Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1203 ggr
ida1008
0

Hamster Parning Färger

Hej det hade varit roligt att få se vilka hamstrar ni har parat och vilka färger dom hade !:)

Det hade varit bra för mig att veta som snart ska skaffa en kull.

Det hade även varit bra att veta hur hamsterhonan ska ha det i buren tex i en duna Bur om man ska ta bort övervåningen eller ha kvar den eller om det inte spelar någon roll ;P

Bine93
0

Den kullen jag hade var mamman Normalfärgad mörk och pappan Creme Sö :). Ungarna blev nf, nf mörk, creme sö och en svart :).

Det med övervåningen vet jag inte…
Men när min hona skulle föda hade jag inte mycket alls i buren. Jag lade i extra mycket spån, matskål, sandbad, vattenflaska och massa toapapper att boa med :).
Den ska ju vara bebissäker :)

Hoppas du har läst på ordentligt innan kullen kommer! Speciellt på färger så att du inte parar ihop några färger, hårlag osv som inte ska blandas.

ida1008
0

Okej tack bra att tänka på!:) jo lag har läst en hel del om vilka färger man kan para och inte para

Zvintos
0

Kan väl dra lite snabbt om vilka färger jag fått i kullarna och vilka färger föräldrarna varit. Bilder på alla föräldrarna och ungarna blir dock lite mycket att lägga in, så det går att se på hemsidan under "Tidigare Kullar".

:: Rost umb långhår + offwhite långhår.
Ungarna blev 3 offwhite, 1 normalfärgad, 1 rost, 1 silversobel bö, 1 caramel, 2 silvergrå bö och 1 svart (alt silversvart).

:: Silversobel långhår + creme dominant spot långhår.
Ungarna blev 1 sobel, 3 creme, 1 creme dominant spot och 1 sobel/silversobel dominant spot.

:: Silvergrå (heterozygot) korthår + offwhite bö korthår.
Ungarna blev 3st vita rödögda korthår satin, 1 offwhite korthår satin, 1 silvergrå korthår, 1 silvergrå bö korthår satin, 1 silvergår bö långhår, 1 silvergrå brunörad korthår, 1 offwhite bö korthår satin.

:: Normalfärgad dominant spot långhår + offwhite korthår satin.
Ungarna blev 1st silvergrå, 4st creme dominant spot (3 med satin), 1 offwhite dominant spot satin, 4st normalfärgad dominant spot (3 med satin) samt 3st normalfärgade satiner. Samtliga korthår.

:: Rost umb långhår + offwhite korthår satin.
Ungarna blev 2st silvergrå, 2 offwhite (1 med satin), 1 creme, 1 sobel och 1 svart (alt silversvart).

Just genetik tycker jag är väldigt roligt och framförallt spännande. Sen att den inte alltid stämmer i praktiken, eller tja, att slumpen kan "ställa till det" ibland.

ida1008
0

okej. ja det tycker jag också!! jag hae velat ha en skp långhår!:)