Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 3371 ggr
amandapi
0

sågat ut en hamster... OTÄCKT!

Idag har det varit en kaosartad morgon. Gick in i mitt sk "hamsterrum" här hemma imorse för att kolla till alla djuren och får se en fruktansvärd syn.. Gråter

Min ena hamster har ett sånt vanligt trähus med en öppning för ingång och ett hål som "fönster". Han har alltid haft detta trähus fast upp och ner vändt, så taket har han haft som golv om ni fattar hur jag menar..

Men nu hade han alltså tryckt in sitt huvud i "fönsterhålet" och fastnat där. Han kom helt enkelt inte loss hur han än försökte dra tillbaka huvudet eller trycka fram det. Han har stretat så mycket så en del klor hade gått av så det var blod på insidan av husväggarna.. Gråter

Jag försökte verkligen lirka ut han men det gick inte. Jag drabbades av ren och skär panik. Försökte tom hälla matolja på han så att han kanske skulle glida ur lättare. Jag vet att jag kanske agerat konstigt som gjorde så, och kanske är det tom farligt med olja så, vad vet jag, men jag visste inte alls vad jag skulle göra..

Men oljan hjälpte inte, han bara kippade efter luft, stretade och ibland såg det ut som om han gav upp och dog.. för att sekunder senare bara skrika rätt ut, streta med sina blodiga tassar och skava mer runt halsen.

Det fick bli att plocka fram sågen. Detta är det värsta jag någonsin gjort med rädsla för att råka såga i honom istället för trähuset. Min sambo fick ta över då jag inte klarade av detta i detta paniktillstånd.

Han höll på i säkert 1½ timme med att såga, och med tång bryta av trät försiktigt så att hamstern inte skulle skadas.

Efter  ca 1½ timme så har han alltså sågat ut hamstern ur denna mardröm.

Hamstern är nu alltså räddad! Kyss

Men jag får se hur han mår.. Hans tassar/klor verkar iaf vara ok, trots att han tappat nån klo, där har han redan putsat rent och det ser jättefint ut. Det enda jag ser som ett problem just nu är att han är HELT indränkt i olja.

Detta kan ju inte vara bra då allt spån och sånt fastnar på honom. Kan jag tvätta honom? Med tvål?

Han ligger och sover nu, han är nog helt utmattad efter att troligtvis suttit fast där såpass länge som han gjort, kan ju ha varit nästan ett dygn Rynkar på näsan

amandapi
0

Kan tillägga att jag självklart ALDRIG mer ska ha sånt hus till mina hamstrar, då det där runda hålet gör att de kan fastna. Jag vet att det huset säkert är för litet egentligen för guldhamstrar så ingen behöver fälla nån elak kommentar om det, men då han alltid velat haft det upp och ner, som en "låda" så har jag tänkt att det inte gör nåt, han har verkligen älskat att boa i det huset…

Men jag har sån fruktansvärd ångest nu att det blev såhär, att jag inte tog bort huset i tid..Gråter

Nusse123
0

Nejmen,oj så hemskt! Gud vad läskigt! Jag skulle nog reagerat precis som du gjorde!

Tvätta honom inte i vatten, han kan bli förkyld! Men försök torka av lite med ett torrt papper eller något. Han putsar säkert bort lite själv sen…Eller jag vet inte!

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Odette
0

Men fy! Va hemskt Gråter

Förstår verkligen paniken! Det är fruktansvärt att hitta djur som sitter fast, och som du sa och med tanke på hans tillstånd när du hittade honom så hade han nog kämpat bra länge .. Shit, va hemskt.. Jag hade nog reagerat likadant, liksom- klart att det är bättre att dränka ner honom i olja (det är inte farligt) ifall att det hade kunnat hjälpa till så han kunnat ta sig ut själv..
Att sitta och försöka såga upp ett sådant trähus med en panikslagen hamster i.. det är något jag inte skulle önska min värsta fiende. Skrikandes

Jag är iaf jätte glad att höra att han klarade sig! Ni gjorde ju vad ni kunde, å lyckades få ut honom :')
Alla kan ta lärdom av det, chansa aldrig med små hål oavsett. Det är det man kan lära sig av .. trist bara att han skulle bli utsatt för det :(

Ang. olja i pälsen.. låt honom sova! Han är säkert helt slut på. Ge honom mycket papper att boa med så han kan hålla värmen, så får ni titta till honom sen och kanske försöka torka bort lite av oljan..
Men det är nog ingen större panik, huvudsaken är att han får återhämta sig i lugn och ro. Så blir han nog sig själv snart igen.
Håll koll på tassarna och badda om det känns nödvändigt, skulle vara rätt onödigt om det blev inflammerat.

Tröstkram till er å den lilla !

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

EternalWinter
0

Nej men herregud! Jag förstår att du blev panikslagen jag vet inte alls vad jag skulle gjort, men vad skönt att ni fick ut honom riktigt bra gjort!

Ang. olja så hade jag en hamster för ett par år sedan som lyckades ramla ner i min tallrik som var full av pasta och ketchup (han var väl enormt sugen)*lol*

Men jag torkade i alla fall av honom först med torrt papper och sedan med lite fuktigt så jag fick bort det värsta, sedan fick han Sand och nästa morgon var han hur fin i pälsen som helst.

Nu är ju inte ketchup samma sak..men tänkte det kanske hjälper lite grann i alla fall.

Lycka till!Glad

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

Medarbetare på Avenged Sevenfold

amandapi
0

ja han ser ut som en blöt katt just nu. Och när pälsen ligger sådär slimmad mot kroppen ser han så jätteliten ut och han är dessutom liten om man jämför med andra hamstrar.

Tycker såsynd om honom då han är omhändertagen för att de förra ägaren misskötte honom totalt, så nu detta Gråter

Men han har iaf fått en ren Bur nu, men toalett och stl-strö istället för spån då det klibbade fast överallt på hans kropp. Och han har fått MASSOR med papper att boa in sig med och INGET hus. Men han får nog vara utan hus nu, om jag inte ställer in nåt "kartong"hus åt han senare ikväll, får se om han accepterar att bara boa med papper utan hus.

Jag försökte torka han lite med en handduk men det hjälpte inget. Men som sagt, tiden får utvisa hur det blir med hans päls.

Imasy
0

Men fy vilken mardröm! Tur att ni hittade honom i tid!

Som tidigare har nämnts så är matolja inget farligt, han ser bara lite skabbig ut ;) Låt honom vara i ett par dagar, han är nog chockad så det räcker.

Olja kan ju vara lite knepigt att få bort, men jag hade i första hand gett Sand och sedan hoppats på att han lyckas tvätta sig själv. Annars hade jag nog övervägt ett bad, men inte än på flera dagar.

UlrikaD
0

Tycker du gjorde allting rätt!! Klart man provar med alla medel och du lyckades ju få ut honom, det är huvudsaken.

Någonting du kan testa är potatismjöl. Mjöl drar åt sig fett så det kan ta bort den värsta klibbigheten. Du får avväga lite hur han mår, men det kan vara skönt för honom att bli lite renare även ifall man inte behöver slänga honom i badet direkt.

TildaH
0

Men hjälper vatten alls mot oljan? Jag tycker inte att de brukar hjälpa särskilt när man själv har grisat ner sig, torrt papper tycker jag är bäst (fast jag har ju ingen päls så jag vet inteObestämd)

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

SweetCheeks
0

#8 Vatten löser som sagt inte olja särskilt bra, jag skulle gissa att sandbad som några har nämnt hjälper betydligt bättre. Det kan dock vara vettigt att torka bort det värsta med torrt papper som du säger.

TS: Skönt att ni fick ut honom. Glad Om du "måste" bada honom är nog diskmedel bättre än tvål, vad gäller att lösa upp oljan, men vet inte om det verkar för uttorkande på huden. Å andra sidan är han ju indränkt i olja så torr hud kanske inte är ett stort problem just i det här fallet.

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

agnes_S
0

Usch, vilken läskig händelse, tur att ni fick ut honom till slut Förvånad

Hade nog gett honom en chans att tvätta sig ren själv i första hand, med sandbad, men jag vet inte vad som är bäst egentligen Glad

PawsOnPaws
0

Gud va hemskt! Kan fatta att du fixk panik… Jösses.

Stackars liten.. Men tur att han klarade sig iallafall Kyss

Imasy
0

Jag använder yes för att avfetta katternas päls när de ska badas upp.

Men då använder jag ca 1 dl yes till 9 dl vatten. Aldrig koncentrerat.

Frosstis
0

*putt*

När jag var utomlands och min pappa passade min hamster (jag hade gett honom instruktioner på 4 st A4 blad) så i rasthagen hade jag en skolåda, och de flesta har ett sånt där litet hål och där hade han tryckt igenom huvudet! Så pappa hade rivit sönder lådan. Försiktigt då. Så det var ju tur att han inte skadades.. ;) Jag tror dog en liten pälstuss åkte av när han försökte slita sig loss.