Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4994 ggr
Frosstis
1

Kissar rött

Är jätteledsen.. Jag såg att puff har kissat rött, eller han kissar vanligt blandat med rött kiss.

Jag visade det för mamma och hon sa att jag ska hålla koll på honom nu, men om det inte blir bättre så får vi åka till veterinären och avliva honom..GråterGråter Hon sa att det kanske är fel på hans njurar..

Vad tror ni har hänt? Jag har märkt för någon månad sen att hans mage inte mår så bra av Färskmat, så jag har bara gett honom torrfoder. Fast i fredags fick han lite sallad och ost..

Och jag tror inte hans ser/luktar så bra längre heller för när han satt i glasslådan och åt lite mat (det var där i han hade kissat rött, var lite rött papper i buren också) så närmade jag mig försiktigt med handen, den var precis vid hans öga, och nuddade lite på sidan och han blev jätteförskräckt och hoppade åt sidan.. Gråter

Ååh jag är jätteledsen.. Gråter Min älskling.. Gråter

[Avarice]
2

Usch vad tråkigt :/

Efter att ha googlat runt lite så har jag hittat att det kan vara urinvägsinfektion eller njursten, infektionen kan botas med antibiotika men njurstenar måste opereras.

Oavsett så borde du ta hamstern till veterinär, men det måste ju inte vara så att du behöver avliva honom, det kan ju vara så att det är något som går att bota?

Lycka till!

Hanna
1

Är inte hamstrar laktosintoleranta? Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Anix
0

Ååå, vad tråkigt hoppas värkligen han klarar sig.

Styrkekramar <3

Jag hade en hamster som efter ett år började kissa rött/orange efter att han ätit tomater och morot. Åkte till veterinären med honom och dom sa att det inte var någon fara och att jag kunde fortsätta ge honnom det.

[Avarice]
0

Jo, men i små mängder så går det att äta vissa mejeriprodukter, iaf för vissa hamstrar. Dock så borde hamstern blivit lös i magen snarare än att kissa blod ifall det var osten som vore boven i dramat.

Roxie
0

Du har inte torkade rödbetor i maten? Det färgar kisset rött.

// Sofia

Frosstis
0

#5 Nej, jag har bara gett honom sallad och (lite) ost..

#1 Åååh.. :'( tycker ni att jag ska ringa och rådfråga veterinär eller?

Frosstis
0

Hur kan dom få urinvägsinfektion?

Hanna
0

Tycker och tycker. Du avgör ju själv om du anser att du behöver ringa vet. Det är ju ingen större kostnad den lilla avgift som blir när man ringer. Jag hade ringt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Frosstis
0

Okej..

Men av urinvägsinfektion och njursten så "gissar" jag på urinvägsinfektion. Hans rumpa är inte så ren, och så tror jag det är hans snopp, den är inte heller så ren. Alltså, jag har försökt att tvätta flera gånger, jag har hållt honom i en vante och tagit blöta bomullsrondeller och försökt få bort, men det går liksom inte.. Jag har till och med frågat här.. Tror ni det kan hjälpa ifall jag får bort det? Men jag vågar inte skrapa bort det ifall det gör ont :/

annakarin_li
1

#2 Hårdost kan laktosintoleranta äta eftersom laktosen är mer eller mindre borta efter tillredningen (jag är glad för det ostälskare och laktosintolerant som jag är)  Antar att det därför inte är någon fara för hamstrar heller Glad.

[Avarice]
0

Ring veterinär är det enda jag kan råda till :)

Frosstis
0

Jag tror jag ska ringa imorgon. Eller så får mamma göra det, fast hon vet ju inte så mycket.. Men jag har verkligen igen aning om vad jag ska göra, han är ju nästan 2 år, rätt slö, har alltid ihopklistrat öga men har god aptit och dricker mycket. Men jag ska till veterinären och låta veterinären avgöra om jag ska avliva, eller medicinera.. Ååh.. Vet ni hur mycket det kostar för en avlivning och undersökning, eller eventuell antibiotika? Jag kommer nog betala hälften själv om inte mamma och pappa vill betala allting, men jag har väldigt mycket pengar så det räcker iallafall.. Ååh så hemskt :(

Frosstis
0

Jag tror vi ska till Blå stjärnan i Göteborg!

[Avarice]
0

Vet inget om hur mycket medicinen skulle gå på, det är väldigt individuellt, men vet (tyvärr) att en avlivning brukar ligga på runt 400 kr…

Hoppas det löser sig för dig

Frosstis
0

Okej, avlivning betalar föräldrarna iallafall.. Men han sover Väldigt mycket också, hela dagarna och nästan hela nätterna.. Bara på kvällen som jag får upp honom till rasthagen ett par timmar, men han sover där också..:/

[Avarice]
1

Min pöjk är precis likadan, sover hela dagarna och vaken bara några timmar mitt i natten; väcker man honom så lägger han sig oftast för att sova igen på lämpligt ställe. Om hamsterna haft detta beteende helatiden, som min, så är det nödväntigtvis inget fel på honom. Om beteendet bara dyker upp dock så kan det bero på sjukdom eller bara ålder…oavsett så borde en veterinär kunna ge bättre svar.

mandyosv
0

Blå stjärnan är skitdyrt!! Gå till Johan på Kullaviks veterinärerna istället och sen tvätta ögat med koksaltlösning. det kostar nog max 500 på kullavik

http://www.kullaviksvet.se/template/veterinar.aspx?pageID=1

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Frosstis
0

#17 Men är dom bra då?

Jag har gjort koksalt nu, står i kylskåpet för att svalna. Han är i rasthagen nu..

Men ska jag ta en bommulsrondell, och doppa den och krama ur, och sedan tvätta? Ska jag ta rent vatten sen?

Och vad menar du med max 500 kr? för avlivning eller antibiotika?

Jag ska ringa alldeles snart och fråga, men vet ni någon kunnig smådjurs veterinär?

mandyosv
1

Ja han är bra!

Jag tog dit en liten kanin som blivit biten, och hon blev sövd, sydd på flera sår och sedan antiobiotika. det kostade 500:-

Ja ta med en sån bomullsgrej och inget annat än koksaltslösning.

Kissar han fortfarande rött då?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Frosstis
0

#19 Jaha det var den lilla plutten! fast jag vet inte om de vill åka dit, det tar en halvtimme dit.

Okej! Ska göra det nu.

Ja :/

Frosstis
0

Såå, har tvättat ögat nu! Det började öppna sig lite, jippi Skrattande

Försökte få bort smutset vid pungen och snoppen också men det gick inte bort.. Bara lite på snoppen.

mandyosv
0

Lyckligt! :D Ta koksaltlösning där med och håll han med vanten så han inte biter dej när du grejar där!!

Frosstis
0

Jag gjorde det men det gick liksom inte bort.. Jag höll med handen, innan har jag haft vante men han bits inte. Han var jättestilla och lugn!

Men vet du någon bra kunnig veterinär jag kan ringa till? Och fråga lite bara.

mandyosv
0

Ja du kan ringa till exotiska avdelningen på Blå stjärnan och höra vad dom säger 031-65 35 15. Man ska ringa mellan 11-12 så ring kl 11 & rådfråga! Du behöver ju inte åka dit, bara hör vad dom säger, sen kan du också ringa på den andra länken ja skicka där!

va e de för nått han har på snoppen då?

Frosstis
0

#24 Okej, då får jag ringa när jag är i skolan.

Vet inte, det är svart/grått..

mandyosv
0

Men så är de ju på alla typ !

Frosstis
0

#25 Men det har inte vart så förut! Det har vart fint och rent och nu är det smutsigt. Och man kan se den, den sticker inte ut men man kan se den ändå.

Frosstis
0

Nu har jag bokat tid på blå stjärnan.. Kostar 675 för själva besöket.. Dyrt! Tror faktiskt jag ska avliva honom..:'(

mandyosv
2

Då kostar det 300 att avliva på kullavik…

Tråkigt att betala så mycke för ingenting :(

annakarin_li
0

Usch vad tråkigt! Håller tummar och tassar för er.

Frosstis
0

Pappa avbokade det.. Jag och mamma åker till en annan veterinär, vi har tid kl 16:30. Avlivning..:'( jag fick gå från lektionen för jag började gråta så mycket.. Har aldrig gråtit i skolan, detta var första gången.. Jag ska ge honom jöttegott mat nu, hans sista måltid.. Jag tror iallafall att de ska avliva honom, mamma sa bara att hon åker in med honom…

luddtuss
0

Håller tummarna för att det finns medicin till lille Puff.

mandyosv
0

Hemskt Rynkar på näsan

Anix
0

#29 Det är inte ingenting! Om mitt djur skulle lida och inte gå att bota skulle jag betala vilket pris som helst för att låta den somna in!

Anix
0

Hoppas värkligen han klarar sig!

Frosstis
0

#35 Jag med :(

mandyosv
0

#34 Det är pissig stil av en klinik att ta så mycket betalt för en avlivning av en liten hamster. Ingenting = ingen behandling osv.

Smullis
0

:( ♥

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

saffran123
0

Nej gud! Inte Puff Gråter Han som är så fiin ;-(

Jag hoppas att det går bra och skickar styrkekramar till dig <3 ;-((

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

Frosstis
0

#39 jag vet..:'( Han är död nu..:'(

mandyosv
0

Åh hemskt :( vila i frid!!! ♥