OMG!!! blocketannons :/
Nä nu orkar jag inte mer. Nu slutar jag med att försöka ge folk råd. Nu orkar jag inte mer. Nu är det nog. Människor väljer att strunta i vad kunniga personer säger och gör djuren illa. Hur många gånger ska man behöva skriva samma sak om och om igen? Vissa förstår verkligen inte att man vill erbjuda lite hjälp.
Titta vad jag hittade. Fint! Två dvärghamstrar som umgås med en guldhamsterer. Jag mailade tjejn med fick ingen respons.
Från och med nu kommer jag aldrig mer hjälpa folk när de gör fel.
Förstår dig!
Själv håller jag förvisso inte på med hamstrar, men däremot med andra djur och möter ofta samma sak…
Ibland lyssnar inte ens folk som känner mig och vet att jag har många års erfarenhet av det djurslaget (inkl haft vanvårdade djur hemma hos mig för rehabilitering/ge de permanent hem hos mig).
Det är tyvärr bara att skaka av sig och hoppas att djuren får komma till någon kunnig och omtänksam ägare..
(T.o.m. jag som inte har jättemycket kunskaper om hamstrar vet att guldisar mår bäst en och en när de har blivit avvanda.)
Sånt där gör mig rent av ursinning förbannad!
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Guldhamstern ska vara såld nu iaf.. Förhoppningsvis till ett bättre ställe
Mvh Jenna
Ja jag hoppas VERKLIGEN det!
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Du ska inte känna att du vill ge upp, jag förstår vad du menar och hur du känner. Men även om folk inte vill lyssna så har du iaf försökt. Man kan inte göra så mkt mer än att försöka upplysa folk men sen är det upp till var och en vad man vill göra med infon..
Bara att fortsätta kämpa, rätt vad det är så är det någon som faktiskt lyssnar! :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Varför bor dvärgarna i olika burar om de kommer överens??
Och varför låta dem gå ihop med en guldhamster???
Nästan så man skulle rädda dem därifrån…
Jag skulle köpt den, men hon sålde den till "en stor familj" trots att vi avtalat tid för hämtning… Så ja, den bor inte där mer iaf. Innan stod det även i annonsen att den rastades med kaniner! >.<
Vissa av er kanske har läst min tråd som hetter "köpa hamster, funderingar", det handlade om denna hampis…
Hoppas verkligen den mår bra i sin "stora familj"… Familjen fick ju knappast några bra råd från ägaren… Usch, mår så dåligt av att se den där annonsen :( Hon borde bott här nu :(
Jag mejlade faktiskt på hennes annons och det är nästan helt så man tror hon är mentalt störd.. hon skrev flera ilskna mail till svar på mitt mail där jag så snällt jag kunde, gav henne råd om djuren.
Helt sjukt. Antingen är hon ett barn eller så är hon en vuxen med ett barnsinne. Enbart.
#8, hon är inte ett barn iaf, mer ungdom ca 20. Letade upp henne på facebook… Förvuxen fjortis va min första tanke (må låta elakt, men har inte så mycket till övers för sånna människor)
Har någon möjlighet så borde dvärgarna komma därifrån också, de bor själva och kanske också rastas med kaniner…
tänk på att skrift kan låta värre än vad det ibland är.
tex jag kan låta elak ofta när jag skriver. gillar inte att skriva tycker det är jobbigt och tar tid. har dyslexi och måste tänka på hur jag skriver. ofta ser jag att det jag tänkt står där men kan ha glömt flera ord så det blir rena rama kukilurium.
sen rösten gör ju sitt samt vilket humör läsaren är på.
alla upplever vi en bok på olika sätt.
sen om många påpekar samma sak om å om igen klart personen blir uttröttad då och svarar kort å kanske tvärt.
tänk såhär istället- hon har nog kommit till insikt å därför annonserar för att djuren ska få det bättre.
sen varför kan inte en hamster umgås med tex en kanin?
att de umgås med hund eller katt är tydligen mera ok.
#10 Det denna kvinna skrev till mig var helt galet.. inget man kan missuppfatta på något sätt, hon kallade mig för ett x antal öknamn, bad mig söka hjälp och mer eller mindre brinna i helvetet för att jag försökte hjälpa henne - och det på ett vänligt sätt.
Så som hon betedde sig gör inte en frisk människa.
"sen varför kan inte en hamster umgås med tex en kanin?"
Dom kan inte rastas tillsammans eftersom en kanin är ungefär 100 gånger större än en hamster och därför lätt kan ha ihjäl det lilla djuret, särskilt eftersom detta handlar om små dvärgar.
Tänk på att kaniner har enormt starka bakben som dom gärna sprätter med, räcker med ETT sådant slag för att hamstern ska bli dödad/rejält skadad.
Varför ens rasta dom tillsammans? Dom är heeelt olika arter och pratar inte samma språk överhuvudtaget. Tror du såna individer har någon glädje av varandra?
#10, håller med #11 där… Jag skulle inte låta min hamster eller min kanin umgås ensam med en hund eller katt. Knapt ens umgås med min kanin under uppsikt. Djur har instingter, tänker oftast inte på konsekvenser vilket kan leda till problem när de kan skada andra. En kanin kanske tar ett glädjeskutt, vilket är väldigt plötsligt och okontrollerat i glädje, och landar på eller sparkar till hamstern.
Att guldhamstrar sen är solitära djur som inte har någon nytta av utbyte med andra djur är en annan sak som även kan räknas in.
då är mina guldisar bra knäppa då som så fort de kan går till hundens korg å boar in sen bredvid eller under henne.
går hon iväg händer det att de går efter henne.
kaninerna däremot har jag aldrig låtit hälsa på hamstrarna.
minns en kanin och marsvinsuppfödare som skaffade guldis för några år sen.
den hamstern fick bo med marsvinen i deras stora hembyggda Bur. gick hur bra som helst. inget bråk eller skador. de tom sov i samma hus/bo.
inget jag rekomenderar men ville bara berätta att det har funkat trots att guldar är solitära djur.
#13 Jo men varför ens experimentera och ta dom riskerna när lagen och rekommendationerna dessutom säger annat? Bara för att det funkat för dig vid vissa tillfällen gör det inte okej..
Det är bara så onödigt.
Jag hade faktiskt min kanin lös i lägenheten med två hundar jämt, förutom när jag inte var hemma eller sov. Jag hade inte alltid uppsikt, men dom kom jättebra överens för de.
Mvh Jenna
Jag menar inte att hamstrar inte kan vilja krypa till en hund om chansen finns, undantag bekräftar regeln. Men kanske är det inget som behövs?
Jag skulle aldrig lämna dem ensamma. Rovdjur är alltid just rovdjur innerst inne, något kan hända och instingten kan ta över. Min personliga reflektion, jag skulle aldrig riskera det…
Känner mina hundar. Även min förra hamster gick lös i soffan när hunden låg där, (men självklart bara under uppsikt då den lätt kan skadas bara av att ramla ner från ryggen ifall hunden reser sig). Min kanin däremot låg gärna brevid hundarna och sov och gick efter dom när dom gick omkring i lägenheten. Båda mina hundar är vana vid smådjur och är väldigt försiktiga och respektfulla runt dom.
Menar bara att man ska inte döma andra i första taget.
Mvh Jenna
#16 Hahahah, ne, så kan du faktiskt inte säga, hahah! 
Då ska du se min lilla Bonni.
Hon är ju bara en chihuahua, men hon är en hund. I den hunden finns 0,0000 jaktingstingter, ser hon en hare på promenaden eller mus, ingen reaktion, skulle de springa framför benen på henne skulle hon bara backa undan.
Sitter hon med mina hamstrar i mitt rum så går hon antingen fram till den och lägger sig brevid den eller inte bryr sig alls. Det är detsamma med mina 2 andra chihuahuor också. Jag litar på dem fullständigt.
Men mina shibor. Där finns det jaktinstingt. Rasen Shiba ligger väldigt väldigt nära vargen, så de har faktiskt dödat en hamster här hemma tyvärr. Och jag skulle aldrig tänka tanken att hålla en hamster framför nosen på dem. Då skulle dem ryka i ett nafs.
#18, Okej, det blev lite väl generellt där med alla raser över en kamm! :P Men ändå, de flesta hundar leker lite för våldsamt för att jag skulle våga ha dem lösa ensamma med någon av mina bytesdjur :P En snäll lek för dem, som absolut inte är illa menad, kan bli nått skadligt för det lilla, ömtåliga djuret :/
Visst finns det undantag, kände jag en hund (eller katt) riiiktigt bra så skulle jag kunna ha den ihop med mina bytesdjur, under uppsikt. :P Så känner jag, eftersom att jag skulle känna mig hemsk om något hände! Men detta hör väl inte riktigt hit, eller? ^^ Hehe
Kanin som rastas med hamster håller jag dock fast vid inte är en bra idé. Har Molly lös om dagarna och hennes glädjeskutt är ytterst spontana, oplanerade och krafitga :P
#19 Hahah, nej det hör inte hit. :)
Jag skulle kunna lämna mina Vavvor ensamma med mina hamstrar utan att ens vara orolig. :) Men jag vet att de aldrig skulle göra något, men jag skulle aldrig göra så om jag inte kände hundarna helt. :)
Hundar kan man ändå lära och man kontrollerar dom ändå lite eller så. Man uppfostrar ju dom som man vill ha dom lite :)
Medans man inte kan göra riktigt så med en gnagare. Ha en kanin och hamster ihop hade inte jag heller haft :S Dom förstår liksom inte att det skulle vara "fel" om dom började bråka.
Mvh Jenna