Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3239 ggr
Hamsterlycka
0

Orolig.. (AKUT)

Nu är jag väldigt fundersam och orolig.

Min lilla chokladtjej som är född i maj har som bebiskulor på sidorna om magen. Hon har gått upp väldigt mycket på senaste tiden och jag vet inte vad jag ska tro. Jag har varit borta nu i en vecka och när jag kom hem var hon jättestor och hård på sidorna, det har hon varit ett tag innan också men inte såhär stor. Jag har VÄLDIGT svårt att tro att hon har gått på date med Wilgot då deras samlalådor är så gott som rymningssäkra, plus att de kan ju omöjligt ha kommit tillbaka i lådorna sen.

Jag vill inte ens tänka på vad jag tror att det kan vara annars, hon är så pass ung och det sista jag vill är att förlora henne..Gråter

Vad ska jag göra? Hon är pigg, äter mycket, springer nöjt i sitt Hjul och hon verkar inte på något sett sjuk, jag har klämt på magen försiktigt och hon verkar inte ha ont alls, men jag vill ändå vara säker. Ska jag be mamma boka en tid hos veten? Ville fråga här innan, så jag inte slänger ut flera hundralappar i onödan, men jag ger verkligen allt ifall det gäller hennes liv.

Usch, jag hoppas verkligen inte det är något allvarigt med min prinsessa, hatar dethär..Gråter

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Roxie
0

Om det är bebisar i magen så kan du känna ungarna, beroende på hur långt gången i dräktigheten hon är. Men kläm inte för hårt, är det bebisar så känns det rätt tydligt.

Men är du orolig tycker jag helt klart du ska uppsöka veterinär, så de kan utesluta eventuell tumör eller så.

Lycka till!

// Sofia

jossa5
0

Håller med Sofia, upsök en vet för att utesluta dumheter! Hoppas att det inte är nåt farligt!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Roonja
0

#2 Dumheter? :P

Håller med, besök veterinär. :) Så du får veta vad det är. :)

Hamsterlycka
0

Jag är nästan 100% säker på att hon inte är dräktig då hon är väldigt hård om magen. Rynkar på näsan

Jag ska prata med mamma ikväll så får vi se hur vi ska göra. Antingen så väntar jag och ser om det kommer några bebbar, eller så uppsöker jag vet nu. Gråter

FiffiLiina
0

Håller med resten. Uppsök vet! Hoppas att allt går bra för henne. :)

MVH FiffiLiina

jossa5
0

#3 Haha, ja, dumheter som i farliga knölar eller andra otrevligheter. :P

Mvh,

Roxie
0

Jag har haft en hamster med tumör i magen. Det var en hane. Han fick "bebisbulor" och väldigt hård och spänd mage samt att han magrade av på övriga kroppen.

Men jag tycker att du räknar 16 dagar från det att du kom hem. Kommer det inga bebisar innan dess så är det ju något annat.

// Sofia

Roonja
0

#6 Hihi okej, förstod inte riktigt vad du menade först. =)

Roonja
0

#7 Samma hände mig med en hona. Stenhård mage, hon åt mycket, men magrade av, och det såg ut som hon hade bebiskulor. Hon gick upp minst 30 gram. Hon hade rymt så jag trodde hon var dräktig, men så var inte fallet. :(

Hamsterlycka
0

Jag tycker inte att Lucy är smal i övrigt, men hon har gått upp väldigt mycket. Mer än 30 gram Gråter

Har pratat med mamma och vi båda ska hålla ett extra öga på henne. Vi får övervaka i två veckor framåt. Gråter

Be och håll alla tummar och tassar ni har där hemma för min lilla tjej! Rynkar på näsan

nakuta
0

Håller tummarna för din tjej Rynkar på näsan

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Hamsterlycka
0

Nu förstår jag iiiingenting.

Kom för ett tag sen hem från skolan och det första jag gjorde var att kolla till Lucy. Och vad får jag se? Jo, hon är mindre om magen och mjukare! Min första tanke var "Det var bebisar i hennes mage!" och börjar leta igenom buren, utan tecken på några bebisar. Hon har byggt två bon i buren, ett stort i ett hörn och så ett i huset. ALLT tyder ju på att det är bebisar hon går runt och bär på! Men det är rent utsagt omöjligt. Alla tre har samlor och de GÅR ju inte att komma uppför?!

Vad ska jag tro? Är detta bara tillfälligt eller vad är det hon skrämmer upp sin stackars mamma med? Obestämd Eftersom att hon haft sådana kulor i någon vecka före jag for - dock betydligt mindre än de var igår (och jag har bara tänkt att hon lagt på sig). Känner mig otroligt förbryllad över det hela.

Hjälp tack! FörvånadTyst

Hamsterlycka
0

ingen som vet? :(

Frosstis
0

Skendräktighet? Hamstrar kan hoppa :)

Hamsterlycka
0

Fast just då hon var så pass hård kring magen + riktiga bebiskulor så tror jag inte hon var skendräktig. Obestämd Ja, men de kan inte hoppa så högt som en 130l samla är Flört

nakuta
0

#15 hade en hona som va skendräktig, hon va precis som en dräktig hona, men typ 2 dagar innna beräknad födsel blev hon som vanligt, "smal" om magen, utan bebisbulor osv

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

sotlynx
0

#15 Iso lyckades hoppa från ett "hustak" i sin 130samla.. Tack och lov såg jag det.. Nu sitter det lock på alla lådorna. ;)

Hamsterlycka
0

Lucy har brunstat och hon verkar väldigt trött. Känner att det är hopplöst, vet inte vad jag ska ta mig till. Gråter

sotlynx
0

Jag vet inte hur det är med hamstrar och skendräktighet, ( eller om bebisarna dör..) men kaninhonor som blir det, kan deppa ihop fullkomligt efter en förlossning som aldrig blev av. Hormonerna rusar i kroppen och huvudet och dom kan bli riktigt deprimerade. Det är ganska jobbigt att se, men man får försöka skämma bort dom allt vad man kan och få deras uppmärksamhet på annat håll. Miljöombyte, extra mycket utrymme osv. Jag vet inte om hamstrar behöver samma sak, men det är väl inte helt orimligt. Det kanske skulle vara bra att kolla med en veterinär i alla fall! Hon kan ju ha någon infektion eller tumör i livmoder eller äggstockar. Hoppas du kan få hjälp! Kramar!

Hamsterlycka
0

Hon har även blivit större och hårdare om magen Gråter.

Bine93
0

När jag hade min kull så bodde de i en 130 samla innan de flyttade till sina nya hem. Då hade jag borrat hål för vattenflaskan och det var en såndär vattenflaska som är lite längre Tungan ute

Hamstrarna försökte hela tiden klättra upp för vattenflaskan och ställa sig på den, var locket av kunde de komma ut.

Annars så vet jag inte vad det kan vara :/ Då är nog vetrinären det bästa.
Hoppas verkligen hon blir bättre <3

Hamsterlycka
0

Allt känns bara skit nu. Rynkar på näsanGråter

Hamsterlycka
0

fattar inte vad hon håller på med, för nu är hon mjukare om magen igen. ena sekunden känns det som att hon har stenar i magen, och sen är hon mjukare. magen har också blivit liiiite mindre. hon kissar också mycket, alltså förstår ingenting. Rynkar på näsan

[Sniff]
0

Åh men lilla gummanRynkar på näsan Har du fått tag på någon veterinär?

Hamsterlycka
0

Gråter

Jag har testat ringa flera gånger idag till veterinären på Ersboda, du vet den i djurmagazinet?, men telefonsvararen kommer fram diirekt så jag antar att de har stängt på söndagar Gråter.

LisaKanin
0

Men det är ju en hel vecka sen du uppmärksammade problemet! Varför har du inte tagit hamstern till veterinär än!?

Hamsterlycka
7

Därför att jag skulle vänta och se i 16 dagar ifall det var bebisar hon bar på, precis som många sagt att jag ska göra.

Kanske du borde läsa tråden innan du skriver?

[Sniff]
0

#25 Det var ju typiskt Rynkar på näsan

Hamsterlycka
0

#28 Ja Rynkar på näsan Ringde nyss till mamma och vi boka tid för veterinär i veckan. Så då får vi hoppas att dom kan reda ut vad det är för fel på prinsessan. Jag ber för att det inte är tumörer. Gråter Skulle totalt krossa mig att förlora henne..

_I'm overboard
__And I need your love
__Pull me up
__I can't swim on my own
__It's too much
__Feels like I'm drowning without your love
__So throw yourself out to me
_My lifesaver

jossa5
0

Håller tummarna för dig!!

Mvh,

Hamsterlycka
0

Tack! Gråter

Frosstis
0

#29 Får hoppas att det inte är någonting dåligt.. :(

Fin text.. ;)♥

LisaKanin
0

#27 det är en i tråden som föreslagit att du ska räkna 16 dagar, alla andra har uppmanat dig att gå till veterinär och du skriver själv att du nästan är 100% säker på att det inte är dräktighet. Så vilka "många" är vet inte jag. Hur som helst så är det ju bra att ni bokat en tid nu. Själv tycker jag definitivt inte att man ska vänta så länge innan man kollar med vet.

Hamsterlycka
4

#28 Vad vet du om vilka som PMat mig och skrivit till mig på facebook? Nej juste, du vet ingenting om det.

Och ja, jag är nästan 100% säker på att hon inte är dräktig, men jag kanske vill vara helt hundra så jag inte tar livet från en frisk mamma + ett ex antal bebisar? Vad vet du om det? Veteriärerna här i Umeå är inte experter på smådjur heller, därför avvaktade jag själv, på egen hand så de inte tar förhastade slutsatser. Men nu kan jag inte göra så mycket mer än det jag redan gjort, och jag har gjort allt i min makt för att undersöka henne, se till att hon har det bra, se till att hon äter, dricker, kissar osv.

Känns ganska surt när folk drar förhastade slutsatser innan de vet nånting, har det redan skitjobbigt som jag hoppas du märkt på mina inlägg här ovanför.

Tack för mig.

Smullis
0

Hoppas det inte är något farligt! :(

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

LisaKanin
1

#34 jag har full förståelse för att du tycker det är jobbigt men just därför förstår jag inte varför du inte har tagit hamstern till veterinär direkt, och inte heller förstår jag varför du skulle "ta livet av" ett djur bara för att du tar det till veterinären. Jag tänkter inte diskutera det mer med dig, men jag vill återigen säga att jag tycker att det är fel att vänta så länge med att undersöka ett djur hos en veterinär när man inte vet vad som är fel.

Hamsterlycka
3

Som jag sa så tänker jag inte dra några förhastade slutsatser då veterinären här i umeå inte är så bra på smådjur, och tänk om hon då säger att hon måste avlivas och ger mig fel bedömning av det hela? 

Och på ditt inlägg så förstod du inte vad jag sa i mitt förra inlägg. Så nä, hejdå, orkar inte ta detta mer med dig nu.

Jenna_Nord
2

Hoppas dom hittar vad som är felet och att hon blir frisk snart!

Mvh Jenna

saffran123
0

Håller med dig #38! Hoppas!

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

Hamsterlycka
0

Tack alla för lyckoönskningarna. Gråter

lilloppan
15

Måste göra ett inlägg här då jag följt tråden…

Jag vill säga till hamsterlycka; hoppas allt går bra, håller alla tummar för er!!

Och till Lisakanin… #36 mm…. ; Dra inte slutsatser och förhöj dig själv till någon slags änglanivå.. detta är inte en hund som de flesta smådjursveterinärer kan ta hand om, detta är en hamster, det är bra anser jag när en veterinär kan stå upp o säga att de inte är så kunniga på området, i de fallen kan expertis fån hamsterkunniga vara bättre att hjälpa, ge råd o tipsa… en veterinär är inte en gud… bara för att de innehar en titel…. och bor man i umeå så finns kanske inte veterinärer med expertiskunnande på någurlunda nära håll, vad vet du om trådstartarens ålder och möjligheter till att kanske ta sig MÅNGA mil ( norra sverige= långa avstånd) med sin lilla hamster ????

Näej! Fy skäms för påhopp!! Hjälp hellre till om man kan, men stjälp inte!!!!!!

Kram till alla som förtjänar en!!

sotlynx
2

#41   !!!! Well spoken!!!!

LisaKanin
4

#41 det är dumheter att jag vare sig skulle ha "hoppat på" ts eller upphöjt mig själv till någon "änglanivå". Det är normalt sunt förnuft att om ett djur är sjukt så tar man det till veterinären, precis som många i den här tråden också har uppmanat ts att göra. Men ts fortsätter att skriva inlägg om att hon oroar sig osv men verkar inte göra något alls åt saken. Det tycker jag är snudd på djurpågeri. Om veterinären säger att djuret ska avlivas och man själv inte tror på det så får man väl låta bli att följa veterinärens råd, men då har man åtminstone kollat. Jag har knappast skrivit någonstans att veterinärer är gudar, men om veterinärer inte visste någonting om någonting så vore de väl onödiga, så varför har vi över huvud taget veterinärer?

Du och ts får såklart tycka precis vad ni vill - men det får jag också. Och jag tycker att man tar ett djur som kanske lider till veterinären och kollar vad veterinären säger, istället för att inte göra någonting alls. Det står jag för.

Hamsterlycka
3

Vänta lite här nu.. du har INGEN ANING om Lucy lider eller inte. eller har du varit här hos mig och kollat? har du det? Jag är med henne varje dag, ser henne och jag VET när jag behöver ta henne till veterinär. Jag VET hur man tar hand om ett djur, och för det sista, jag VET när hon lider. Tycker inte du det är påhopp att påstå att det är djurplågeri? Fråga inte mig varför vi har okunniga veterinären, du kan ju komma hit och fråga?

Var iaf med henne dit idag, PÅ SKOLTID, och de kunde inte hitta vad som var fel. De sa att det var väldigt konstigt eftersom hon var hård när vi skulle fara dit och mjuk när vi kom fram. De sa att jag skulle avvakta i 16 dagar, ( i ca en vecka till alltså) och sen komma tillbaka ifall det inte gick ner.. fick varken besked, medicin eller liknande. Så, känner du dig nöjd nu? Är du klar här? Ingenting förändrade situationen med att jag var där, och när jag far dit nästagång får jag hoppas att det är någon annans jobbtid än denna person som jobbade där nu. För hon kunde inte nånting, och det märktes.

Roonja
4

LisaKanin du behöver inte lägga dig i, det är Hannas beslut. Glad Vi behöver inte bråka. :) Ta det i pm om ni måste prata vidare.

LinneaJohaanson
7

LisaKanin

Lägg ner nu, Hanna är en fantastisk hamsterägare. Jag har fött upp Lucy och hon kan inte ha det bättre än hos Hanna. Att du ens orkar lägga ner energi till att hacka på andra människor, det ska vara trevligt att skriva trådar och få hjälp men med dina komentarer vill man ju knappast göra detta. Otrevligt rent ut sagt.

Veterinärer i Sverige är faktiskt överlag väldigt dålia på smådjur så man ska såklart kanske lyssna på vet om den har något vettigt att säga sedan får man avgöra lite själv. Vet själv att tex när jag födde upp kanin så gick jag ej med kaninen till vet då dom oftast inte kan något och då valde jag att avakta och göra bedömningen själv om jag tog bort den eller väntade ut.

Alla har olika åsikter, det vet jag och alla kommer aldrig tycka lika men det är aldrig okej att hacka på någon som försöker göra den rätta saken. Det märks ju i en tråd om det är någon som inte kan och inte bryr sig om djuret och bara vill låta det vara för att den rent ut sagt inte bryr sig eller bryr sig mer om pengarna. 
Det ser du väl ändå själv om du faktiskt läser att Hanna inte är.. hon bryr sig otroligt mycket och förtjänar lite back up. Hon gör det rätta det är jag 100% säker på.

Så snälla, lägg ner. Är så trött på folk som letar bråk på sådanahär forum.

Och Hanna.. you go girl! Du gör det rätta!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Hamsterlycka
3

Tack Linnea, du förstår inte hur mycket det betyder <3
Tack till dig Ronja också. <3

Jag älskar Lucy ofattbart mycket, hon betyder oändligt mycket för mig och jag skulle ge allt ifall det kunde rädda hennes liv. Jag tror inte du förstår, LisaKanin, hur ofattbart mycket jag älskar mina djur och hur mycket de betyder för mig. Jag blir otroligt sårad när nån kallar mig djurplågare, jag tror inte du förstår hur mycket jag gör för henne och kämpar för hennes liv. Jag har mejlat flera stycken här på forumet, fått ofattbart mycket stöd, hjälp och ömma ord som betyder så mycket för mig. Jag grät nästan hela kvällen igår för att jag var så ofattbart rädd att Lucy skulle bli tvungen att avlivas idag, och sen kommer man in på eftermiddan och får se det du skrivit. Jag tror inte du fattar hur den känslan känns, eftersom du kan skriva det. 

Jag kommer aldrig någonsin kunna förklara med exakta ord hur mycket jag älskar Lucy och hur mycket jag bryr mig om henne.

För det andra så fick Emmy en snilleblixt och kom på att det kanske kunde vara diabetes eller förstoppning som Lucy har. Såhär stod det på SHF's hemsida om diabetes:
"Drabbar framförallt dvärghamstrar, men även guldhamstrar. Symptomen är att de dricker och kissar mycket, avmagrar och har tendens till svullen mage. Behandlas genom att minimera stress och specialdiet som innehåller lite socker och fett."

Fettext: Symptom som Lucy haft.

Och förstoppning kan botas enkelt med parafinolja som finns på apoteket. Mamma jobbar på sjukhuset så har bett henne köpa det, kan ju alltid vara bra att ha iallafall.

Ska även testa att bara i några dagar byte hennes fröblandning till en annan och inte ge henne färskfoder, bara sallad och lite gurka hade jag tänkt. Så då får vi se om hon blir bättre, håll tummarna <3

jossa5
0

Får hoppas att det är så enkelt som förstoppning eller så då! :) Vore ju underbart om det gick att lösa med lite olja och matbyte bara.

Synd att din vet inte är bättre. Vill nog dock påstå att det inte är enbart i Sverige dom är dåliga. Men man får ju komma ihåg att dom är bara människor dom också.
Väldigt synd dock att det inte finns fler bra som vill kunna smådjur med. Men vad vet jag, det kanske är häftigare att hjälpa kossor att föda… (Ursäkta lite off topic)

Mvh,

annakarin_li
0

Håller tummarna för er!

Vet att det inte alltid är så lätt att få tag på en veterinär som kan smådjur (och jag bor ändå i Stockholm och har många kliniker att välja på). De som har hjälpt mig mest är ni kunniga på iFokus!! Jag tror och hoppas att alla på iFokus älskar sina små hårbollar och skämmer bort dem.

Fortsätt att kämpa för din raring Hamsterlycka! Du är den som känner din lilla plutt bäst och vet vad som är bäst för den!

Fiona1234
0

Håller alla tummar och tassar för er

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Hamsterlycka
0

Tack så mycket alla tre! Det betyder jättemycket.

Har bytt ut hennes mat nu och tänker bara ge henne sallad ikväll till att börja med, för att se om det blir bättre av bara det. :) Ifall det inte blir bättre så tänker jag ta lite parafinolja och ge henne en droppe. Vi börjar så! Dock tror både jag och mamma att hon har diabetes, eftersom hon visar mest symptom på det. Rynkar på näsan Men vi får hoppas att det bara är något så litet som går att ordna med kostbyte. ^^

Bine93
0

Håller tummar och tassar för er Glad!!!

LinneaJohaanson
0

Heja Hanna! Håller tummarna här hemma båda mamma prinsessan och jag!! Kyss

AlvaNy
0

Nej vad tråkigt. Hoppas att det funkar med att byta kost. Tror parafinoljan kommer hjälpa ifall salladen inte gör det, har hört många andra som använt det och det funkat. Håller tummar, tassar och tår! Hoppas verkligen det blir bättre. Du klarar det här!

Everythings gonna be alright

Be alright

annakarin_li
0

Hur har det gått för er?

Fiona1234
0

Hur har det gått :)?

Hamsterlycka
0

Fråga: Kan jag ge henne en droppe parafinolja direkt i munnen?

Hamsterlycka
0

Det har väl gått bra, antar jag! Eller det har inte blivit så mycket bättre, men vi kämpar på!

Fiona1234
0

Jaha okej ;/ , har du åkt med veterinären :o ? Keep on fighting !!!

Fiona1234
0

Till"

Hamsterlycka
0

#59 Ja det har jag, läs på mitt inlägg nr #44Obestämd

Fiona1234
0

Jaha okej förlåt jag såg inte det ;( , hoppas det blir bättre !!! Försätt kämpa ;)

Hamsterlycka
0

#62 Haha nejdå, ingen fara! Skrev bara "Obestämd" eftersom jag inte fick något bra svar från veterinären. eller.. inget svar alls. Faktiskt. Så det var inte riktat mot dig. Glad

Fiona1234
0

Haha jaha då förstår jag :) , inte en så kunnig veterinär haha :) xD

AlvaNy
0

Jag skulle blanda oljan i något hon gillar, typ som ris.

LisaKanin
1

#44 ja, jag är nöjd. Så bra att du såg till att din hamster fick komma till veterinär. Man kan också ringa runt till veterinärer i närheten och fråga vilken kunskap om smådjur de har innan man åker iväg på vinst och förlust och inte vet vem man får träffa. Dessutom finns en utmärkt veterinär på nätet som man kan skriva till och få svar väldigt snabbt och som är specialist på gnagare, Marianne Tornvallveterinaren.nu.

När det gäller lidande så skrev jag ett djur som kanske lider. Och ja, jag är färdig här nu eftersom det är meningslöst att försöka komma med tips eller råd när allt utom "ojoj stackars dig och hamstern" uppfattas som hemska påhopp.

Hoppas din hamster kryar på sig.

LinneaJohaanson
0

Fast så som du skrev tycker jag att visst, meningen i det hela du skrev är rätt och man ska hjälpa djur som lider men samtidigt kanske inte det bästa alltid är att lyssna på vet som ändå inte kan något.

Men du skrev i en ton som inte direkt hjälper och det blir som påhopp när ägaren gör allt och fortfarande, vad hon än gör får påhopp på sig! Så jag skulle nog inte uppfatta dina "råd och tips" som så jätte trevliga. Ber om ursäkt om du tar illa upp men du måste väl ändå förstå varför Hanna tar illa upp?

Fiona1234
0

#65 Ris sväller väl i magen?

Roonja
1

#68 Nej riset har ju redan svällt när de är kokat. Ris är väldigt snällt för magen också. :)

Fiona1234
0

#69 Jaha … Det var en som skrev till mig förut när min hamster var dräktig att det svällde i magen , men jag vet inte det kanske inte stämmde :)