När är era hamstrar vakna?
Som rubriken lyder, när och hur länge brukar era hamstrar vara vakna? Vår lilla nya guldis sover jämt tycker jag, vi har väckt honom vid 18-snåret och då har han varit vaken någon halvtimme men sen går han och lägger sig igen och man ser inte röken av honom fram till ca 12 på natten när vi går och lägger oss. Sen sover han hela dagen fram till ca 18 igen och man ser honom inte alls.
Är det farligt för dom att försöka väcka dom lite tidigare och försöka få dom att vara vakna kanske 2-3 timmar på kvällen?
Jag väcker dem när jag är där inne och matar dem och om det kommer köpare som vill titta på hamster :) Ingen har dött av det!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Mina stiger upp lite olika, några redan vid 17-18 snåret, andra 22-23. vid 19-20 så är det påfyllning av mat och vatten o lite städning osv dom flesta som brukar vakna senare kommer upp en stund då :)
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Vid sju-åtta på kvällen brukar mina skruttar vakna, + att jag brukar säga hej till alla när jag kommer hem från skolan och gosa. 
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Har samma problem som du xD Knut går upp en stund vid 10, knuttar runt en halvtimme och går sen o lägger sig igen till mitt i natten/morgontimmarna när jag sover.
Vore kul med fler svar på din fråga om hur man får dem att vakna lite tidigare :)
Har en nyfiken skrutta som ofta kommer ut och kollar när jag kommer hem (eller så förstör jag skönhets sömnen när jag rasslar med nycklarna). Sommartid så kommer hon upp vid kl 20 och springer ett par timmar. Under vintern så har hon vaknat kl 18 och springer runt i ca 4 timmar. Antar att hon är piggare när det är mörkare tider :-)
Vaken hela tiden typ. Eller alltså, han går upp rätt ofta och äter, dricker m.m! Men annars är han inte vaken, kanske 10 minuter max/gång på natten :) Han sover välle mycket.
Mina brukar vakna runt 19-20 ca :) Det är lite olika dock. Vissa vaknar tidigare eller senare vissa dagar :)
Tack för alla svar! Antar att det inte är farligt eller dåligt för dem att ta upp dem ett tag på kvällen då. Första hamstern, så har ingen erfarenhet. Nu har vår lilla Smulan faktiskt varit vaken ett tag ikväll, tog upp honom vid 17 och satte honom i hage, där han först utforskade en halvtimme och sen somnade en halvtimme, men vaknade och var pigg och har faktiskt varit vaken ända till nu. Sätter man i system att ta upp dem en viss tid kanske de vänjer sig vid det?
Mina dvärgar är vakna lite när som på dagen, både uppe mitt på dagen och sent på kvällen.
Min första guld brukar vakna runt 17-18.. sista kan vakna runt 20-21. Sedan är dom vakna en bra stund inpå natten.
Brukar alltid ha någon hamster vaken.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Så det är ok att väcka dem? Inte hemskt xD? Jag tittade till lille Knut en gång, han såg ut som en nyväckt tonåring "mööööh, jag viiill inte, låt mig soooova" x)
#10 jag undrar också men det verkar ju så. Antar att så länge de får lugn och ro tillräckligt under dagen, typ 22 timmar av 24, så borde det väl räcka.
Vår lär man aldrig få se röken av annars antagligen och då kan han ju inte få komma ut i hage eller få gos.
#10#11 jaa men bara man ite går och väcker dom hela tiden mitt på dagen så! Runt kl 18 brukade jag börja väcka min hamster för han vande sig aldrig vid tiderna, men nu har han börjat komma upp lite smått runt där, ibland en timme tidigare, ibland en timme senare. Jag tar upp honom när han går upp för att äta/dricka/kissa vilket han gör typ hela tiden nu på sista tiden! No måste ju också gå upp på morgonen för att gå till jobbet/skolan! :)
#12 jag ser aldrig vår gå upp för att äta, dricka eller kissa. Man ser inte röken av honom. Han har väl ett förråd i huset och kissar och bajsar där, haha.
Mina småttingar brukar vakna vid 21-22 om jag inte är där och petar innan dess.
Hur väcker ni dem? När jag tittar in till Knut så tittar han bara upp ur sitt bo o kollar vem jag är som stör, och sen är det som att han funderar men somnar sedan om…
#15 Jag brukar ta ut gammal mat och lägga in färsk. Men när toan åker ut för städning, då rusar Busan ut. Hennes älskade mat/toa och bad hörna får ju inte försvinna 
Mina småttingar är vakna runt sju-åtta när jag kliver upp (vardagar). Då fyller jag på torrfodret, och det blir en liten gostund om jag har tid. Runt fem-sex får dom färskfodret så då är dom vakna. På kvällen (kan vara allt mellan sex och tolv) får dom komma ut och springa, och det är väl den tiden dom är mest aktiva. På helgerna stämmer inte riktigt dessa tiden, men dom brukar vakna om dom hör att jag håller på med något i rummet (:
#15 Jag brukar prassla i spånet eller maten, då kikar dom fram. När dom ser att det är jag brukar dom komma fram och hoppa upp i handen (för dom vet att dom får komma ut) eller gå och lägga sig igen. Lägger dom sig igen provar jag igen om en stund, för då har dom helt enkelt inte lust att komma ut just då (:
//Jessie
När de var yngre vaknade de självmant runt 18-19. Men nu när de är åldringar vaknar de inte förrän runt 21-22. Jag har i princip alltid gjort som så att mat odyl ges när de vaknat självmant.
Nu har vår Smulan sovit precis hela dagen, har inte sett honom alls. Var på möte förut och kom hem för en timme sen, rörde runt lite i matskålen och fyllde på och då kom han fram, käkade lite och kissade och drack. Nu har han gått o lagt sig igen.
Brukar väcka Harry runt 22 på kvällen. Är det en kväll när jag inte har honom ute (kommer hem sent eller nåt) vaknar han inte förrän 1-1:30… Sen brukar det vara full fart tills det ljusnar ute…
#20 Nä, då fr han ju bygga ett nytt, ennu finare bo :P
-
Jag brukar väcka Brage vid 9 - halv 10 på kvällen. Man behöver bara snurra runt med fingret i hans foderskål så kommer han fram. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥