Hur ofta ger du kokad fet fisk? Om inte så ofta så kan du prova med att servera lite kokad lax ca 2 gånger i veckan. Omega 3 i fisken är både bra för hjärtat,blodomloppet, och motverkande mot vissa cancer, samt att pälsen ser friskare ut ifall den ser trött ut i pälsen samt om huden ser torr ut.
När en av mina hamstrar såg svetting,fet och i dåligt skick la jag hamstern på en omega 3 diet och gav den lite kokt lax 2-3 gånger i veckan en tid samt lite afalfagroddar. Efter den kuren kunde jag konstatera en friskare, tätare päls samt en glad,pigg och nöjd hamster över sin friska frilla.
Vitamin rika grönsaker är också viktigt tillsammans med omega 3 som den får från kokad fet fisk som lax.
Lax är en stor favorit bland hamstrarna och de är alla riktigt sjuka efter det! Smackar högljutt,med slutna ögon av att de njuter av den goda feta kokta laxbiten…men vadå!? Lax är ju gott!
På vintern är det vanligt att pälsen börjar se lite trött och livlös ut. Ofta beror det på att kroppen behöver lite mer än vanligt av vitaminer,oljor och mineraler.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Acai bäret innehåller omega 3 men det bäret finns inte att få tag på här i norden. I norden får man tillgång till omega 3 genom lax, ål och forell! Det brukar komma erbjudanden ibland vid vissa matvaruaffärer. Men om man köper bara en liten bit från fiskdisken som du enbart skall ha åt hamstern så kan jag lova att det inte blir dyrt all. Köp då en liten bit från stjärtdelen eftersom den delen inte innehåller några ben.
Acai åt min farbrors tjej i somras, så på något vis lär man väl få tag på det!
Men tror att laxen är bäst och nyttigast ändå då de samtidigt behöver köttet.
Sedan som sagt så behöver ju inte lax bli dyrt.
T.ex här kan vi köpa fryst lax för 50-60 kronor och då behöver man ju inte ge dem allt på en gång heller… färsk är ju dock alltid bäst om det går att få tag på.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Kallpressad vetegroddsolja innehåller väl omega 3 med? Det kan man ta lite på färskmaten.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Japp, vetegroddsolja innehåller omega 3. Funkar utmärkt :)
// Sofia
Nu kom jag på att även linfröolja innehåller omega3. Brukade använda det till salladsdressing förut, tills flaskan tog slut.. Det var min mamma som tipsade mig om det, eftersom jag äter så lite fisk.
Men kan man då droppa några droppar på en grönsak och ge hamstern?
Har kollat på lax i affären häromdan. De sålde ut frysta bitar, 500 g för 50 kr.. Och då var det ändå halva priset mot normalt. Det var rätt dyrt tyckte jag.. 
Jo lax är dyrt. Men det funkar utmärkt med oljor, tex linförolja :)
// Sofia
Tack för tipset i alla fall! Hade det någonstans i bakhuvudet, men det var så längesen jag använde sån olja.. Får gå och köpa ny, och lite smaskiga grönsaker för hamstern (hon börjar nog tröttna på gurka och morötter..).
En fråga? Kan man ge paprika till hamster?
Nja paprika är ganska starkt för deras magar, men en liten bit då och då :)
// Sofia
#10 Man kan ge röd & gul , eftersom den gröna är lite starkare i smaken.
#10 Ja det var dyrt det när man kan få en hel forell för 30-50 kronor kilot,när de har special erbjudande på forell i affären. Det är då man skall passa på. Annars brukar lax vara sisådär 100-130 kronor kilot nörmalt. Men på butikens fiskdagar när de har special erbjudande på forell/lax så kan man få en hel forell/lax för 30-50 kr kilot. I allafall här i Finland och det borde nog vara i Sverige också specialerbjudanden på forell/lax ibland.
Angående paprikan så är det precis som Bibbo säger, röd och gul paprika går att ge men inte den gröna eftersom grön paprika är för stark och kryddig
Om ni inte visste så är det den gröna peperonin som är den starkaste av den röda och gula peperonin, samma prinsip med vanlig paprika. Peperoni skall man ju alldrig ge åt en hamster. Ville bara berätta att det är samma princip där agående styrkan mellan röd gul och grön som hos paprikan om ingen visste det.
Måste putta upp den här tråden, som jag hittade för ca en vecka sedan när jag sökte tips för Tommys plötsligt feta päls, trots sandbad.
Tack för tipset Amun-Ra! Tommys päls blev jättefin igen efter bara två lax-måltider, och han verkar piggare också tycker jag.
#14 Japp, omega 3 gör djuren både piggare och får
även friskare päls om den ser matt och bedrövlig ut. Samt att det håller djurets blodkärl och hjärta i topp trim.
Kan det ge samma effekt med