Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 771 ggr
kutterpixie
0

Nybliven hamsterägare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Ny på sidan och min första gång som hamsterägare!
En liten vintervit dvärghamster på 7 veckor bor nu hos oss :)

-Hur mycket mat ska en liten hamsterunge ha? 

Jag ger min lilla
* 3 st hjärtformade kex av märket Selective hamstermat
* Lite hamsterblandning (plockar ur solros- & pumpafrön så det inte blir så många)
* 3 små bitar torkad kattmat (oxkött, morot, ärta en av varje)
* Pytteliten bit hundgodis
* En "vitamindrop" delad i småbitar

Låter detta som en OK blandning?

Varje dag erbjuds hon även en liten gurkbit, lite sallad, majs.
Idag slurpade hon i sig en minikorvbit och lite välling också.

Har ni tips till mig?
Tar alla tips jag kan få :)

Charlie2006
6

Grattis till din lilla hampis, väldigt söt. :) men varför bara 1?

Hamstrar ska ha tillgång till mat hela tiden, så mat i skålen dygnet runt är det som gäller. :)

Skulle dra ner på hund/katt torrfodret, ge det några dagar/vecka bara (om det är bra märke, annars skippa det). Mina dvärghamstrar har alltid tillgång till undulatfoder. Sedan blandar jag eget med bl.a müsli. Fodret ska innehålla havre, vete, korn och råg, och detta ska det bestå mest av.

Vitamindropar behövs inte.

Korv ska den inte ha (krydor/salt i det). Välling är bra om det är osockrad. Ger mina osockrad fullkornsvälling.

Kött (rå nöttfärs, fisk, kyckling) ger jag mina 2-3 dagar vecka. Sedan ger jag ägg, pasta, ris, grötter, Barnmat, pannkakor m.m.

Grönsaker får mina dagligen. bl.a broccolie, ärtor, blomkål, morötter, groddar m.m. Dock inte frukt, det är för mycket socker i (enligt mig ellerfall). speciellt för dvärghamstrar, då dom kan utveckla diabetes.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Fiona1234
0

Åhh vad söt :D

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

kutterpixie
0

När vi skulle köpa henne hade jag läst att dvärgisar skulle vara 2 st, men hon i djuraffären sa att det absolut inte gick. De sålde hamstrar i par förut men köparna hade kommit tillbaka och sagt att det inte fungerade. Tack för alla bra tips! Ska införskaffa mig en müsli till henne imorgon, har du förslag på något speciellt märke? :)

jossa5
0

Du kan köpa Axa's grynblandning. Den är bra, innehåller 4 olika sorters gryn, kostar en 20-lapp på mataffären. Den går även bra att göra gröt på, vilket hampisar kan tycka är smaskigt! :)

Tänk på att inte ge henne för mycket sött. Så ingen Start-musli. ;) Men inte för mycket majs, då det är ganska sött med.

Hon var för övrigt jättesöt! Vad heter den lilla fröken?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Roonja
2

#3 Ja, tyvärr så fungerar det inte ibland, men det är lag på att dvärghamstrar ska bo 2 och 2. Så du borde åka och köpa en liten kompis till din. Helst från uppfödare också, för då går dem lättast ihop oftast. Men om det absolut inte fungerar och dem bråkar förmycket så blir man ju tvungen att dela på dem tyvärr. :/