Hamster Parning Färger
Hej det hade varit roligt att få se vilka hamstrar ni har parat och vilka färger dom hade !:)
Det hade varit bra för mig att veta som snart ska skaffa en kull.
Det hade även varit bra att veta hur hamsterhonan ska ha det i buren tex i en duna Bur om man ska ta bort övervåningen eller ha kvar den eller om det inte spelar någon roll ;P
Den kullen jag hade var mamman Normalfärgad mörk och pappan Creme Sö :). Ungarna blev nf, nf mörk, creme sö och en svart :).
Det med övervåningen vet jag inte…
Men när min hona skulle föda hade jag inte mycket alls i buren. Jag lade i extra mycket spån, matskål, sandbad, vattenflaska och massa toapapper att boa med :).
Den ska ju vara bebissäker :)
Hoppas du har läst på ordentligt innan kullen kommer! Speciellt på färger så att du inte parar ihop några färger, hårlag osv som inte ska blandas.
Okej tack bra att tänka på!:) jo lag har läst en hel del om vilka färger man kan para och inte para
Kan väl dra lite snabbt om vilka färger jag fått i kullarna och vilka färger föräldrarna varit. Bilder på alla föräldrarna och ungarna blir dock lite mycket att lägga in, så det går att se på hemsidan under "Tidigare Kullar".
:: Rost umb långhår + offwhite långhår.
Ungarna blev 3 offwhite, 1 normalfärgad, 1 rost, 1 silversobel bö, 1 caramel, 2 silvergrå bö och 1 svart (alt silversvart).
:: Silversobel långhår + creme dominant spot långhår.
Ungarna blev 1 sobel, 3 creme, 1 creme dominant spot och 1 sobel/silversobel dominant spot.
:: Silvergrå (heterozygot) korthår + offwhite bö korthår.
Ungarna blev 3st vita rödögda korthår satin, 1 offwhite korthår satin, 1 silvergrå korthår, 1 silvergrå bö korthår satin, 1 silvergår bö långhår, 1 silvergrå brunörad korthår, 1 offwhite bö korthår satin.
:: Normalfärgad dominant spot långhår + offwhite korthår satin.
Ungarna blev 1st silvergrå, 4st creme dominant spot (3 med satin), 1 offwhite dominant spot satin, 4st normalfärgad dominant spot (3 med satin) samt 3st normalfärgade satiner. Samtliga korthår.
:: Rost umb långhår + offwhite korthår satin.
Ungarna blev 2st silvergrå, 2 offwhite (1 med satin), 1 creme, 1 sobel och 1 svart (alt silversvart).
Just genetik tycker jag är väldigt roligt och framförallt spännande. Sen att den inte alltid stämmer i praktiken, eller tja, att slumpen kan "ställa till det" ibland.
okej. ja det tycker jag också!! jag hae velat ha en skp långhår!:)