till gnagare, inte bara kaniner och marsvin. Det står att det kan ges till hamster på deras beskrivning. Det hjälper mot diarée, det sa en veterinär jag pratade med och det står på deras beskrivning.
Men nu verkar ju TS ha fått en annan medicin, så hon behöver nog inte critical care. Men som tips till andra så finns det ju critical care i nödfall (kan ju vara bra att kontakta en veterinär först), vilket kan ges till hamstrar med lös avföring.
Mvh Alicia.
Igår morse fick han sista dosen av medicinen och under tiden han åt det så blev bajset bättre, nästan helt bra, bara lite kladdigt på ytan liksom men igårkväll verkade det ha blivit sämre igen. :(
Du kanske kan kolla om det går att behandla en längre tid?
Jag har nu påbörjat en ny kur. Tänkte ge kanske 5 dagar så att bajset hinner bli bra ordentligt, jag får ju se undertiden hur det blir. Förra kuren kändes det som att bajset inte hann bli bra, det har dock inte blivit sämre än sen jag slutade kuren.
Mellan den 10 och 17 december fick han medicin två gånger om dagen(kom inte ihåg att ge tre), han blev hyffsat bra i magen och var bra igår men idag var det lite kladdigt.
Vet inte vad jag ska göra.. Kan jag ge honom Färskmat? Känns inte som att det är färskmaten eftersom han är dålig i magen även utan det. Dessutom älskar han Färskmat så det känns tråkigt nu när han inte får det.
Är det dags att åka till veterinären? Vad ska dom kolla efter? Dom är inte så bra på smådjur här så det vore bra om någon kanske kunde hjälpa mig så jag kan säga till dom vad det kan vara.
Han är pigg, äter, dricker och springer i hjulet han har i rasthagen.
Jag skulle nog ha åkt till veterinär men det får du avgöra själv. Om han äter, och dricker som vanligt m.m så borde det kanske inte vara någon större fara men man vill ju alltid vara på den säkra sidan ! Lycka till ! :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Jag har ingen aning faktiskt.
Det är ju inte direkt många symptom mot något.
Skulle kanske vara bäst att ringa och rådfråga någon kunnig veterinär först. Borde ju finnas någon i Sverige som är bra på hamstrar och som kan tipsa om vad man ska kolla upp i såna fall.

Man kan alltid ringa till vilken veterinär man vill oavsett var man bor.
Jag bor i Göteborg och brukar ringa ner till skåne när det gäller råd om mina chinchillor. Där är den bästa veterinären för just chillor.
Vet inte var du bor men Roslagstull har väl en bra smådjursavdelning. Dit hade jag nog provat att ringa och bett om råd.