Skräcksyn!
Jag skrev ett inlägg här för ca en vecka sedan om att jag skulle köpa två robbar. Idag var jag och hämtade min söta små flickor, men när jag kom hem till personen som hade robbarna blev jag helt chockad! Hon hade huset bokstavligt talat proppat med burar och akvarium/terrarium, med en massa olika gnagare.
Dom bodde under riktigt hemska förhållanden, en liten stackars råtta fick ligga själv i en liten liten Bur, med ytterst lite spån och bara en vatten samt mat skål.
Varenda djur hade noll stimulans i buren och hon hade allt från kaniner/chinchillor/degus/gerbiler/råttor och hamstrar. Jag fick tyvärr aldrig se hur robbarna hade det då hon hade hamstrarna på övervåningen där jag tydligt inte var välkommen.
Degusarna satt kanske 5-7 st ihoptryckta i ett litet akvarium med en liten gren i, samt ytterst lite spån, mat och vatten.
Hur som helst, jag vill anmäla detta men vet inte hur jag ska gå tillväga? Någon som kan tipsa och hjälpa mig hur man gör?
Blir så förbannad på folk som envisas med att ha jättemycket djur hemma utan att kunna sköta om dom ordentligt. Det var en riktigt hemsk syn det jag fick se och jag önskar att jag kunde rädda vartenda djur därifrån!
Mina robbar ser däremot väldigt friska ut förutom att dom är väldigt flottiga i pälsen, jag misstänker att dom inte fått ha varken Sand, bomaterial eller någon form av stimulans tidigare, men som sagt så vet jag inte säkert då jag aldrig fick se hur dom bodde!
Vet ej vilken kategori jag ska sätta denna tråden i, Sajtvärd får gärna ändra om det är fel!
Tycker absolut att du ska göra en anmälan! Det gör du hos polisen eller länsstyrelsen. Gå in på polisens hemsida och slå på djurmisshandel/vanvård.
Det ska jag göra på en gång! Dom där djuren måste räddas och personen borde få djurförbud. Tack för svaret..
Tror att det är lättare att göra det hos polisen, men jag vet inte. Bra att du gör det och räddar de små liven! Lycka till!
Hoppas dina hamstrar inte mår dåligt.
Och bra att du anmäler, för så får det inte gå till!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jättebra initiativ! Beskriv det utförligt så att de tar tag i det, ibland tänker de typ "störst = viktigast" o tar inte tag i problemen med de små djuren :(
Räddade en hamster från att ha bott utan strö i liten Bur, med litet pinn-hjul :( Blir så ledsen av att se sånt, man önskar verkligen att folk kunde få in i skallen att djur inte är objekt, leksaker som finns för att tillfredställa våra behov av sällskap och underhållning…
Det jag tror går absolut fortast är om du anmäler till länstyrelsen (tror polisen kommer hänvisa dig dit, men kan ha fel)
När länstyrelsen får in din anmälan så åker dom dit oanmälda och när dom ser hur illa det är så kommer dom se till att djuren räddas.
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Var finns h*n?
Kanske är i närheten så kan man ju fråga sin lilla mamma om man kan få rädda någon stackars gerbil! :)
//Johanna
#4 mina hamstar verkar inte må då dåligt, dom är dessutom väldigt skygga och stressade, men mycket kan ju ha att göra med flytten.
#5 Åh vad bra att du räddade den stackaren! förstår inte riktigt hur människor tänker när dom snålar på ströet i buren, speciellt till gnagare som har starkt behov av att gräva!
#6 Jag har anmält till länsyrelsen, dom hade som en mall om vad man skulle ha med i anmälan, det blev superbra, och jag hoppas dom åker dit oanmälda!
#7 Den här kvinnan finns utanför Kalix, i en liten by som kallas Siknäs. Gerbilerna hade det inte bra, stackarna hade knappt något spån och dom grävde mot glaset som galningar, barara skitig mat o vatten hade dom :(
anmäl till din komuns hälso och djurskydds ombud. ring komunens växel. vill du vara anonym så säg det direkt till inspektören.
kan vara så att uppfödaren varit blödig och velat rädda omplaceringar som varit avlivningshotade. (har varit i den sitsen och vart tvungen att lära mej säga nej)
kan också vara en svag person som behöver hjälp att sätta gränser. tex är djuren dennes vän . människor är knepiga att vara kompis med medans djuren däremot finner sej i det mesta och ställer inga dumma å jobbiga motfrågor så de har fått bli hennes umgängeskrets istället.
vilket problemet än må vara så behöver hon nog hjälp med att komma tillrätta med djuren och ev mera än så.
inspektörerna brukar vara vänliga och ha bra personkemi, dvs uttrycka sej på ett vänligt men bestämt sätt. bra är att besöken oftast följs upp.
jag fick besök en gång pga att nån tyckte jag hade för många djur. de hade inget att anmärka på och jag var glad över att de kom för sen tonade mycket av skitsnacket ut. inspektörerna ger om man så önskar en kopia på inspektionen till anmälaren.
berätta gärna hur det går.
#9 Hon/dom verkade inte mena något illa, dom pratade kärt om sina djur och var mycket stolta över dom. Dom vet nog inte riktigt hur dom ska ta hand om djuren på rätt sätt och dom har säkerligen mer djur än vad dom klarar av. Dom behöver hjälp, och dom behöver minska ner antalet djur..
Jag kommer fortsätta skriva om hur det går, jag vet ju inte riktigt när och om länstyrelsen tar kontakt med mig. Men så fort dom gör det så berättar jag hur läget ligger till :)
http://www.blocket.se/kalix/Roborovski_dvarghamster_40861105.htm?ca=1_7&w=0&last=1
Detta är kvinnans blocket annons, som ni ser använder hon sig av namnet MyPet, och hon ville aldrig utnämna sitt namn till mig. Men tack vare deras adress har jag fått tag i namnet och jag har även pratat med en som är vice Ordförande i Svenska Hamsterföreningen :)
Hittade en till annons av kvinnan, här säljer hon kaniner.
http://www.blocket.se/kalix/Kaniner_i_olika_aldrar_40860877.htm?ca=1_7&w=0&last=1
Vet inte riktigt hur jag hamnade i denna tråd. Men Mypet känner man igen :-/. Trode inte de höll på längre med djur, varit tyst att tag tycker jag.
Men det är länsstyrelsen du skall kontakta. Mailar man anonymt så är det risk att de inte tar anmälan på allvar. Bättre ringa.
De i sin tur åker förhoppningsvis ut och kollar. Är det något fel med djuren om små burar, inredning osv så kommer de få nån vecka på att åtgärda detta. Får de anmärkning på återbesöket så ligger det stor risk att länssytelsen kopplar in polis och djuren omhändertas, böter samt risk för djurförbud.
Är nått djur i kasst skick så finns det risk att länsstyrelsen ringer polis med en gång och får ett omhändertagande.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#13 Jag anmälde via mail till länsstyrelsen, men jag gav mitt fullständiga namn och telefonummer så att dom kan höra av sig om dom behöver veta mer. Vad har du för erfarenhet av MyPet? Har du varit dit och sett?
#14 nej inte personligen. Men jag har kompisar som varit där som skickat in anmälningar och förr hade de annons ute om precis alla djur. Har varit lite osmarta när de fotat och fått med burar och hur de håller några av djuren. Så man har reagerat.
#15 Då kanske länsstyrelsen tar det på allvar om det varit fler anmälningar på dom förut, får i alla fall hoppas på det.
TS, va bra att dina verkar må bra iaf. :) Skönt att höra.
Hoppas verkligen att länsstyrelsen följer upp det här riktigt. Låter ju inte som nån som borde få ha så många djur som hon har iaf.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#17 Ja jag hoppas verkligen att dom följer upp detta, vilket dom borde göra eftersom personen tydligen har fått anmälningar på sig förut :)
Får nog erkänna att polisen ingripit snabbare än länsstyrelsen när jag anmält vanvård hos djur. Men det har varit i Stockholm och det är säkert olika beroende på distrikt. Hoppas att de agerar snabbt!
#19 Jag kanske borde lämna en anmälan där med?
Det är kanske är en bra idé. Det kanske går lite fortare om de får tryck på sig från båda håll ;-).
#21 Då gör jag det :)
#19 stockholm har Djurpolis sedan nått år tillbaka. Troligen därför det gick bra snabbt. Förhoppningsvis så breder det ut sig med djurpolis i resten av sverige. Men för mig att de endast finns i sthlm och götebort just nu.
http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/aktuellt/2011/nu-rullar-djurpolisen-pa-stockholms-gator
#23 Ok. Bra att veta om det!
Personen/erna gick under familjenråtta tidigare. Hade zoomin hemsida där det låg bilder osv som de lade ned. Bytte till mypet. Jag har riktiga namnet på henne och sambon om hon är med han ännu.
Förr räknade min kompis att de hade runt 200 djur och de avlade på allt. Pratar med med kompisen nu som sålde nån råtta dit för flera år sedan utan bättre vetande
#25 Det var en äldre kvinna i huset, 60-70 år, en yngre kanske mellan 35-45, samt en man 45+ när vi va där.. Jag uppskattar djurantalet mellan 50-100 djur, men jag var dock aldrig upp på övervåningen där hon tydligen ska ha haft alla Roborovskis, vet je vilka mer djur som fanns där uppe! Jag ahr lämnat in anmälan hos länsstyrelsen och polisen nu så förhoppningsvis tar dom djuren ifrån dom..
#26 Ja jag hoppas det jag också, att de åker dit och kollar upp dem. Har de djurförbud sen tidigare så :(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#26 Äldre kvinnan är den yngre kvinnans mamma. Mannen låter som den yngre kvinnans sambo. På den beskrivningen och på kallnamnet de använder så låter det helt klart som dessa personer min kompis och jag diskuterat om många gånger innan. Och som gick under familjen råtta förr när de försökte föda upp råttor. De tänkte avla på avkommor vars syskon fått megacolon och andra råttor med liknande gentiska defekter. Var som tur var inte så långvariga på råttaveln vad jag vet.
Hon, yngre är på bild här och sambon hon kan ha kvar nu. http://www.expressen.se/nyheter/rambo-vagrades-vard---trots-att-han-blodde-ur-ogonen/
#28 Det är samma kvinna det där. Förstår inte riktigt vad de tänker med när de hade tänkt avla på råttor med genetiska defekter. Jag blir så chockad över att sånna här människor finns!