En till? Tacksam för snabba svar
Vi köpte vår vintervita dvärgis i fredags 16/11. Vi gick dit för att köpa 2 st men damen i djuraffären sa att det absolut inte gick att ha dem ihop. Nu efter att ha skrivit 2 inlägg här har jag fått reaktioner på varför jag bara har 1 hamster och att jag borde ge henne chansen att ha en kompis. Pratade med min sambo om det så nu har vi bestämt oss för att köpa hennes syster också som hon bodde med i djuraffären när vi hämtade henne. Är det farligt att sätta ihop dem igen efter att de inte träffats på 1 vecka? Kommer hon känna igen att det är hennes syster?
Hej!
Det är svårt att säga, ibland går det bra, ibland inte när de har varit borta från varandra såpass länge.
Hamstrar från djuraffärer kan ofta vara svåra att ha ihop med andra, tyvärr, trots att de är flockdjur. Orsaken kan vara att de ofta avlas fram av grossister som inte bryr sig om att hitta de bästa och mest sociala individerna att avla på utan bara avlar för att få fram många djur att sälja. Kommer de från en privat uppfödare kan det vara enklare men inte ens då är det någon garanti i och med att de har varit ifrån varandra en vecka. Ja någon garanti är det väl aldrig i och för sig :-)
Testa gärna men var berädda på att det inte går och ha i så fall en extra Bur klar.
Sen tror jag faktisk inte att det går någon större nöd på eran hamster om den får vara själv, de flesta mår ganska bra ändå bara de aktiveras lite extra och får mycket uppmärksamhet och gos om de vill ha.
Mvh Ingunn
Tack för svar!
Vår djuraffär här i stan tar in från uppfödare så hon och hennes syster är bra avlade :) Vår lilla hamster har visat alla tecken på att må bra och att ha kul på dagarna/nätterna så en till kanske bara skulle få henne att känna sig "hotad" trots att det är hennes syster från samma kull.
om du köper systern låt dom träffas med ett galler mellan så dom får lukta och dom inte börjar slåss…
Jag är inte så bra på just dvärgar. Det jag vet är att de skall leva 2 och 2 för att må bra. Så jag tycker du bör köpa systern och ha dem i 2 olika burar precis brevid varandra först. Precis som #3 skriver. Du märker nog ganska snabbt om de är agressiva mot varandra eller är glada att se varandra. Men hur som hellst, det finns några inlägg om det på forumet :) Och säkert de med dvärgar som kan svara på detta bättre än vad jag kan.
Jag håller med #1, det låter som att din hamster har det ganska bra. Jag har själv bara 1, då jag köpte från djuraffär, och dom inte nämnde något om att dom bör vara två.
Och som det är just nu har jag inte råd att köpa en till med Bur och alla tillbehör, utifall att det inte skulle funka. Min lilla tjej ser ut att må himla bra, och jag tar ju upp och gosar och låter henne leka massor utanför buren också.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#5 Dvärgar som inte kan bo 2 och 2 skall inte göra det. Men i naturen lever de 2 och 2, alltså är det det de behöver för att må bra.
Visst kan vissa må bättre själva, men man bör prova först.
Det finns uppfödare som lånar ut hamstrar på prov, fungerar det inte så tar de tillbaks hamstern :) Alla gör ju inte detta men en del vad jag förstått det som.
#5 Jo, dom flesta arter mår väl bäst om dom har iaf en till av sin egen sort, så jag kan absolut förstå att man bör ha dom två och två om man kan.
Jaha, det visste jag inte. Har sett att det finns uppfödare som säljer, och sen kan ta tillbaka om det inte funkar.
Får ta och kolla upp det. Se om min tjej kan få en kompis. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus