Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 5534 ggr
LOLslashFREAK
0

Allergiframkallande?

Hej allihopa!
Jag är ny på hamstersidan men har varit medlem på iFokus sedan ett år tillbaka ungefär.

Jag går andra året på djurvårdslinjen på ett naturbruksgymnasium och har blivit störtförälskad i långhåriga guldhamstrar! Skrattande Jag vill gärna köpa en, men jag har hört att de, eller hamstrar över lag, är starkt allergiframkallande.

Men finns det någon väldigt kunnig eller som haft hamster länge som kan påstå något annat, eller bekräfta de teoier jag hört?

Tacksam för svar /Louise.

Galenpanna

Wand
0

Jag är allergisk emot hö och pälsdjur, likaså min familj (min lillasyster har dessutom grov astma). Men det är ingen av oss som har reagerat på hamstrarna. Självklart är det individuellt och alla har ju olika allergier, men det är ju inte så att "alla är pälsdjursallergiker är allergiska emot hamstrar" i alla fall. Flört Jag tycker att du ska försöka träffa hamstrar och se först om du känner något eller inte, och sedan om det går bra - skaffa en! Det är helt underbara djur.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Roxie
0

Min pojkvän är pälsallergiker och jag har ca 30 hamstrar hemma, och han känner inget alls ;)

// Sofia

LOLslashFREAK
0

#1 & #2 Härligt att det fungerar så bra med tanke på allergin!

Jag är van vid hamstrar och har aldrig reagerat på dem eller andra pälsdjur. Jag har haft djur i alla mina 17 år och likaså mina föräldrar. Men det är de som är emot dem. De tycker att de är söta och sådär men det är alla rykten de är rädda för. Ungefär som ryktena om rottweilern - som allt för många har hört.

Galenpanna

Suskiv
0

Mina barn är pälsdjuralelrgiska, dammallergiska och ett av dem har astma. Det fungerar bra med våra tre hamstrar. I vårt fall gäller det vara extra noga med valet av burströ så det inte dammar men barnen har inte reagerat alls på varken djur eller Bur.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

LOLslashFREAK
0

#4 Vad kul för er! #1, #2, #3 - En grej jag frågar allihopa är vad ni har för typ av hamster? Det kanske också kan spela en viktig roll i det hela..

Galenpanna

Wand
0

#5 Jag har långhåriga guldhamstrar och dvärghamstrar! Flört

goldenhamsters
0

Starkt allaergiframkallande är de inte. Det är väl mer marsvin som är det… Tycker det är rätt vanligt at pälsdjursallergiker klarar av hamstrar :) De luktar inte speciellt mycket (om man inte har ett dåligt burströ).

Superhärliga djur!

#5 Guldhamster är ju själva djuret, finns inga andra raser eller så att välja mellan. Sen får man ju välja om man vill ha en långhårig eller en korthårig hamster. Välja färg, kanske ett tecken m.m. Jag har två creme färgade hamstrar och en normalfärgad umb. 2 av dem är rex, när de har lockig/krullig päls, fast det är mest morrhåren som är det). Har också två dvärghamstrar.

Mvh Alicia.

Suskiv
0

#5 Vi har en långhårig guldhamster och två roborovski dvärghamstrar.

LOLslashFREAK
0

#7 Okej, då är det nog många som uppfattat det hela på fel sätt.

Jo alltså jag vet ju att det är mkt stor skullnad på guld- och dvärg, men det jag har hört är ju det att just djuret hamster är allergiframkallande. Tungan ute

Jag vill gärna ha en guldhamster, eftersom mina föräldrar typ hatar råttor och möss - varför så många föräldrar hatar just svansen har jag svårt att förstå - och guldhamstern är ju på något sätt ett melanting, fast utan svans. Enligt föräldrar som har svårt för "äckliga gnagare" haha.

Färg eller kön spelar ingen större roll för mig och det gäller nog alla djur. Det jag gillar är ju att de är såpass stora att man känner att man har något i handen om man säger så, de är ju så himla söta och goa att ha att göra med och man kan hitta på mycket kul med dem. Skrattande

Galenpanna

LOLslashFREAK
0

Förresten! Med tanke på att man kan ha dvärghamstrar tillsammans, tror ni då att man kan ha en guldis tillsammans med exempelvis två dvärgar? Eller de ger sig på alla typer av hamstrar/djur? Jag vet ju om att de är solitärlevande, men ah. Bara tänkte för mig själv liksom.. Oskyldig

Galenpanna

UlrikaD
0

#10 Aldrig blanda djurslag, någonsin!

Och guldhamstrar är solitära, vilket ju betyder att de ska leva ensamma. Då spelar det ingen roll om man försöker para ihop dem med en annan guldhamster eller ett annat djur. De ska vara ensamma.

Lojs
0

#10 Guldhamstern vill inte bo ihop med några andra djur alls.

Men du bodde i Halland? Du kan få låna någon av mina hamstrar i ett par veckor för att se vad allergin tycker. (Och om föräldrarna överlever. ;))

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

LOLslashFREAK
0

#11 Hehe okej då fick jag svar på det. Inte för att jag skulle prova det själv eller så! Det jag funderade på var att man kan ju till exempel ha hästar och andra djur tillsammans i en större hage, även om de kanske inte är bästa vänner. Glad

Galenpanna

UlrikaD
0

#13 Men hästar är inte solitära.

Wand
0

Hästar är flockdjur och mår oftast bäst i stor hage med större flock. Guldhamstrar lever solitärt och mår inte bra i grupp.

Rebbie
0

Jag och min pappa är pälsallergiska men jag fick skaffa hamster och det har gått mycket bra. Har en långhårig guldis. För att minska allergiriskerna har jag en dunabur som släpper ut mindre damm och sånt än en vanlig gallerbur, och jag upplever hamstern så liten att man inte direkt blir allergisk för den, egen teori som nog inte stämmer egentligen ;) Men jag testade inte ens före och det har gått bra, har kännt av lite vid t.ex. burstädning men annars inte. Brukar för vissa (mig åtminstone) vara så att man vänjer sig vid djurets allergiframkallande ämne eller hur man ska säga, och reagerar sedan inte så starkt…

LOLslashFREAK
0

#14 & #15 Jo det vet jag om. Flört

#16 Det låter suveränt. Tur jag inte är pälsallergiker säger jag bara. Det enda jag någonsin reagerat på är lite hösnuva, otroligt skönt. Skrattande

Vad är förresten en dunabur? Jag är ju som sagt inte så värt insatt än. Vet såklart olika sorters burar, men inte vad de kallas och så. Jag är likadan med exempelvis klädmärken och kändisar, haha!

Galenpanna

Amun-Ra
0

Min brorsa hade astma. Han reagrede inte på guldhamstrar men däremor reagerade han på dammet som kom från kutterspånet….Glad

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Wand
0

#17 En dunabur är, kort förklarat, en plastbur med en gallerlucka i taket. Glad

LOLslashFREAK
0

#18 Ja kutterspån vet jag många som reagerat på, det är nog inte så ovanligt faktiskt.

#19 Jaha en sån! ;D

Galenpanna

[Forest]
0

Hamstrarna har sonen inte reagerat på alls han är pälsallergiker mot gnagare,höns,hund,häst även katt , Han är nu 15 år o växt ut sin allergi ganska mycket men tål inte bo med hästar eller alla hundar. Katt bor han med o det går bra med. Men visst ska man veta om att det kan vara allergiframkallande. Hamstrarna är dotterns därmed är dom i hennes rum men han brukar pyssla lite med den med, vi hade fler förut.

LOLslashFREAK
0

#21 Det måste vara tråkigt att vara allergisk mot djur som är så underbara! Men tur att det fungerar bra med de djur ni har nu. Skrattande

Med alla dessa svar från allergiker som tål dessa söta små troll till hamstrar borde jag ju visa det för mamma, och förhoppningsvis går hon med på att låta mig köpa en hamster. Jag bor ju trots allt på övervåningen där ingen utom min syster vistas och hamstrarna lever ju faktiskt inte 'så himla länge' (känns hemskt att säga men..)

Galenpanna

Suskiv
0

#22 Ett tips är ju att ta kontkat med en uppfödare och se om du inte kan låna en hamster eller köpa en med löfte om att uppfödaren tar tillbaka den om det inte fungerar med allergin.

Även vi har förövrigt duna-burar och så går hamstrarna på hampaströ som dammar mycket mindre än kutterspån. Hamstrarna bor på nedre planet där vi har öppen planlösning mellan kök och vardragsrum. Tänekr att det är bättre än att ha dem i sovrummet.

Wand
0

Ett tips om man inte vill ha dammande strö är att skaffa STL-strö. Det är papper/kartong, och hur många är egentligen allergiska emot papper…? Flört

LOLslashFREAK
0

#23 Åh, tack för tipset! Det var faktiskt riktigt smart. Jag har kikat lite snabbt över uppfödare i närheten, men inte så jättenoga. Men ja kan kolla upp det lite mer noggrannt och se om det finns något som passar. Glad

Jag har nog inte tänkt ha kutterspån heller eftersom jag tycker det luktar illa och tycker inte om det rent allmänt.

#24 Ja jag har också tänkt mig något sånt, papper typ. Jag har bara hört bra om det. Är det dyrt?

Galenpanna

Wand
0

#25 Jag har aldrig själv använt STL-ströet men jag tror att det är billigare än spånet. Jag köper mitt spån på Granngården, det är ca 20 kg och kostar inte mer än någon hundring, så det är inte alls dyrt!

LOLslashFREAK
0

#26 Okej, det låter ju bra. :)

Galenpanna

nordlund77
0

jag är pälsdjurs allergisk och hade kanin före innan vi skaffade vår guld hamster. Känner inte av hamstern.

Kanske för att den sover så mycket på dagtid och dessutom så är hamstrar inte alls lika sprättiga som kaniner är. Sen är hamstrar mindre så det kanske beror på detta.

Kan känna av lite granna när jag städar buren men tror faktiskt det är själva spånet eller matrialet som finns i buren som dammar. Dessutom så äter ju inte hamstrar hö så det tror jag gjorde susen här hemma efter som jag tror att kaninens hö damma väldigt i lägenheten och då vart det att man vart mera känslig med kanin än hamster. Hamstern värkar funka här hemma men skulle vilja skaffa marsvin men då har vi det hela med hö åter igen så jag tror inte det skulle funka och dessutom kan marsvin vara allergi/astma framkallande så det är nog ändå bäst med en hamster för min del dessutom är buren helt perfekt inte för stor och inte för liten…dessutom så lätt att städa.

Men ett tips är ju att låna gjärna av någon som har hamster hemma och prova någon vecka och se om det funkar för er.

[Forest]
0

24, vart hittar men denna strö har kollat på flera djubutiker men ingen har den :-/ vill gärna prova för jag har hört så mycket bra om den ;)

UlrikaD
0

Granngården brukar ha och alla ställen som säljer saker till häst. My one t.ex.

[Forest]
0

30 tack Ulrika :) inte tänkt på kolla där Skäms

LOLslashFREAK
0

#28 Höet kan även jag vara smått känslig för har jag märkt eftersom jag rider och sköter även om många smådjur i skolan. Det är ju hur bra som helst med alla era erfarenheter ihopslagna och jag hoppas verkligen kunna övertala mina föräldrar nu!

Är det ingen som har reagerat på hemster alls, utom vid burstädning? I så fall hade det ju varit kanon! :D

Galenpanna

Rebbie
0

#32 Jag reagerade inte och det är ju som tidigare sagt en enorm fördel att hamstrar inte behöver hö, är själv allergisk mot det :)

LOLslashFREAK
0

#33 GÖÖTT! :D

Galenpanna

Gnolis
0

Jag är oxå pälsdjursallergisk, främst mot hund o kanin o jag är inne på tredje guldhamstern nu o jag känner faktiskt av henne mer än de förra..tyvärr.. kliar på läpparna när jag pussar på henne.. egentligen bara det jag märker av så det är ju väldigt lindrigt..

LOLslashFREAK
0

#35 Okej! Jag väntade nästan på att någon skulle komma och säga det. Tur att det inte var så allvarlig reaktion om man säger så, något sådant milt kan jag definetivt leva med!Glad

Har du bytt från korthår till långhår eller något? Det lät nästan så .

Galenpanna

guanabana
0

Guldhamstrar är inte extra allergiframkallande, tvärtom är de många gånger ett bra alternativ om man har problem med allergier. Jag förstår inte var du har hört det, de är ju annars kända för att just vara ett alternativ till allergiker. Tungan ute

Jag till exempel är allergisk mot en del pälsdjur och kraftigt allergisk mot gräs, lövträd och pollen och annat. Ovanpå det har jag astma. Det var mycket pga mina besvär som ledde till valet av en hamster då man ofta klarar av dem som allergiker. Jag säger just ofta då det finns undantag.

Att man först tål hamster och sen inte - kan bero på att man har lätt för att utveckla allergier. Tyvärr har jag det, även i vuxen ålder (senast var gråbo och jag är 24 år). Jag tål dock ännu guldhamster och hoppas det fortsätter så.

Men nu till fördelarna med hamster, ifall men är orolig över allergi/astma:

- Guldhamstrar är oftast ok för allergiker, man får nästan prova sig fram. Jag är inte så kunnig med dvärghamstrar men jag aaaaantar att det är ungefär samma sak där.

- De ska inte ha hö, det kan sticka deras kindpåsar, damma och irritera slemhinnor m.m… Att slippa hö brukar också vara ett argument för de som är allergiker men vill ha ett husdjur.

- Det finns olika underlag/bottenmaterial man kan ha till guldhamstrar. Dammfritt spån (kallas så men är inte helt sant), spånpellets, STL-strö (riven kartong), m.m… En del dammar mindre än andra. Spånpellets älskar jag, dammfrit förutom vid städning - men dyrt! Då kanske spån eller STL-strö är bättre. Det finns som sagt alternativ.

- Guldhamstrar är solitära. Dvärghamstrar vill ha sällskap. Det ger en valfrihet beroende på om man vill ha en eller flera i samma Bur (så länge man tänker på vilken hamstersort man köper). Jag ser det som en slags valfrihet. Jag kan ha flera hammisar i samma Bur, så länge de är dvärgar och helst från samma kull (och kön, annars blir det många fler).

- Särkillt guldhamstar finns i flera olika slag (färger, teckningar, hårlag…) fast alla är samma hamstersort. Tål du t.ex: silvegrå korthårig guldhamster så tål du svart långhårig och alla andra sorter för den delen.

guanabana
0

Urk, det blev ett överdrivet långt inlägg det där. Förvånad

Iställt för att skriva vidare på vad som bör tänkas på o.s.v. så föreslår jag att du fortsätter söka runt på forumet här. En del ämnen/frågor finns det fin-fina artiklar till, en hel del har flera svar redan bland olika inlägg. Är det något mer i nutiden eller framtiden eller så går det också utmärkt att fråga då.

Vill bara tillägga igen om det där med korthårig och långhårig. Det är inte håren i sig som orsakar allergi, det är allergener - mjället från pälsdjuren. Även om ex: en guldhamster är korthårig, fin vacker päls som ryktas vara allergivänlig och inget mjäll synns för ögat så har hamster ändå allergener. Ingen hamster är fri från detta, det är ju en fråga bara om man reagerar på det eller inte.

Det man bör istället tänka på är att långhårig kräver lite mer skötsel än korthårig.

LOLslashFREAK
0

#37/#38

Tack för alla tips! Det gör mig ingenting att det blev långt haha, det var riktigt intressant det där med att guldhamstrarna var rekommenderade för allergiker! Jag vet en del om hamstrar redan, men man blir ju aldrig fullärd, vad det än handlar om.

Jag kikar runt för fullt både här och på andra hemsidor för att lära mig mer och jag har även börjat titta lite smått på uppförade i trakterna. Glad

Galenpanna

LOLslashFREAK
0

Förresten, är det någon som har testat torv till sina smådjur? Hur fungerade det i så fall? Skrattande

Galenpanna

[Forest]
0

40 det har jag testat då jag hade torv till hästarna. Funkar bra men tycker det såg så mörkt o trist ut hamstrarna gillade annars det man hmm ja det vart mörkt :P

LOLslashFREAK
0

#41 Att det ser mörkt ut har jag inga problem med. Skaffar jag en hamster så har jag ett akvarium (just nu tomt) och där är ju en bra lampa, och man kommer ju även ha en del ljusa 'leksaker' till hamstern. Mkt som man köper i affärerna är ju i ljust trä så det kan nog bli en snygg kontrast i mina ögon ihop med en fin bakgrund. Glad

Men du tyckte att det fungerade bra alltså? Hur är det om man jämför med spån om man ser på lukt, uppsugningsförmåga osv?

Galenpanna

[sara&skrållan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mamma är pälsallergiker men har inga problem med min hamster.

Hon kan bokstavligen pussa henne och lukta på henne hur mycket som helst och blir knappt ens snuvig ;)

Jag tycker inte spån är det bästa underlaget för en hamster för den kan vara allergisk och få utslag. Jag rekomenderar att du köper lättströ som finns på granngården och det är ganska stora påsar men det är bra pris.

Min hamster har lättströ och jag tycker det luktar bättre i hennes Bur än i en Bur med spån som min kompis har ;)

Roonja
1

Hamstrar är faktiskt starkt allergi framkallade. :) Men vissa klarar av hamstrarna och vissa inte. Glad

Frosstis
0

#43 det är en rätt gammal tråd :)

[sara&skrållan]
0

Oj! hehe den var gammal ! :O (trodde den var från 2012 ) ;P

Frosstis
0

Titta datumen innan :P

Roonja
1

#47 Hahah, men man får väll skriva i en gammal tråd? Glad

Frosstis
0

#48 Jaa Skrattande Tänkte väl att någon skulle missuppfatta mitt inlägg som lite jobbigt typ, men jag menade inte något illa :) Bara ett "tips" typ, för jag skrev alltid i jättegamla trådar förut men lärde mig titta när det skrevs innan jag kommenterade.

LOLslashFREAK
1

Hehe, hallå alla bröder ;) Vill bara säga att jag haft guldis i över ett år nu och allt funkar prima. Läste på rätt bra innan jag tog hem honom. Jag har för övrigt lättströ till honom och jag håller med #43 om att det lätt är det bästa man kan ha ;)

Galenpanna

Roonja
3

#50 Vad roligt! Skrattande Tycker du ska visa bilder på h*n hihihi! FlörtSkrattande

[sara&skrållan]
0

Kul att det blev bra då ! ;) Trodde det var en ny tråd från 2012 men det var det inte ;P # 50 jag vet!! det är ett jätte bra och billigt strö som alla borde ha ;)

Min hamster älskar att gräva och bädda med det :D

LOLslashFREAK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi det lilla odjuret Buzz :)

Galenpanna

Twisted_T
0

Åh han är så lik brorsan McQueen ;) ser precis ut som honom ju.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Roonja
1

#53 Åh hihihi, vilken söt bild och vilken söt hamster! Skrattande

#54 Jag trodde först det var McQueen, hahah, verkligen lik! Skrattande

Twisted_T
0

#55 Haha ja ellerhur. Jättelikt :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)