Vilka är serösa/oseriösa uppfödare?
Jag gjorde ett likadant inlägg på en annan djursajt och tänkte att det kunde vara lite intressant att läsa vad ni hamstervänner tycker och tänker om det här också.
Jag menar givetvis inte att vi ska peka ut någon, skriva ut namn på uppfödare vi inte tycker är seriösa osv. Det får man inte!
Men vad tycker ni gör att en uppfödare är seriös eller oseriös? Måste en seriös uppfödare alltid lämna stamtavlor på sina djur till exempel? Måste man vara väldigt duktig på genetik? Vad ska en seriös uppfödare tycka är viktigt när hon eller han avlar och vad gör en uppfödare oseriös egentligen?
En seriös uppfödare lämnar stamtavla ja. Däremot måste stamtavlan inte bestå av ett papper från någon random förening imo. Jag bryr mig inte i om min kelhamster är reggad, men en seriös uppfödare känner ändå till bakgrunden och ska således kunna lämna en stamtavla.
En seriös uppfödare kan grunderna i genetik och försöker lära sig mer. Jag tycker inte att man måste vara värsta proffessorn, men en del måste man kunna för Att undvika att göra olämpliga parningar som exempelvis roan+roan.
En seriös uppfödare avlar på hälsa, temperament och livslängd. Utseende kommer alltid i sista hand, om det ens är med alls.
En seriös uppfödare tar inte kull på bebisar - 2månadershanar ska inte bli pappor tex. Personligen skulle jag gärna se att man väntar så länge man kan - att man kan ta en kull from 5 månader betyder inte att man måste göra det. En seriös uppfödare inser att man inte måste ha så jäkla bråttom! :P
En seriös uppfödare är noggrann med var dennes ungar hamnar. Man tar utöver det ansvar för ungarna livet ut - man hjälper till och agerar bollplank om en köpare får problem med sin hamster tex. Händer något så informerar man berörda om det.
En seriös uppfödare är ärlig, öppen och kan stå för det denne gör. En seriös uppfödare har inget att dölja.
En oseriös uppfödare, ptja… Motsatsen. Men som exempel folk som lämnar till zoo, folk som massavlar (hur i hela hellskotta hinner man med alla hamstrar när man konstant sitter med en sisådär 5 kullar och fler på gång?!), folk som inte tar god hand om sina hamstrar, osv.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#1 Jag håller med dig i det du skriver. Men det är inte alltid så lätt egentligen. Är man medlem i en förening och reggar ungar där finns det kanske avelsregler. Främst när det gäller hamstrar. Man får alltså inte göra vissa parningar av lite olika anledningar.
Registrerar man inte kullarna kan man välja vilka av avlsreglerna man vill följa och då utifrån vad man själv anser är viktigt. Och där är ju gränsen ganska hårfin och ytterst personlig om man anser att det valet är seriöst eller ej.
Det där med att spotta fram ungar på löpande band som man lämnar till djuraffärer har jag också svårt för. Men jag vet tex också en tjej som avlar småskaligt och väljer att sälja ungar i den djuraffär hon arbetar i där hon själv får styra det här med att lämna stamtavlor, kontaktuppgifter, skötselråd osv utan att djuraffären lägger sig i. Det för mig känns inte direkt oseriöst eftersom jag förstår tanken med att inte vilja ta in grossistdjur i affären.
Likaså att man parar väldigt tidigt. Då känns det mer som att man avlar för sin egen del, inte för djuren eller andras del alls.
Det är så himla lätt att säga vad man tycker är seriöst och oseriöst egentligen. Men vänder man och vrider lite på det känns det inte lika självklart allting längre.
Oseriösa tycker jag är såna som tar kullar och inte alls har intresse att lära sig något om både genetik, hälsa och arten i sig. Man behöver ju inte kunna allt men tycker det är viktigt att man åtminstonne har intresset att lära sig.
Och sådana som tar så många kullar att dem inte har tid att hantera ungarna till trevliga individer innan försäljning.
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
#3 Så då spelar det mindre roll för din del om man avlar på djuraffärshamstrar eller hamstrar från uppfödare osv?
Jag håller med dig om att man inte behöva kunna allt. Det kan ju egentligen ingen. Man blir aldrig fullärd. Intresset för att lära sig och att man frågar och läser på är det viktigaste.
#4 Jodå det spelar stor roll, men tyckte #2 svarat så bra att mitt kändes överflödigt
Men kan köra igen.
Zoohamstrar vill jag helst inte ha i mina stamtavlor alls, har en som har en mormor som är zoohamster, det är också min enda oreggade jag köpt. En zoohamster kan ju ha gult bakom sig vilket för mig är dåligt. Ser helst att hamstern jag köper är registrerad, mycket pga att man lätt kan få tag i information om man saknar något.
Vad jag tror/tycker är viktigt att prioritera om ska vara en seriös uppfödare är såklart hälsan, och temperamentet, att kunna motstå att ta en kull på en hamster som kanske inte är "bra".
Och samma som #2 så tycker jag det är ytterst oseriöst att ta kull efter en 2 månader gammal hane tex, har ju sett några exempel. Eller att över huvudtaget ha så fruktansvärt brådis att para allt och inget. Även att ta kullar om man inte har plats/tid/råd, sett exempel på detta också.
Håller även med om att en seriös uppfödare väljer hemmen till ungarna med lite mer omsorg. Ja det blev väl upprepning från min sida, men är vad jag tycker.
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
#2: Hur menar du med att det finns avelsregler, brukar inte det gälla specifikt reggade uppfödare och inte uppfödare som inte är reggade men reggar hamstrar? Har noll koll på den fronten själv - vore dock bra om regler gäller även vanliga medlemmar.
Det är klart att om man själv ändå sållar kan man göra det även i en djuraffär. Men man är ju inte där dygnet runt, vad gör man om en kund vill köpa hamster när uppfödaren inte är inne?
Samtidigt gäller det ju att man ska klara av att neka - och det antar jag blir extra svårt, inte bara för att det är öga mot öga utan för att man som personal på en djuraffär ansvarar för att vara ett bra ansikte utåt för djuraffären. Mao ska man inte skrämma bort kunder och det blir ju lite svårt om man är "uppfödarnoga" istället för "djuraffärsnoga" sas. Å andra sidan är iaf min erfarenhet att hamsteruppfödare inte är så noga som de borde vara… Kan själv inte minnas en enda som öht frågat hur deras bebisar kommer bo hos mig när jag köpt hamster. Jag hoppas definitivt att det inte är vanligt förekommande.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
En seriös uppfödare tänker på djurens bästa i första hand, tar inte för många kullar på samma djur, tar inte kullar på ett för ungt eller gammalt djur och lär sig av sina misstag.
Massavla djur är inget seriöst enligt mig, man ska ha tid med sina kullar.
Tycker inte att det är oseriöst om man inte har stamtavla på sina djur. Därimot tycker jag man ska ha koll på vilka djur som finns bakåt, för djurens bästa ( om man tar guldhamster som exempel finns ärftliga saker som ex svansknyck och stenumkrok som kan göra att djuret lider. Om knycket hamlar för långt upp eller om stenumkroken går inått mott organen).
Kommer säkert på något mera, men detta blev lite kortfattat. 
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag tycker som #1, man behöver inte ha så bråttom. Min hona som förhoppningsvis är dräktig nu är född i april, hon är alltså 7 månader nu. Jag har letat efter hane länge, men det känns jätteskönt att jag inte gjorde det förens nu! Det är jättebra tillfälle nu!
Alltså när jag köper en hamster ser jag helst att det finns en stamtavla med, den behöver inte vara full, men jag vill ändå ha koll på bakgrunden hos hamstrarna. Så, jag tycker det är lite upp till personen. Men om jag kommer in på ett inlägg här och ser att någon inte säljer hamstrar med stamtavlor så är ju inte min första tanke "åh fyyyy vad oseriös den människan är!!! ska aldrig köpa hamster från hon/han!!"
liksom.. ja. huvudsaken är väl att man vet bakgrunden om djuren? Att man kan berätta det för sina köpare? Vissa som inte vet nästan nånting om en hamster (alltså som köper sin första hamster t.ex) är kanske inte så intresserade av stamtavla heller, om hamstern bara är till sällskap t.ex. Men det kan ju vara kul ändå kanske att se vad hamstern har bakåt? Haha jag vet inte, men JAG personligen föredrar stamtavla. 
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Oseriösa: Parar ihop 2 stycken hamstrar av olika kön med "coolare" färger och hoppas på en ny cool färg som säljer bra…
Jätteroligt att få läsa om era åsikter och era braiga värderingar :-D
Att vara seriös är för mig att mena allvar med det man gör.
Man har en vilja att lära sig, att lyssna, att se sina misstag men också kunna förlåta sig själv att det blev fel för att man inte visste bättre, att man därefter försöker göra om och göra rätt. Att ständigt vara i en process där man aldrig ser sig som fullärd utan tvärtom är ödmjuk och försöker förstå och tänka sig in i hur och varför andra gör som de gör, det är för mig att vara seriös.
Jag tycker också att det är att vara seriös att ha en plan och ett syfte med det man gör. Att ständigt fråga sig, kommer det jag tänker göra nu leda framåt mot mitt mål? Att kunna ändra sina mål allteftersom man lär sig tycker jag också är att vara seriös.
Att ha respekt för andra men också ha mod att säga ifrån när man tycker att andra gör fel, antigen mot djuren eller mot andra uppfödare.
Jag tänker att det jag gör idag i min avel det gör jag med de kunskaper jag har och de mål jag har nu. Tittar jag i backspegeln ser jag att jag idag skulle ha gjort mycket annorlunda. Men jag gjorde mitt bästa då med de kunskaper jag hade.
Så kommer jag nog tänka om ett år igen.
Att vara oseriös är att vägra lära sig, att göra om samma misstag om och om igen, att inte vilja dela med sig av kunskaper och erfarenheter till andra utan tvärtom försöka smutskasta och baktala andra och höja sig själv till skyarna.
Som tur är finns det inte många såna.
Jag tror de flesta har ett genuint intresse av att lära sig och göra ett bra arbete med sin avel, både för sin egen skull, för djurens skull och för andras skull.
/Ingunn