Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 5992 ggr
Clariiz
1

Varför inte fota nyfödda ungar?

Har funderat på detta ett tag, och har säkert missat trådar med förklaringar.
Men jag undrar varför man inte fotar hamsterungar förrän de öppnat ögonen? :)
Har aldrig haft hamsterbebisar, och lär inte ha på några år men undrar ändå. Har fött upp på gerbiler och kaniner och där är det fritt fram att fota och pilla från dag 1. Även om man såklart gör det snabbt och försiktigt, och att mamman tycker det okej.

Vet att man också fotar råttor och möss så pass tidigt. även marsvin, chinchillor.. ja alla utan hamstrar.

Varför är det så? :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Roonja
1

För att vissa människor blir upprörda.

Andra saken är att man ju inte får hålla på med dem vid tidig ålder. Eftersom mamman kan bli stressad och äte upp ungarna.

Man får ta upp ungarna vid 10 dagars ålder för att titta kön. Sen kan man fota ungarna i buren innan dess. Men helst inte lägga ut på internet.

LinneaJohaanson
3

Är det bara för att folk blir upprörda?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Clariiz
1

Hmm. Varför blir folk upprörda för det?
På de andra sajterna, kanin, gerbil, mus osv. Vet jag att man hjälps åt att försöka lista ut färger och glädjs åt att se bilder redan från dag 1. då får man ju liksom vara med dem vid uppväxten trots att man sitter mil iväg.
Spännande och nyttigt för som inte kan ta ungar eller för de som vill lära sig.

Pilla gör man på de andra arterna för att ta bort döda ungar och se till att alla mår bra och blir matade. är någon tunn ger man den tillskott.

Men då vet jag! Undrade bara varför det var så med just hamstrarna.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Roonja
1

#2 Nej, såg du inte vad jag skrev? Tungan ute

Mammorna kan bli stressade om man rör dem förtidigt och då döda dem. Då blir folk upprörda. Det är ju för hamstranas egen skull.

[Avarice]
4

Men om man inte stör mamman utan bara tar ett foto på bebishögen (utan blixt) när mamman är och äter t.ex. så borde väl ingen bli upprörd? Ett foto skadar ju inte, det är om man själv för massa väsen? Tungan ute

Roonja
1

#5 Man stör honan ändå. Nu är det så att jag inte bsetämt det här. Ni får fråga. Men det här bör följas.

Roonja
1

Det ända man får göra är att plocka bort döda ungar den första dagen tex. om man börjar gräva hos ungarna blir mamman som sagt stressad så det får man inte göra. Andra arter klarar säkert av det. Men inte hamstrarna. ;)

Clariiz
3

Då måste hamstermammor vara mer lättstörda en andra djur? Inte ha samma tillit till människor.

Kaniner och gerbiler kan stöta bort ungarna om man som människa är där och pillar massor och honan inte litar på en.
Annars brukar de inte bry sig, eller bara nyfiken tjika på vad man gör. Men de blir aldrig stressade. Man är ju där så pass kort stund och ser till att alla mår bra.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Eller så tar man ut honan/föräldrarna (berodena på art) och pillar då.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Roonja
0

#9 Menar du hamstrar nu. för man får ju inte störa..

Clariiz
0

#10; Nej jag la till det ang. andra arter.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Twisted_T
2

Finns egentligen ingen större anledning att fota dem när de är nyfödda då de inte är så speciellt söta och man kan inte se färgen på dem heller direkt. De är rosa med stänga ögon.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[Em_I_Am]
7

Får och får. Man får fotografera om man vill om man inte stressar honan. Vet inte om det finns någon regel för just den saken här i detta forumet? Jag själv väntar alltid tills bebisarna är 2 veckor (har dvärgar) eftersom jag inte ser någon större anledning till att fota innan dess. Särskilt inte när man riskerar att stressa honan.

SHF har till exempel regeln att man inte får lägga ut foton på ungar som inte öppnat ögonen på sitt forum eftersom de inte vill uppmuntra till att folk stör mammorna. Det är ju lite skillnad på att ta ett foto ner i buren när mamman är o äter än att plocka upp ungarna o ta kort utanför buren och det är väl egentligen sånt de vill förhindra. Men de har valt totalförbud på forumet helt enkelt.

SHG har inga såna regler, vad jag vet men givetvis förespråkar de inte att man ska göra något som stressar mamman för det.

Så, ja det är olika och därför kan man inte säga att man inte FÅR ta kort. Däremot ska man självklart följa det forumets regler man befinner sig i. Och alltid göra sitt bästa för att inte störa mamman i onödan medan bebisarna är små!

Roonja
0

#14 Vem har skrivit att man inte FÅR? Jag skrev att man inte BÖR! Glad

[Em_I_Am]
2

#15 Vem har sagt att jag riktar min text till dig? Men ja du har också skrivit att man inte får. Som svar till om man inte kunde ta kort när mamman är ute och äter om man inte använder blixt svarade du:

Det ända man får göra är att plocka bort döda ungar den första dagen tex. om man börjar gräva hos ungarna blir mamman som sagt stressad så det får man inte göra. Andra arter klarar säkert av det. Men inte hamstrarna. ;)

Det tolkar jag som att man inte FÅR. Men jag skrev som sagt inte till dig Ronja. Jag skrev min åsikt och hur jag gör med mina.

Roonja
1

#16 jaha, trodde det var riktat mot mig då det typ bara var jag som skrev innan. ;P

Det var inte menat så, det jag skrev. Bara av farten. :P

Clariiz
0

Okej då har jag fått svar! :)
Hamstermammor är alltså lite känsligare än andra mammor.
Så då är det ju väldigt bra att det finns sånna regler på forum! Annars är det nog som du (#14) säger att annars skulle fler och fler göra det.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Escaflo
2

Kan inte vara så roligt att se en rosa hög varje gång någon "ÅH NYA BEBISAAAR". :/ Tyvärr, nakna nyfödda ungar är inte så särskilt gulligt. (Det kan självklart vara vackert i betraktarens ögon, men det är en annan sak.) Risken att modern skadar ungarna överväger INTE det roliga med att ta bilder.

När ungarna är pälsbeklädda och börjar undersöka världen med ögon och mun, då är de alldeles underbara, gulliga och mycket säkrare att ta bild på! :)

Hejsvejs~

Clariiz
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hamsterbebisar kanske inte är så söta ;)
Gerbilbebisar där emot är underbart söta. Kanske inte dag 1-3 när de är helt rosa men de växer fort! Här är en bild på två bebisar från min A-kull. 6 dagar gamla! Man kan ju både börja se färg, ögonfärg och kön vid den här åldern.

Hamsterbebisar kanske inte utvecklas på samma sätt. Och då kan jag förstå att det inte är roligt att titta på.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Roonja
1

#20 Jag tycker hamsterungarna är söta gämt, men skulle inte visa sånna på forum. Sedan är det inte kul o se rosa små korvar! Flört

Tycker inte dvärghamster ungar eller gerbil ungar är så söta! :/ Alltså vid ca 1-8 dagars ålder. Tycker dem har väldigt runda huvuden. :) Men när dem är stora är dem ju inderbart söta <3 ^^

[Avarice]
0

Bra förklaring, då förstår jag! Glad

Odette
3

Varför man införde en sådan rekommendation i SHF, var just för att man såg fler och fler bortfall i kullarna.
I början var det en kull på 10 st, sedan försvann de en efter en och då ställer man sig väl frågan Varför är det så vanligt att många kullar minskar så drastiskt den första tiden.

Först har vi de naturliga orsakerna, så som att ungar kan dö själva om de inte är tillräckligt starka eller att honan tar bort dem om hur känner att det är något fel på någon unge/att hon inte klarar en så stor kull.
Men sedan är det många som är vana från andra djurarter- att det är helt okej. Så man har kanske inte varit så försiktig alla gånger, samt att det inte är så lätt att veta i förväg om honan kommer att bli stressad eller ej.. det ser man ju först efter man varit och tittat i boet och då kan det vara för sent :/

Det kan verka som en ganska fånig regel och jag förstår att många tycker den både är onödig och töntig. Det är fortfarande bara en rekommendation och ingen regel- man får fotografera sina ungar från dag 1 om man vill det. Men t.ex på SHF's forum är det inte tillåtet att publicera såna bilder just pga rekommendationen :)

I grund och botten handlar det mest om att inte uppmuntra till att ta i ungarna för mycket. Man kan ta en eller två bilder på dem då man tittar till dem, om man vill sätta sig och räkna ungarna i lugn och ro sen (lättare att försöka se antalet i kullen då man har dem på en bild än då de rullar runt och knoddar omkring i boet).

Men man bör verkligen ta hänsyn till att även en lugn och trygg hona kan vilja ha sina ungar ifred. De är ganska oberäkneliga vad gäller detta, och jag har själv varit med om en hona som börjat äta upp sina ungar då de var nästan 2 v. gamla!

Det finns som sagt många olika orsaker till att det kan hända, att en hona tar bort en eller flera ungar. Men jag tror att man som uppfödare helst ser att hon får ha dem ifred i största möjliga mån första tiden- och att man får behålla så många ungar som möjligt som "tack för tålamodet" :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Clariiz
0

#23; Jättebra förklarat! Kan verkligen tänka mig att det är som du säger att folk är vana med andra arter och inte tänker att hamstrar är annorlunda. Jag hade ju ingen aning om det, och hade jag fått en kull hade jag säkert vart där och pillat. 
Eller ja, jag hade ju läst och förstått att jag inte skulle pilla, men om jag inte hade läst på så jag både fotat och pillat eftersom jag så van med det från gerbiler och kaniner.
Där är man istället väldigt noga med att se till att alla är runda om magen och att alla lever. Så det är verkligen skillnad!

Jätteintressant att läsa om! :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Ellenfyrkant
2

En fundering från min sida, påverkar inte blixten hamsterungarnas fortfarande stängda ögon?

Mvh Ellenfyrkant

gulzebra
6

Jag kan inte låta bli att undra vad det är folk avlar på om hamstermammor är så galet lättstressade. Vore det inte bättre att avla på hamstrar som inte är så stresskänsliga?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

UlrikaD
14

Frågan är väl egentligen inte om hamstrar är mer känsliga för stress än något annat djur.

Frågan är väl varför man egentligen ska vara där och pilla när de är 2cm långa och grisrosa? Vad är poängen?

Kan man inte låta mamman få ha sina bebisar i fred och ta hand om dem i lugna och ro. Vare sig hon skulle bita ihjäl dem eller inte ifall man var där och pillade.

Om jag skulle få barn skulle jag bli ganska sur om någon slet bebisen ur famnen på mig, la den på ett separat bord där den låg och skrek för att bebisen skulle fotas.

Då vete fasen om jag inte också skulle bitas.

Låt det sunda förnuftet styra och gör inte så stor sak av det hela. Alla mammor, oavsett djurslag förtjänar väl att få ha sina bebisar i fred. Det är helt nytt för dem också, det tar en stund att vänja sig vid vad man ska göra, hur man ska mata osv.

Låt dem få klura ut det i lugn och ro. Tids nog får bebisarna päls och blir faktiskt söta och går alldeles utmärkt att börja hantera. Det handlar om dagar, inte om månader och år. Så stressad får man som uppfödare bara inte vara att man inte kan vänta lite.

Odette
0

#27 Ja det är ju sant, man kan vara nådigt otålig en del gånger och då är det ju så svårt att inte titta.. men man kan ta en snabb titt och kolla så att alla lever/ta bort ev. döda ungar om det skulle ligga någon där. Men som du säger så är det ju bara frågan om veckor så man kan gott låta de vara den första tiden :)

_

Roonja
1

#26 Säger som Ulrika.

Men vad jag vet kan detta inte avlas bort. Vissa är så och vissa inte. Men man bör ändå inte pilla där bara för att mamman tar det lugnt och låter en göra det! ;)

Clariiz
1

#27; Självklart ska man aldrig pilla för pillandets skull. Jag kollar igenom ungarna från dag 1. Det betyder inte att jag plockar upp dem elelr fotar dem. Utan jag håller koll så att alla lever och att alla får mat. Ibland kan man också få behöva fixa till småsaker som mamman missar, trots att hon är van med ungar.

Kaniner, t.ex. Det är jätteviktigt att man kolalr varje dag. döda ungar ruttnar fort och då kan både mamma och de kvarvarande syskonen bli sjuka. De döda ungarna sjunker snabbt ner till botten av boet så för att känna överallt kan man behöva flytta på alla bebisar. 
Man kan också upptäcka smala bebisar som i övrigt verkar friska och stödmata dem.
Eller som jag var med om senast i januari. Mamman hade inte tvättat rent en av ungarna ordentligt vid rumpan, vilket hade lett till att ungen hade päls fastklibbat över hela benen och rumpan och inte kunde använda sina bakben. Den var också smal och hade troligen missat en matning eftersom den inte kunde kravla sig till spenarna med bakbenen.
Den tvättade jag rent och den klarade sig ytterligare några dagar. Tyvärr dog den senare av andra orsaker.

Sedan hoppas jag verkligen att folk inte gör som du säger, lägger upp ungen på ett bord och sätter igång att fota.
Man fotar ju helst när de ligger i boet, eller när man håller dem i händerna. Fotostunden tar ju inte mer en någon minut för alla ungar.

Mina honor, gerbiler som kaniner har aldrig brytt sig om att jag pillar. Jag kelar med honan samtidigt som jag är där och de går ofta gärna och äter medans jag håller på.
Gerbiler som turas om att stanna med ungarna har båda gått iväg när jag vart där. Sedan kommit tillbaka när jag var färdig, totalt kolugna. Ungefär som att de lämnade över ansvaret på mig.

En frisk och trygg hona av arten kanin, marsvin, gerbil, råtta eller mus skulle inte bli stressad av denna korta stunds kontrollering och absolut inte bita ihjäl sina barn.

Så jag tror absolut det har med att hamstrar är känsligare än andra djur på det planet.
Men jag hoppas verkligen inte att folk gosar eller gör riktiga fotosessions med nyfödda ungar.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Läggas till att när jag nämner mina ungar och kullar är det kaniner och gerbiler jag pratar om. Har aldrig avlat på hamster! :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

UlrikaD
4

#30 Nu är det ju pga att folk faktiskt plockar bort bebisarna från mamman för att ta kort som regeln kom till.

Sen att det finns folk som skiter i regeln och gör det ändå finns ju också. Men det är då man börjar förlora bebisar.

Sen så är det nog ändå inte så att hamstrar är känsligare, men de behöver helt enkelt inte så mycket hjälp. De klarar det mesta själva helt enkelt.

Jag gör också snabbkoll för att det inte ska ligga döda bebisar i boet, men det gör jag ju när mamman är uppe och äter.

Att vända och vrida på någon dag gamla hamsterbebisar säger inte alls någonting. Till skillnad mot t.ex kanin eller chinchilla. Där ser du ju kön och sådant direkt de föds. Det gör man ju inte på hamstrar så därför finns det igen anledning att lyfta i dem överhuvudtaget:)

Clariiz
0

#32; Då är jag med! :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

gulzebra
1

#29: Hur vet man det? Har man försökt? Har man då försökt på rätt sätt? Varför skulle det inte gå? Man kan göra enormt mycket skillnad med en inriktad avel - kolla bara på skillnaden mellan varg och många hundraser exempelvis.

Jag kan inte låta bli att jämföra med råttor här - en råtthona som vaktar ungarna från ägaren ses som en dålig avelshona vars gener inte sprids mer än så. Oftast kan man pyssla med ungarna bäst man vill utan att honan bryr sig ett skvatt, tack vare aveln som bland annat inriktats mot just stresståliga råttor. Råttor i det vilda är annars väldigt stressade, men med aveln har man gjort enorma förändringar temperamentsmässigt.

Nu har ju råttor vad jag vet avlats på i bra många fler generationer än hamstrar, så på det sättet är det inte konstigt alls att det inte är precis likadant. Men varför har man inte som mål att det kan bli det?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Be-Bopz
7

Jag förstår inte vitsen med att avla bort deras naturliga beteende när de har kull, för våran skull, varför?

Varför ska människan hela tiden tänka på sig själv, varför inte låta vissa saker vara som de är….

Jag anser inte att en hona som är rädd om sina bebisar, är en dålig hamster att avla med.

gulzebra
3

#35: Stressnivån handlar ju egentligen inte enbart om ungarna, utan rent generellt. Får man ner stressnivån överlag så får man ner vaktigheten samtidigt. Personligen föredrar jag att mina husdjur är väldigt orädda och helt trygga med mig - de är trots allt inte ute i det vilda och de måste inte lägga en massa energi på att skydda ungar från rovdjur. En nybliven mamma har ju redan fullt upp med att mata, tvätta och hålla ungarna varma - nog skulle det underlätta för de om man avlade bort vaktigheten så de har en grej mindre att bekymra sig om liksom.

Är jag otydlig så skyller jag här på att mitt melatonin börjar verka så det är dags för mig att sova nu :P

Roonja
3

#36 Men istället för att säga imot kan du väll titta på lindas inlägg. Det är helt rätt…. Hon har avlat länge och vet mycket! Skrattande

Sen är råttor en helt annan sak. ;)

Roonja
3

#36 En hamster kan vara hur trygg som helst med mig och sedan bli stressad när man pillar hos ungarna. Det är ju deras ingstingter. Det är inte rätt att avla bort dem. Rynkar på näsan

Be-Bopz
0

#36 Mina hamstrar är hur trevliga som helst och är inte stressade eller oroliga, faktiskt inte heller när de haft kull, men jag är aldrig där och pillar och petar ändå.

Sen kan en hona vara hur trevlig som helst i vanliga fall, men rädd om sina ungar när hon har kull, men jag utesluter inte denna hona ur min avel ändå, det är deras instinkt och den tänker iallafall inte jag försöka avla bort.

Sen kan jag tycka att det saknas sunt förnuft hos många som avlar, visar ingen respekt för honan och plockar upp hur små ungar som helst ur boet för att fota på annan yta, det är inte ok!
Till vilken nytta gör man detta? 

Jag kollar så alla lever och jag kan följa färgutveckling lika bra på håll :)

Linda3046
8

Fast det är ju lite skillnad på att ta upp ungarna när de är nyfödda eller några dagar gamla och fota, och att ta ett foto på ungarna när mamman är uppe och äter.

Sen kan jag ju också tycka att det är ganska ointressant med bilder på nyfödda bebisar, har man sett en har man sett alla typ. Skäms Men man kan ju fota av andra anledningar. Har man en högupplöst kamera kan man se saker på bilden som kanske är svårare att se i verkligheten? Och då kan man studera fotot istället för att stå nära buren och störa honan onödigt länge?

Ang. blixten, borde det inte vara värre när ungarna just öppnat ögonen? När de är stängda borde de ju vara lite skyddade?

Fast om man inte ifrågasätter saker blir det ju aldrig förändringar? Nu säger jag inte att just den här fotoregeln måste bort, eller att vaktigheten måste avlas bort. Men vem vet, i framtiden kanske folk tycker att vi var jättekonstiga som tänkte som vi gjorde nu, eller att vi höll våra hamstar jättetrångt osv.

UlrikaD
6

Man kan faktiskt vända på det och säga att t.ex en illerhona som inte vaktar sina ungar är en dålig mamma.

Där vill man att illern ska ha kvar sitt naturliga beteende och vara en iller helt enkelt. Varför…tja, för det är inte ett marsvin.

Och jag undrar fortfarande varför man diskuterar det här med att hålla på och pilla och lyfta i några dagar gamla hamsterbebisar. Vad är poängen? De är små, de är rosa, du ser inte kön, du ser inte färg, de är inte mysiga att hålla i.

Du få absolut ingenting ut av det, möjligtvis ett bildbevis på att du har bebisar hemma men man kan väl hoppas att folk tror på ens ord utan bildbevis om man talar om det.

Och honan får absolut ingenting ut utav det.

Så återigen, vad var poängen? Att se ifall honan käkade upp bebisarna eller inte?

Gjorde hon det, tja, då vet man att hon inte tyckte om det. Gjorde hon det inte, ja, men vilken tur.

Men vad fick man ut av det?

Det handlar om dagar, snälla nån. Är man så stressad att man inte kan vänta några dagar med att pilla på sina bebisar, som förresten inte alls är ens egna bebisar, det är hamstermammans bebisar, tja då kanske man ska syssla med ett annat djur där du kan hantera bebisarna direkt.

Kan man inte nån gång försöka se ur djurets synvinkel, se vad de trivs bäst med och sluta vara så själviska och se till vad vil vill och vad vil tycker är bäst.

kimky
0

nu orka inte jag läsa aalllllt men början åtminstonde. men jag tycker man ser bilder på bebisa hör med hela tiden

Odette
0

#42 Nä men det gör man väl inte, det är väldigt få som lägger ut bilder på nyfödda hamsterungar även här på hif! De flesta, medlemmar i SHF men också icke medlemmar brukar ta till sig rekommendationen då man generellt sett är rädda om sina ungar och inte vill störa i onödan, vilket är jätte bra :)

Jag tycker det är fint att så många ändå tänker mer på hamsterhonan och ungarna- än sin egna nyfikenhet. Det gör mig så glad!
Sen blir det ju lite mer spännande också, praktiskt taget alla är ju medveten om hur det ligger till och att man gott och väl får vänta tills de öppnat ögonen innan man får se bilder på dem.
Inte mer än rätt tycker jag.

#41 Intressant! Så kan man ju också tänka, det beror ju på vilket djurslag man väljer att jämföra med. Smart :p

_

Linda3046
4

Så vitt jag läst kan man inte bara avla bort ett naturligt beteenden bara sådär.. Utan man kan förstärka eller försvaga dom.

Tam-hamstern är ju antagligen ganska förändrad jämfört mot sina vilda släktingar, så jag förstår inte varför det skulle vara så stor skillnad på att avla fram hamstrar som är mindre vaktiga? Dessa är ju antagligen mer trygga och mindre stressiga så ur ett djurskyddsperspektiv vore väl det bra? Glad

Jag full förståelse för att dom flesta kanske tycker att det är "onödigt" och att avelshonorna beteer sig bra som dom gör nu. Men att det skulle vara fel? Kännsl lite dubbelmoral, för vad är skillnaden på det och vanlig temperamentavel? Att vara människoskygg ute i naturen är ju ett överlevarbeteende för dom flesta djuren liksom, men knappast önskevärt på ett husdjur.

#41 Men det är väl ingen som har försvarat att ta upp och fota pyttesmå bebisar?

Det är ju lite orättvist när alla som försvarar den här fotoregeln enbart tar upp skräckexemplerna (som att ta enskilda bilder på nyfödda bebisar) när dom flesta i den här tråden bara undrar varför det skulle vara så farligt att ta en bild på ungarna i boet när honan är ute och äter?

Är det så hemskt och själviskt att ta en bild för att t ex räkna ungarna, istället för att stå och hänga över buren och räkna dom? För var jag sett brukar ju dom flesta räkna sina ungar ganska tidigt, långt innan dom är 2 veckor gamla. Man kanske till och med upptäcker något som man aldrig upptäckt om man kollat med blotta ögat, eller som man iaf hade behövts pilla rejält för att kunna se i verkligheten, som att någon unge är skadad.

Roonja
1

#44 Ni undrar varför man inte bör. Då är det såklart man tar upp dem hemska sakerna. Eftersom det är mest dem som gör att man inte bör pilla. :)

Hoppas jag förstod dig rätt hihihi :P

gulzebra
2

#37: Jag har läst alla inlägg och inte sagt emot nånting. Det jag gör är att ifrågasätta varför det är som det är, varför man inte avlar bort vaktigheten och varför det inte skulle gå.

Självklart är råttor en helt annan sak, det har jag ju poängterat själv också. Det betyder inte att man inte kan satsa på en snarlik utveckling mot stressfria hamstrar. Det har gått utmärkt på en hel del andra djur, varför skulle hamstrar vara ett undantag?

#38: Man har redan avlat bort en hel del instinkter. Ska du ha en hamster med alla instinkter bevarade får du gå ut och fånga en livrädd stackare som fortfarande är livrädd för människor.

Instinkter i all ära, men hamstrarna som hålls i fångenskap bör ju vara anpassade för just ett liv i fångenskap också. Det innebär att de exempelvis bör avlas mot en låg stressnivå, inte bara för att man ska kunna pilla med ungarna utan för att hamstern ska få slappna av lite. Hur kul är det för en vaktig hamster när man är där och fyller på matskålarna eller ens är vid buren? Beroende på hur vaktig den är då förstås.

#44: Ah yes, bättre ord på det jag försöker få fram :)

mandyosv
3

När mina honor fått ungar så märker jag det genom att ta en titt i boet, finns där ungar har jag snabbt gett dem nytt vatten & ny mat, ev lite mer papper sedan släkt lampan & lämnat rummet, jag vill att de ska få lugn & ro. & vadå avla bort "stress", en av mina honor som är den allra snällaste av alla mina hamstrar hon vaktar sina ungar, hon bet tillochmed min pojkvän lite löst i fingret när han skulle pilla på de ca 2 veckor gamla ungarna. & jag tycker det är bra att hon bestämmer över dem & sköter dem. Min andra hona är tvärtom med vaktandet, för henne får man göra vad man vill, hon blir inte det minsta upprörd, hon äter före sina ungar osv men endå är hon en duktig mamma, man får väl acceptera att alla är olika. Föresten om det är något man ska ta upp och kolla om det är nödvändigt är väl mamman så att allt är rätt till med henne, kolla rumpan och sånt så inget trillat ut. Ungarna sköter hon själv.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

UlrikaD
1

#47 Kanonbra skrivet måste jag säga!!

Helt rätt, vi tar hand om mamman så tar hon hand om sina bebisar.Skrattande

Clariiz
0

Roligt att det blivit en diskussion trots att alla har samma åsikt.. hmm :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Nicolina
6

Jag födde upp hamstrar för ett par år sen, och fick väl runt 25 hamster/gerbilkullar sammanlagt.

Jag tog aldrig någonsin en kull på en hona som visa det minsta stess, osäkerhet, spattig beteende eller bet osv. just för att jag ville avla fram lugna, goa och mysiga hamstrar till sällskap och utställning.

Här hemma hos mig så kollade jag alltid ungarna ett par timmar efter födsel, lockade ut mamman med mat och en snabb titt i boet. Såg alltid till att ta i Bottenmaterial innan så att mina fingrar luktade så neutral som möjligt. Tog bilder nästan varje dag på mina första kullar - alltid i boet, aldrig röra bebisarna - men det slutade jag med när jag väl haft ett par kullar, intresset för rosa små bönor på bild avtog liksom. Tog bilder för att kunna räkna antalet ungar, se ögonfärger och så småningom kunna följa färgutvecklingen, älskar att förlja färgutvecklingen hos ungarna och speciellt om det är ovanliga/nya färger som man inte kan sen tidigare. Jag kollade alltid av mina ungar minst en gång om dagen, på kvällen och i samband med matning då honan naturligt lockas ur boet och jag kan ta mig en snabb titt. Finns ingen anledning att ta i ungarna ännu.

Vid 7-8 dygns ålder så tog jag första gången i ungarna, en mycket snabb koll av kön. Därefter så började jag alltid ta i ungarna varje dag efter det att de börjar ta sig ur boet själva, upplevde att de blev betydlig lugnare att hantera och mindre rädda för handen om jag tagit i dem innan de öppnade ögonen och började höra. Känslan och lukten av mina händer som de kände igen sen tidigare gjorde dem lugna och mysiga. Höll mycket hårt på regeln att ingen annan än jag fick ta i bebisarna innan de öppnat ögonen och börjat rejsa runt i buren själva.

Fotade massor, med blixt både innan och efter att ungarna öppnat ögonen. Aldrig vart med om att några ungar reagerat negativt på blixten.

Mina första kullar stödmatade jag med både vetegroddar, kokos och havregryn redan vid 3-4 dygns ålder så som det rekomendeades vid den tiden. Slutade jag dock med efter ett par kullar, stödmatade endast med vetegroddar och kokos om det var väldigt stora kullar och då började jag oftast i samband med att jag kollade kön. Gav också ofta ärtor, majs, alfalfagroddar och broccoli i lagom stora bitar till ungarna direkt i boet. Mycket uppskattat =) Välling, gröt, Barnmat och grönsaker serverades på låga fat både morgon och kväll från det att ungarna tog sig ur boet själva tills 3-4 veckors ålder.

Har på mina ca. 25 kullar mist bara ett fåtal ungar. Naturliga orsaker, ungar som försviner redan efter nån dag är ju vanligt i guldhamsterkullar, svaga/sjuka ungar, haft svällmage vid två tillfällen vill jag minnas. Men aldrig någonsin mist ungar pga. av ung mamma, stressad hona, att jag varit där och fotat eller pillat för mycket. Mina första två honor fick dock utstå ganska mycket, speciellt hona nr 2 har jag för mig. Hon var stressad, fick 15 ungar och jag var sååå ivrig - inga ungar gick förlorade pga. av stress men jag lärde mig den hårda vägen. Idag tycker jag synd om den stackars honan som utsattes för min 14-åriga iver…

Så kan förstå regeln/rekomendationen om att inte fota/ta i ungarna innan de öppnat ögonen med tanke på hur vissa beter sig idag, aldrig någonsin okej att ta upp bara några dagar gamla ungar och fota var för sig utanför boet i nån låda eller liknande. Vill man fota så ska det göras i boet tills ungarna kliver ut själva.

Odette
0

#50 och #47 Det sammanfattar det hela väldigt bra tycker jag! Bra skrivet båda två Glad

_

Nicolina
2

#51 Man tackar, kul att fortfarande kunna bidra med något Skrattande

Lojs
4

Det är mycket foton på småbebisar på forumet just nu, så jag puttar upp den har tråden för alla att fundera på. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Hamsterlycka
0

Jag har inte tagit nån kull än, men ifall min hamsterhona skulle vara ute och äta när bebisarna är kanske en vecka gamla, så skulle jag nog fota en snabb mobilbild, om jag inte märkte att hon blev stressad av det. Jag skulle inte trycka ner telefonen i boet, utan ta några decimeter uppifrån, för att störa så lite som möjligt. Jag tycker det kan vara ganska roligt att ha bilder från när de bebisarna är små, men självklart går ju mamman och bebisarna först. Självklart.

Har dock sett bilder här på hif som är tagna typ en centimeter från nyfödda bebisar, och det stör jag mig jättemycket på. Att liksom trycka ner en kamera, mobil, filmkamera eller liknande i boet är inte okej. Men tar man en bild några decimter ovanför boet, och märker att honan inte blir stressad av det, så är min åsikt att jag tycker det är okej. Dock ska man ju följa varje forums regler. ^^ Men man ska ju aldrig pilla i boet, eller på ungarna.

Det är min åsikt iallafall. Glad

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Hamsterlycka
0

Jag skulle aldrig fota dom när de är nyfödda. Aldrig.

Lojs
2

#54 Grejen är ju att om honan har gott om med bomaterial att bygga med så är det sällan man har chans att se bebisarna alls, de brukar vara väldigt täckta inne i en vulkan, så jag gissar på att man har rört boet på de flesta av bilderna som finns här.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Hamsterlycka
0

#56 Aha, okej. Det låter inte alls bra ju Rynkar på näsan. Bra att du puttade upp tråden då!

[Em_I_Am]
4

Jag måste säga att jag faktiskt gått ifrån det där med att absolut aldrig röra eller pilla. Jag tar inte upp små ungar men jag rör boet för att se antal, hur ungarna verkar må osv. Det är absolut aldrig några som helst problem med mina honor. De blir inte stressade av det. MEN det är något jag lärt mig och något jag nu vet hur jag läser av på honan. Därför är det säkert bra att rekommendera de som har sina första kullar att peta så lite som möjligt kanske. 
Men sen gör jag lite annat man inte "ska" göra också. Jag har alltid hus till mina mammor. Men då alltid lätta kartonghus. Jag tror att bara en sån sak gör att mina mammor känner sig trygga. Att ligga ovan mark med bara lite papper känns säkert stressande för djur som annars skulle legat i en bohåla under mark. Kommer någon och pillar på ungarna då kan det säkert kanske gå fel.
Jag har på mina nu 11 kullar förlorat två ungar. En ur första kullen där mamman blev tjuvparad i för tidig ålder. Den andra va en liten ynk som inte orkade mer än ett par dygn ur min senaste kull. Men helt väntat då den som sakt va mindre än alla andra och kullen va stor för att vara på dvärg (10st). Gör man något som mamman stressas av tar hon ofta bort ungar vilket alltså inte skett här.

Man hittar sina egna vägar och metoder. Så länge mamman och bebisarna mår bra är det ju huvudsaken.