Hamster på rymmen
Min hamster har rymmt. Han är en angorahamster.
Några tipps om vart jag ska leta? har vänt upp och ner på rummet där buren är men hitta honom inte. Vart har era förymmda hamstrar vart när ni hittat dem?
Ska man tänka på nått visst sätt när man letar, har kollat lågt, för jag tänker att hamstrar inte är några bra klättrare… Hoppades på att hundarna kunde hjälpa mig att hitta honom men dom är för lata.
För det första så heter det väl svart bandad?(några djuraffärer jag varit till säger angora hamster i stället för svart bandad) det betyder att hamstern är svart men har som ett vitt band på mitten av kroppen ungefär.
Jaja, ska inte förstöra tråden med det nu men tänkte bara säga det;)
Om du är säker på att hamstern är i ett rum så stäng dörren in dit och var försöktig överallt du går så du inte går på hamstern. Och var försiktig så du inte stänger dörren PÅ hamstern också. Om du har familj så uppmärksamma alla om detta.
Lägg ut en massa mat på golvet så lär du sedan se vart hamstern har varit och ätit.
En utav mina hamstrar som rymde satt under kylskåpet medans en annan blev utsläppt av min kompis lillebror men han kom tillbaka till sin Bur av sig själv. Min första hamster rymde dessutom ner för en trappa och under bastugolvet och han hade då dragit men sig ett kexpacket ner under golvet där som han hade hittat som syrran hade lämnat där så vi fick riva upp hela golvet.
Det är olika för olika hamster vart de brukar ta vägen men leta som du tidigare gjort på golvet/lågt ner.
Det är dessutom kanske inte en sån bra idé att ta hjälp av hundarna då de kan äta upp hamstern. Man vet aldrig.
Lyssna sedan så kanske du hör hamstern i rummet.
Hoppas han kommer till rätta!
MVH FiffiLiina
Va nej? han är inte svart, han är en angåra hamster, ljus långhårig (lite toffsig) och lika len som en chinchilla. I zoo butik brukar den heta angåra, vet inte vad den heter i avel.
Jag är osäker på om han är kvar i rummet, för jag har värkligen letat överallt. Men ska göra som du sa med mat och se om han tagit något av de…
Jag gick runt i natt och lyssna men hörde inget, ska lägga mig på golvet igen och lyssna.
De är vell en bra idee, hundarna har ju en super nos! Och dom båda är "kompis" med hamstern, så ingen av dem skulle bita den. Jag känner mina hundar och skulle aldrig utsätta nått av mina djur för fara.
Tack för tippsen!
#1 angora säger de väl att det är långhårig hamster? ;) de säger panda hamster till "svart och vit" hamster .
Finns ingenting som heter Angorahamster! Djurafärer kallar långhåriga hamstrar för angora, men det är en helt vanlig långhårig guldhamster.
Så långhårig guldhamster är mer rätt benämt? men ändå inte fel att säga angora för de betyder långhårig?
#5 Det heter inte angora hamster utan långhårig hamster men kalla den det om du vill. Hamstrar är ganska bra klättrare ändå. Kanske inte så att de klättrar i taket med de kan klättra upp för skåp osv. Min rackare rymde en gång och gick in i köksskåpen (de där nere). Det var tydligen ett hål någonstans som han lyckats klämma sig in i. Så han låg där nere under skåpen när jag hittade han. Men han hade varit uppe högre upp i skafferiet för hamstermat och bitit hål i påsen med Foder och sen bitit hål i påsen med pumpakärnor och mumsat i sig det. Så tänk på utrymmen som skåp/byråer och väggar. De är bra på att ta sig in i väggar har jag hört med. Lyssna efter ljud och så kan du ju sätta ut i mat i varje rum och stänga dörren om det går med. Så du kanske lägger 3st osaltade nötter eller något som hamstern tycker om i varje rum. Samma antal i varje rum så kan man ju se om det minskar i antal någonstans.
#6 okej, då är han en långhårig hamster.
Jaa jag ska tässta de. Lyssna och lägga mat =)
Dom är ricktiga rymmnings experter hamstrarna…. hehe.
Opps! Förväxlade visst panda med angora
MVH FiffiLiina
Menade såklart panda inte angora
MVH FiffiLiina
Mina brukade rymma in under typ nattugslådor eller skrivbord med lådskåp. De kom in underifrån där det oftast är en öppning. Sen satt dem där inne och gick runt typ i lådorna. Skitsvåra att få tag i då de var snabba att flytta sig när man försökte fånga dem där inne, är ju inte så smidigt. Tog upp till en halvtimme en gång innan jag fick ut min ena som var värst. Hon försvann också helt en dag under min garderob. Trodde att rummet som vi precis flyttat till vart helt säkrat, hade kollat jättenoga o allt. Men så var hon bara borta en gång och jag letade överallt, länge. Till slut hittade jag ett hål, kanske 10x10 cm stort under garderoben som gick ut vidare i väggarna i lägenheten. Garderoben satt lixom i väggen men putade ut ca 10 cm från väggen och under där var hålet, man var tvungen att ligga och titta upp i garderobens botten, av den botten som putade ut. Innan hon lyckades försvinna för gott där så lyckades hon en gång öppna sin burlucka (vilket resulterade i att en bok alltid fick ligga på) och rymma ner på golvet, ut ur rummet, igenom det stora köket, in i min kompis rum (bodde på internat) och in i hennes garderob där hon hade övernattat under natten…hur min kompis hade det under natten och alla roliga minnen vi haft efter det där är en annan historia ;)
#10 haha ojoj dom är ricktigt sluga när de kommer till att välja gömställe. Ska kolla små lådorna oxå.
Satan va svårt de ska va att hitta den. Men han är en ricktigt rymmare, tror inte han tycker om att vara i bur… För min kompis hitta honom ute i en buske utanför jobbet så han har levt i de "villda", sen när han skulle pakitera hamstern så rymmde han och de tog en timme innan han hitta hamstern, väl hemma hos mig så har han rymmt två gånger, detta är alltså andra gången… Hehe.
Man kan oxå strö ut vetemjöl på golvet och se om man ser tassavtryck.
Mat i en hög på mjölet oxå förståss.
Hahah jaa de ska jag göra! men den gluppska hunden lär ju slicka i sig de X)
Hitta honom i går kväll =D
Han hade gjort ett bo under kylskopen och sammlat på sig hundmat i en hel hög haha. Så sveltit hade han iaf inte gjort!
lite mer än en vecka va han borta, men nu ligger han och sover i sitt lilla hus i sin Bur.
Det var ju skönt! Han har la bara haft lite semester ;)
haha aa så kan man se de =)
Tur att din(a) hund(ar?) inte var så intresserad av hamstern då! Ifall min hund skulle fått syn på min lilla Lenny skulle nog han inte finnas längre! Min rymde förresten igår, ropade på honom och då kom han fram. Höll på att börja gråta, men så tacksam över att han kom tillbaka i alla fall!
Lägg hamstermat på olika ställen i huset och sse sedan vart dom har ätit, Leta såklart överallt och sådär, Sätt hinkar med trappor upp till kanten och läg mat som ett spår så hamstern går i och sedan ramlar i hinken. Det var mina tips :)
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
Min ena har rymt två gånger. Första gången så hade jag (som tur var) haft dörren till mitt rum stängd hela dan, så jag visste att han var kvar där. Gjorde iordning en liten låda, byggde en ramp och lade mat i lådan, hade tänkt att han skulle vilja ta sig till maten och sedan inte komma ut ur lådan. På natten vaknade jag av att någon krafsade. For upp, och såg ett stort hål i matpåsen. Hamstern var tydligen smartare än mig xD Tog bort matpåsen från golvet, och satte ner hjulet mitt på golvet istället eftersom jag tänkte att han kanske skulle springa i det och då vaknar jag ju. Mycket riktigt så vaknar jag, och hinner precis se honom försvinna bakom byrån. Så då var det bara att dra fram byrån och fånga in hamstern. Han hade fixat riktigt fint där bakom faktist, med en mathög och lite tygbitar som bo.
Andra gången så visste jag ju vart jag skulle leta, så då var det inga problem (:
//Jessie
#18 #19 de va smarta fällor! ska tänka på de om han rymmer igen =)
Jag har vant mina hundar vid alla djuren (inte spindlarna dock). För om just något sånt skulle hända, vore ju hämmskt att de ett blodspår och veta att hunden ätit upp den eller nått liknakde…
20# Ja det är ju viktigt att man vänjer djuren vid varandra! :)
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
tur att du hittade hamstern!!