Vilka mått?!
Hej jag har tittat runt på nätet för att hitta de lagliga måtten för en guldhamster. På jordbruksverket stod det att den minsta lagliga ytan var 0,12 m2. Är det rätt för då är väll kort sidan 3 cm och långsidan 4cm? om jag gjort matten rätt. men sen står det näst att den mista lagliga måttet på kortsidan var 0,25m och minsta höjden vaar 0,2m… Jag förstår ingenting! HJÄLP!
Du har räknat lite fel (: 3cm gånger 4cm blir 0.0012 m2.
För att få 0.0012 m2, kan du ta 30cmx40cm, tillexempel (: Den kortaste sidan måste som sagt vara minst 25cm lång, och höjden måste vara minst 20cm.
Dock är detta alldeles för små utrymmen! Jag rekommenderar åtminstonde det tredubbla, helst mycket större.
På den här sidan kan du beräkna area: http://www.kalkyleramera.se/geometri/area (Du skriver in måtten, så räknar den ut hur stor arean blir)
//Jessie
OJ! Hahaha
Vad är de bästa måtten till en söt liten guldhamster?
Ju större desto bättre (: Har pratat med flera guldhamsterägare som säger att dom helst har 0,5 m2 till sina guldisar. Alltså runt 70cm på varje sida.
//Jessie
jösses vad stort!
Ja de är billiga men jag vill ha en snygg Bur också så man kan se hamstern lätt. så samla låda är inte för mig. jag har bestämt mig för att köpa en sånhär Bur :
Men den innehåller inte hjulet eller den blåa grejen inuti. och i en annan färg. Den är billig osv men vilka mått är de bästa??? För en liten going.
Guldhamstrar är aktiva djur, och tycker om att ha stor yta att röra sig på i buren:) Ju större ju bättre! Enligt mina erfarenheter så rekommenderar jag:
*en stor Dunabur (av den större varianten ca 75x45x30) sjukt bra, för då skvätter det inte ut spån och saker från buren:)
*en 130 liters SAMLA-låda från IKEA<--- absolut det billigaste alternativet. samma där, inget spån skvätter ut.
*Eller ett akvarium(ca 100 liter), som ma kan bygga till gallerskydd i taket om man är händig:) dock är akvarium tunga och inte så lätta att rengöra:c samma där, åter igen inget spånskvätt;)
Om man vill ha en gallerbur så rekommenderar jag hällre en "låg" Bur med stor yta, än en "hög" Bur med många våningar.
lycka till!:)
Ja du har rätt med vilka mått den är! Jag ska se om de har den! Vi ska köpa Teo på Lördag tror jag. Jag säger tack för din hjälp. Jag tycker också att den buren ser fin och trygg ut.