Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2243 ggr
[MiniPim]
0

Hamstern har rymt! AKUT

Just nu känner jag mig usel. Våran hamster bor i en Bur i badrummet och nu mär mamma skulle mata henne så var hennes dörr öppen. Och hon är helt borta. vi har letat igenom exakt hela vårat hus och inte hittat något. Jag har lagt ut en bit gurka överallt. problemet är att våran katt har varit inne nästan ela dagen.. har ni tips på hur man kan locka fram en hamster? vart ska man leta mest? Jag känner mig hopplös. har bara negativa tankar just nu.

Wellcraft
0

Beklagar verkligen :(

Finns inte mycket mer att göra om ni redan letat överallt…
Har ni katt med jaktinstinkt ser det inte så ljust ut för hamstern heller.
Men lägg en bit gurka i varje rum, håll alla dörrar stängda och sen kan du göra mjölspår också här och var, strö ut lite mjöl och lägg mat där så ser du efteråt om hamstern gått där pga att den lämnar fotspår i mjölet.

Lycka till!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fiona1234
0

Lägg ut något den verkligen gillar! Och mjölet var en bra idé #1! Stäng alla rum så katten inte äter upp den ( om den inte ar gjort det ;( Lycka till nu !

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

ccareface
0

det som #1 skrev med mjöl och att hålla alla dörrar stängda. Lägg ut mat i olika hörn i varje rum, kolla igenom alla ställen en enxtra gång. Håll ögonen extra mycket öppna! Hoppas ni hittar hamstern snart, önskar er allt lycka till!<3

Frosstis
0

Det finns en artikel på dvärghamster iFokus om detta.

[MiniPim]
0

Tack för alla tips. det känns rätt så hopplöst nu, gjorde det med gurka i vare rum men hon har inte ätit eller något. Katten är väldigt snäll, han är rädd för hamstern men han kan ju ha fångay den. Men om han har gjort det borde det väll ligga blod eller rester någon stans? :"( Ska leta igen nu. och tack alla. ❤

Wellcraft
0

#5 katter är väldigt bra på att inte lämna något efter sig, har jag märkt.

har sett flera katter sluka småfåglar hela… :/

har du tur så lämnar hamstern säkert något spår efter sig i natt, då det är då den antagligen är som aktivast just nattetid!

håller tummarna för er!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Roonja
1

Häll ut mjöl som tidigare sagt så ser man fotspåren, och ställ ut godsaker lite var som helst i huset så ser ni om något fattas lite senare.

När hamstrar rymmer brukar dem hitta dem konstigaste ställena att gömma sig på. Har ni hund kan ni koppla den och låta den nosa upp hamstern, det fungerar alltid för mig när hamstrar rymmer. Glad Håller tummarna att ni hittar hamster. Skrattande

[MiniPim]
0

#6 Åh okej :/ aJa jag hoppas det, ger inte upp än. :) #7 Tack så mycket för tipsen. Nej hund har vi tycvärr inte. :/ Jag har ställt ut massa gurka i hela huset och stängt dörrar men inte fått några ledtrådar eller så. Pappa sa att det lät jättemyxket under han och mammad säng igår natt, då var katten inte inne fast det var ju först imorse mamma matade henne och såg henne i buren.. Tack tack :)

Imasy
0

Hur har det gått?

Jag har haft en katt som åt upp en hamsterunge, och han lämnade lite blodspill efter sig.

När jag var liten hade vi en katt som dödade en hamster genom att leka med den, eller hamstern levde när vi hittade den men dog kort därefter av chocken antar jag.

Så om katten har dödat hamstern tror jag att ni borde ha märkt det. Dessutom så sover ju en katt ganska så mycet så det är ju inte säkert att katten märkt ännu att den rymt.

Imasy
0

Jag har haft en hamster som smet in bakom både spisen och kylskåpet. En hamsterköpare hittade en bakom elementet. Har ni kollat alla dessa trånga skrymslen och vrår? Även på dessa ställen där man trodde det var omöjligt att den skulle komma in?

Nu när det är kväll blir det ju naturligt tystare i hemmet, kan ni i familjen hjälpas åt att lyssna efter krafs eller liknande?

annakarin_li
0

Håller tummar och tassar för er! Hoppas den lilla pälsbollen kommer fram i kväll!

Frosstis
0

Ni borde verkligen höra. När min hamster rymde in i garderoben gnagde han på väggen, hördes jättemycket! Ifall ni stället ut något annat än gurka eftersom det inte luktar så mycket och är väl inte favoriten hos de flesta. Men pasta, persilja m.m! Fäller som fångar dom levande? Elr om ni sätter en hink, en trappa upp, ett papper med en godsak i mitten så går han upp dit, går på pappret och sedan faller ner till hinkens botten :) men då får ni sjölvklart ta massa spån så han inte får sova på plast.

Wellcraft
0

Kan ju även berätta en liten solskens historia här så det inte bli allt för negativa tankar!

Hade en väldigt busig och rymningsbenägen svart guldhamster hane för ett tag sedan, snäll men väldigt nyfiken på allt…

Under en minisemester på fyra dagar kommer jag hem och märker att hans Bur är tom!
Jag letar och letar men efter en vecka börjar jag ge upp, men en kväll hör jag krafsande från min hylla, jag går dit och hittar lillkillen under en gammal hatt…

Där hade han boat så fint och byggt ett bo!
Riktigt mager var han, men han kom i fas efter bara någon vecka och då hade han överlevt i över en vecka på bara lite frön.

Man kanske inte tror det men hamstrar är ena överlevare, även om katten kan ha tagit din hamster så ge inte upp hoppet i första hand, faktiskt så kommer de flesta hamstrar tillrätta igen efter rymning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[MiniPim]
0

det har inte gått speciellt bra. Sitter orolig och panilslagen av 2 aanledninar just nu och jag kan verkligen inte se några spår från hamstern.. vilka historier ni har! :) ska nog försöka sova så svarar mer detaljerat imorgon. tack för altt peppande och svar. ❤

[MiniPim]
0

Nu inatt så hörde pappa krafs igen under hans säng, alltså tydligt sa han. (min lillasyster sovde med mamma i deras säng) Vi ska leta igenom där igen nu, och troligen så kommer den vara där. Sen är det bara att vi har en ganska lång trappa tilö nedervåningen, och pappa sov ju i gästrummet, fast är det inte konstigt om hamstern har lyckats ta sig ner alldeles själv?

[MiniPim]
3

Vill bara säga att den är upphittad nu! :D :D ❤❤ Den mår bra men var väldigt hungrig! hon var under sängen! nu kan jag ju tacka min syster som tog pappas plats i sängen så pappa fick sova där!

Fiona1234
0

Åhh vad kul ! :D

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[MiniPim]
1

#17 & #18 Ja! :) är jätteglad att vi huttade henne, och att katten inte hade ätit upp henne!