Hamster i handen?
Hej,
Jag försöker tämja min hamster men skulle behöva lite tips. (Jag har läst på så gott ja kunnat så jag vet i principen hur man ska göra)
Om jag har en godsak i handen (ex makaroner) så kommer han och tar den och sätter sig bredvid och äter.
(Jag kan inte röra honom för då blir han jätte rädd)
Men jag vill få honom att lära sig att han ska sitta i handen och äta så att han blir hand van. Så är det någon som har något tips på något gott som gör att hamstern måste sitta i handen och inte kan "ta det i munnen och gå iväg".
Eller brukar det med tiden bli så att hamstern väljer att sitta i handen och äta självmant?
Du kan ju lägga något som han verkligen gillar :) , sen när han har klättrat upp i din hand kan du klappa och kela med honom. Är han spattig när du håller i honom ? Isåfall är det nog bäst att sitta på golvet i en lekhage eller ett rum som hamstern inte kan rymma/göra sig illa på ifall den skulle hoppa ur handen. Är den köpt ur en djuraffär, egenuppfödd, från en uppfödare eller är den väldigt ung och små skraj ?
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#1 Jag har svårt att hitta någonting som han verkligen inte kan stå emot, men har märkt att han älskar makaroner =)
Timmy är köpt från en uppfödare (han ung 2 månader). Han är nästan 3 månader nu.
Jag har aldrig fått haft honom helt i handen, han sätter framtassarna på handen om gosaken är för långt bort men tar den direkt och sätter sig bredvid handen och äter.
Han har ingenting emot att komma fram och sniffa på handen men om jag försöker smeka honom så kastar han sig iväg skräckslaget. Vill få honom att vänja sig vid att jag rör honom men vet inte hur.. =(
Han är inte skraj av sig, vill gärna komma fram och vara med, det är när det kommer till berörning som han flippar ut =(
Att han sitter brevid handen och äter utan problem är ju ett framsteg. Kanske tycker han inte om att äta ur handen?
Vad jag har förstått så ska man få hamster att äta i handen för att man sen ska kunna lära den att bli lyft? =o (första hamstern, tipsa på ^^)
Man får ta ett steg i taget och vara nöjd med de framsteg som kommer. Att hamstern vågar äta brevid din hand betyder ju att den inte är helt livrädd i alla fall. Jag skulle fortsätta ge godsaker från handen då och då. Kanske bara en bit frukt/frönsak/pasta/nöt. Det är olika vad olika hamstrar uppskattar. Penne pasta är populärt här. Mina hamstrar gillar inte att äta när de sitter i handen. Jag har ändå haft mina i ca 1 år. Och jag har 3st. Det är bara det ena matvraket som möjligtvis tar emot någonting när han är ute i handen. Annars äter de helst i buren(ur skålen eller tar maten ur handen i buren och tar med sig det). Så jag hade satsat på att vinna trygghet genom att ta ett steg i taget som sagt. Ger man godsaker och visar att handen inte är farlig, så kommer de att förstå det tillslut. Det viktiga är att ha handen rak och stilla i botten på buren om du vill att hamstern skall lukta och våga sig nära handen.

Hämtade du honom själv hos uppfödaren och såg hur han betedde sig där? Och isåfall är det skillnad på beteendet där och hemma hos dig.
Du skriver att han är rädd, på vilket sätt?
Hamstrar ser ju väldigt dåligt så de är rent generellt rädda för höjder. Jag vet inte hur du har försökt att hålla honom, men börja annars med att ha handen på golvet så hamstern ser att han kan hoppa ner om han vill.
Jag hade nog haft en godsak i handen och så hållt fast den längst upp i handflatan så hamstern inte kan ta tag i den och gå iväg, utan verkligen måste gå upp i handen för att få den. Och sen jobba vidare därifrån.
Ofta så brukar rädda hamstrar bara behöva komma över en tröskel där de märker att det var ju inte så farligt iallafall, och sen brukar det gå lättare efter det.
#6 Bra skrivet Ulrika! :D
Får jag fråga vem han är ifrån? :)
Jag bestämde träff med uppfödaren på stan och vi förde över han till transbortburen. (Innan så hade vi mejl kontakt och jag frågade om hans temperament och om han såg frisk ut)
Det jag egentligen undrar är hur jag ska fortsätta att göra framsteg med honom.
Jag har forskat i det här med hamstrar men ändå osäker..vad jag har förstått är att 1, mata hamstern med något gott mellan pekfingret och tummen. 2, lägg mat i handflatan och låt hamstern äta ur handen. 3, lägg maten längre up på handen så att hamstern måste klättra upp i handen och blir tillslut handvad 4, kupa händerna och lyft hamstern några cm etc.
Jag har kommit till steg 2, men han tar bara godsaken ur handen och sitter bredvid och äter. När jag lägger den högre upp sätter han framtassarna på handflatan och sträcker sig tills han når, når han inte så ger han upp.
Vet att hamstrar har dålig syn och att man aldrig ska närma sig dem med handen bakifrån eller uppifrån (råkade komma åt han bakifrån en gång och kastade han sig i luften och landade på sidan.) Han kommer fram och nosar på handen (nafsar lite med ibland, antagligen mat lukt kvar) men om jag försöker närma mig honom med fingrarna drar han sig fort bort.
Folk säger ju att man ska låta hamstern komma till en och man ska aldrig tvinga dem till något men vet inte hur jag ska ta nästa steg för att få min hamster tam..ska jag fortsätta med stegen (jag skrev där uppe), att det kanske bara behöver tid eller behöver jag prova något annat?
#7 Från en tjej i Uppsala =)
Tror ni den här metoden skulle fungera på min hamster? (längre ned på sidan under "Så blir din hamster tam")
http://hellohamham.blogspot.se/2007/12/sktselrd-tips-till-hamstrar-1.html
Min har aldrig varit rädd men däremot bits eller nafsas hon ibland. Det är stor skillnad när hon är ute i lekhagen. Då vill hon gärna upp i handen och klättra vidare, troligen för att hon fattat att jag är vägen ut. Kanske han, liksom min Nellie, ser sin Bur som sitt revir men är mycket mer öppen när den är ute i lekhagen.
Första gången förde jag över henne med hjälp av en toarulle, ifall du oroar dig hur du ska få ut honom utan att han blir rädd.
Förde över honom i sin hamsterboll som han är jätte fäst vid och går in i direkt. Kändes betydligt lättare att försöka vänja honom vid en när han är i en låda. Blev till och med ett framsteg, jag fick klappa honom på ryggen (efter ett bra tag) och jag som inte fick röra honom innan.
Nu ska det tränas varje dag =D

Ett tips då om du klappar honom är att börja att klappa honom på sidorna. De brukar gilla det bättre än om man klappar över ryggen:)
#12 ok tack ska prova det imorgon :D