Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2852 ggr
Jullanhugo
0

Hamster och mus vänner?

Hejsan, tänkte fråga vad ni tycker om att ha en hamster och en mus tillsammans?! =) Bara en fundering för och se vad folk anser och tycker ;-)

Tazzar
0

Absolut ingen bra idé.

En guldhamster skulle döda/äta upp musen ganska fort.

Dvärghamstrar och möss har inget som helst naturligt utbyte av varandra, risken för bråk/död är troligtvis väldigt stor där med.

Finns ingen anledning, de ska bo ihop med artfränder och ingenting annat. Glad

Jullanhugo
0

#1 Okej, det låter vettigt :-) Tack för din åsikt ;-P

Tazzar
0

Motfråga, är det någonting som har skett eller planeras att ske? Eller är det bara en tanke som for upp? Glad

Jullanhugo
2

Asså, det var bara en tanke. För jag har tänkt på det ett tag. Finns ju tex folk som har kaniner med hamstrar och vissa som har hamstrar med möss =)

Däremot så har jag haft en mus med en hamster men då var jag mindre och mer okunnig, däremot så gick det bra och dom var typ som "ett gift par". Men det var mest bara en fundering ^.^

Roonja
2

Har aldrig hört någon som haft en hamster och en mus i samma Bur, och inte heller kanin.

Det skulle aldrig falla mig in att sätta ihop en mus med en hamster då det är mot deras natur. :/

Jullanhugo
1

#5 Det där med kaninen och hamster var som jag såg på någon annons. Dom hade skrivit att hamstrarna var vana vid kaniner och att dom brukade typ vara med dom sen var det en bild på när dom var hos kaninerna.

Ja, du har rätt. Det är helt klart mot deras natur =)

Roonja
1

#6 Jo det såg jag. Och jag brukar sätta ihop mina hamstrar med mina hundar ibland, alltså inte lägga ner hundarna i buren X) Men du förstår vad jag menar. :) Men att ha en kanin och en hamster ihop är verkligen inte rätt. :) I Bur alltså, men på golvet så dem kanske får stäffas/nosa som jag gör med hundarna ser jag inget fel i :)

Jullanhugo
0

#6 Haha, jo fattade att du inte satte i hundarna i buren x) Ja, det är ju inte särkillt farligt sålänge hunden inte äter hamstrar =]

Roonja
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Haha exakt. :) Fast mina chihuahuor skulle aldrig göra något sånt. Dock skulle jag aldrig sätta mina shibor med hamstrarna. Det är ingen bra kombination. Shiban är en uråldrig hundras, väldigt nära släkt med vargar. Instingter finns det väldigt gott i dem. Rasen chihuahua har väll inte så mycket instingter kvar ^^. De flesta av dem i alla fall. I alla fall inte mina 3. :)

Säg till om jag ska ta bort bilden. Här är min ena chihuahua Bonni. Min egen hund som ligger och gosar med min egenuppfödda Flingans Night Hawk Oskyldig

Jullanhugo
0

#9 Hihi, så sött :3 Kul att dom funkar ihop =)

LinneaJohaanson
0

Alltså jag förstår inte ens varför man tänker på att ha olika arter tillsammans. Tex kanin, varför ska du ha en kanin med en hamster? Kaniner ska inte bo tillsammans med varker kanin eller någon annan art. Dom är kolonidjur.

Guldhamstrar är ju solitär djur och ska ju inte heller bo med någon annan!!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Jullanhugo
0

#12 Okej :-) Men är inte koloni när man lever med andra djur? Varför ska då kaniner inte vara med andra kaniner? =o

LinneaJohaanson
0

Dom vill ha sina egna bon men ha andra kaniner runt om sig. Dvs egen Bur men kan ha kaniner i andra burar runt om sig!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Roonja
0

#14 Jag har haft många kaniner och de flesta har bott 2 och 2. Och dem har älskat det. :)

Zvintos
0

#13: Det är lite skillnad på flock och koloni. Flock = flera djur på samma revir. Koloni = flera djur men på en mycket större yta och med egna hålor/revir.

#15: Antagligen har det varit rätt individer som parats ihop och på rätt yta. Fel individer eller fel yta brukar sällan gå bra. Glad

[CruellaDeVil]
1

Jag förstår ju tänket även om det är lite galet. Självklart finns det individer av mus och hamster som kan leva tillsammans men det innebär inte att det är en bra idé. Jag tänker att det är lite samma som när folk ser två olika fågelarter och tänker att de är ju fåglar, då kan de bo ihop… som de som har dvärgpapegojor ihop med undulater och riskerar att hitta undulaten slaktad. Fast det händer ju inte varje gång. Fel ändå.

Smågnagare=ungefär samma… Eller så inte…

jossa5
0

Är det rätt hamster och rätt mus, så varför inte. Visst att det är olika raser som kanske inte "borde" gå att ha ihop, men varför inte prova om man vill det?

Förstår inte att folk blir så himla upprörda när någon frågar, för dom undrar. Så aggressiva som vissa är så är det förvånande att folk kommer tillbaka. -.-

Men när man med flit sätter ihop griskultingar hos en tigermamma och det går bra. Eller hundar och leoparder. Det finns massor av djur som inte "borde" gå ihop för dom egentligen skulle slåss, och ta livet av varandra, men som klarar det utan problem.

Nu säger jag inte att man automatiskt ska kasta ihop alla sina djur, men om man vill prova så är det väl bara att prova. Bara först i en lekhage och se hur det går där, sen kan man ju ta det därifrån om det går bra och djuren verkar tycka om det.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lojs
4

#19 det kan ju vara så att det går bra en dag, eller två, eller en månad, men det kan ju sluta med att man hittar musen dödad när som helst. Är det verkligen värt risken? :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Jullanhugo
0

#19 Jo, du har rätt :-) Man ska ju gärna inte riskera något, men det kan faktiskt gå! Men man får ju individanpassa det, eller vad man ska säga. Och helst ska man ju sätta dom i en ny Bur om man ska sätta ihop djur så. Som jag hade ju en mus med en hamster så tänkte jag en dag att jag skulle köpa 2 till möss för att se om dom gick ihop med Elsa (som musen hette). I hennes Bur så var hon på dom lite, tror inte att det var så farligt men dom pep ganska ofta. Så jag satte Elsa och dom andra mössen i ett annat akvarium och då sov dom ihop och var kompisar :-)

Tazzar
1

#19 Jag ser ingen aggression i den här tråden? Glad

Roonja
0

#19 Håller med #22, ser ingen som skrivit det minsta lilla elaka sak? Glad