Min hamster skriker o.O
Jag har 2 hamstrar, en hona och en hane. På nätterna har jag hört att honan "skriker" och dom båda springer runt o.O vad håller dom på med egentligen? På dagen skriker dom aldrig och är jätte lugna och sover och springer i hjulet tillsammans. Någon som kan svara på min fråga på vad dom egentligen gör? Har läst att om honan inte vill ha hanen så "skriker" hon. Är dom hon inte intresserad då? Hade ju tänkt avla på dom =/
Min syster hade hanarna och honorna i olika burar, och så fick dom vara med varandra när dom sprang fritt på golvet, sen när dom skulle para sig så sattes dom i samma Bur, men jag har inte kunskapen om hamstrar så jag kan tyvärr inte svara på din fråga :\
Mvh. Johan
Följ mig gärna på Instagram --> Jerikssons
Sajtvärd för Paintball iFokus
Kolla gärna in och svara på Dagens Kluringar & Dagens quizar och testa dina kunskaper!! 
Tack ändå =/
Spännande! Undrar vad de sysslar med? Bråkar dom eller leker? Har du möjlighet att sära på dem en natt och se om hon fortfarande skriker?
Kan du ha en liten lampa tänd i rummet över en natt? Skulle vara intressant om hon inte skrek då.. :-). Låter ju inte som de bråkar.
Min guldhamster skriker ibland på kvällarna och jag fattar inte varför men på morgonen så är det som om det aldrig hänt för henne :S Jag tror det kan vara så att hon skriker i sömnen men jag vet inte riktigt.
Men det verkar ju inte så att dina hamstrar mår dåligt så jag tror inte det är något att oroa sig för men man kan ju alltid undra varför ?
#5 hon skriker inte då xD tände lampan när hon skrek en gång men då var det helt tyst och jag såg ingen av dom utanför sitt hus :P
6# Mina hamstrar är fullt friska så det är inte därför ^^ Hon skriker inte i sömnen då jag hör att båda springer runt i buren samtidigt som dom /hon skriker. Dom kanske leker brandbil xD
Men vilka färger har föräldrarna? För skrikandet är troligtvis att dem bråkar. :/ Och när de bråkas behöver det inte märkas, på sår och så.
alla är likadana I guess xD
#10 Då tycker jag du ska plugga på genetik innan du ens försöker ta en kull. ;) Vissa färger får man inte para, tex pearl och pearl. Eller ja rättare sagt är ju pearl ingen färg utan teckning, och man ska heller inte para mandarin och mandarin.
Hade bara tänkt ha avel som hobby. Varför får man inte det egentligen? Har inte riktigt fattat varför man inte får para dom så än x)
#12 Tycker att avel är något mer man ska ha än som en hobby. Hamsteravel låter kanske fjuttigt men man måste lägga ner en massa i det, även studier. Jag håller just nu på att lära mig alla färger och det, och ja, det är grymt svårt i början, men jag gör det för att när jag blir äldre ska jag kunna ha en seriös uppfödning.
Det kan gå illa till ifall man inte har kunskapen. Visst, man behöver inte syssla med enbart hamsteruppfödning, men hamsteravel är inget man bara "gör" utan det är något man måste läsa på om också.
Tycker som Roonja, läs på lite och sen kan du ta kull!
Kommer bli mycket roligare att få friska fina bebisar.
Jag håller just på att läsa på så mycket jag kan och det är därför jag är här och ställer frågor ^^ Jag vet att det inte bara är en hobby det är ju levade saker man håller på med. Jag gör så gott jag kan.
#14 Vad bra!
Det lönar sig det lovar jag:)
Det är bra att du försöker lära dig, men det kan gå illa. Hur gamla är föräldrarna, tidigast, tidigast kan man sätta ihop dvärgarna vid 3 månader. Själv tycker jag 4 månader. Och rekommendationerna är 4 månader. Tex, är båda föräldrarna "vita" så ska du genast sära på dem då pearl och pearl inte får paras. Jag har aldrig gjort en sån parning, men jag har för mig att du får blinda, ögonlösa vita hamstrar genom den parningen. Om de föds alltså och inte bildas tillbaka i mammans mage, vilket tar väldigt mycket på honans krafter.
Honor brunstar var 4:e dag, sent på kvällen/natten. Så det du hör är hanen som försöker uppvakta honan och kolla om hon brunstar. När hon inte brunstar skriker hon så för att hon säger till honom att hon inte vill. Även när de väl brunstar kan de skrika om hanen är lite väl ivrig. Inget farligt och helt normalt.
17# vilka färger kan man para då? bara för att fråga. Har nog inte tänkt hålla på med någon avel längre xD Dom är mysiga att kela och leka me ändå och det duger för mig ^^
#19 vad bra. På vintervita är det teckningen pearl man inte får para med varandra.
Och färgen eller rättare sagt teckningen mandarin(mandarin räknas som en teckning men man säger oftast att det är en färg) får man inte heller para.
Och helst ska man inte para en mandarin och en pearl heller.
Agouti och en agouti kan man para tillsammans, där får man agouti och sapphire (om båda föräldrarna bär på sapphire) och parar man 2 sapphire får man bara sapphire. :)
Agouti är dominant
sapphire är reccesvit
mandarin är dominant
och pearl är dominant
Om du nu ändrat dig bör du sära på hamstrarna, annars riskerar du en kull ungar. Och sen så måste ju dvärghamstrar leva 2 och 2 enligt lag så då måste ju nya komåisar av samma kön införskaffas. :)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
#21 Jag tror dem redan är särade på. :) Men som Nova sa så ska vintervita bo 2 och 2. :)
21# får skaffa lite fler hamster kompisar ^^ :D
Kan ju säga såhär. Vi visste inte att det var en hona och en hane när vi fick dom. Dom som vi köpte dom av sa att det var 2 hanar =/
#24 Men då kan de ju lika gärna vara syskon också? Och då ska dem ju verkligen inte paras.