Hamster iFokus

Hamster

Etikettminneslund
Läst 877 ggr
Roonja
0

Hemsk syn...

Jag har nu städat alla hamsterburarna, förutom 1……

Jag satt mig på huk och drog fram dvärghamsterhanarnas Bur från 3:dje raden i hamsterhyllan. Ställde ner buren på golvet och öppnade den. Jag sökte med ögonen runt i buren, i vänster hörn låg en av agouti hanarna, antingen Flingans No One Like You eller Flingans Nypon. Han var död…. blodig, stel och kall.

Jag tittade nu till vänster och stannade med ögonen vid toaletten. Där resten låg. Men jag såg bara 5 stycken. Jag grävde i toan och hittade då en till agouti hane, No one like you eller Nypon, även han, blodig, stel och kall.

Dessa 2 var minst av alla. Mina hanar måste alltså gått ihop och dödat dessa 2. Det var inte alls kul att se.

De har aldrig bråkat förut och jag har inte varit med om något liknande så detta var inte alls roligt! Gråter

Mina små änglar, ha det bra.

Rip Flingans No One Like You och Flingans Nypon Gråter

[Marro98]
1

Nej varför hände det massa hemskt med dina hamstrar? Gråter
Beklagar verkligen Ronja!!
*Alla styrkekramar jag har*<3

Roonja
0

Jag vet inte, det blir ju liksom bara värre…..ibland känner jag att det kanske inte är meningen att jag ska avla. Men jag kan inte sluta. De är för underbara för att jag ska kunna sluta avla. Oskyldig

Jag har önskat många gånger att det ska sluta hända dåliga saker, men det är väll bara att önska igen. Rynkar på näsan

Tack så mycket Ronja! :')

De resterande ser ut att må bra, de ligger och gosar i en hög, så varför de döda de 2 andra förstår jag inte. :(  Jag måste hitta hem åt 3 av dem. :) 2 har redan hittat hem och ska flytta snart.

[Marro98]
0

Du får absolut inte sluta avla Ronja! :)
Det är somsagt bara att forstätta att hoppas :)

Kanske man ska komma & sno en eller två? ;D
Haha synd att jag har hamster stop ^^ Eftersom att jag ska ta en kull på Charlotte snart.

Lycka till nu! :D

Roonja
0

#3 Nej, jag vill ju fortsätta avla. :) Fast dvärgarna har jag bestämt att jag ska lägga ner ett tag :/

Hihi det går så bra så.

Ja, just ja, ska bli roligt att följa. :)

Tack så mycket! :)

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

tråkigt att höra :/

Bruden-Mbuti
2

stackars små liv som blivit mobbade.

och stackars dej som fick se de små liven i det skicket.

djungelns tråkiga lag Gråter

sånt kan hända så anklaga inte dej själv och ge upp. kämpa på det kommer hända mer solskens historier än sorgliga.

jossa5
0

Ush, va hemskt! Stackars små liv med.

Skickar lite kramar åt ditt håll!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[hamster-expert]
0

så hemskt! jag försökte också få dvärghamsterhanar att bo tillsammans, men de började slåss. som tur var ahde de inte hunnit slåss illa en. Mario o Linus bodde tsm, men en dag när mamma skulle lägga in lite grönsaker såg hon att det bitit sig fast i varandra! hon ropade på mig så jag tog upp dem och blåste på dem tills de släppte varandra. som tur var hade de bara tappat lite päl och blödde bara pytte lite. så nu bor de i varsin stor Bur.

Deras två syskon, Alan o Richard bodee också tsm, men en dag när hade släppt ut dem bet de sig plötligt fast i varandra. jag blåste på dem så att de släppte varandra och hoppades att de inte var skadade. de var inte mer skadade än sina bröder och fick också bo själva sen.

På vissa ställen står det att dvärghamstrar ska bo tsm, men de flesta börjar slåss förr eller senare! hanar är värst! har förskt få honor att bo tsm också, men det höll inte heller. Fast skillnaden är att honorna börjar gnaga bort päls på varandras magar och då hör man att det piper. så de mera småmobbar varandra och då kan man dela på dem i tid utan att de behöver börja slåss. honor kan bo tillsamamns ibland, så man kan testa att låta dem bo tsm eftersom de inte börjar slåss utan förvarning.

Hanarna börjar däremot plötsligt utan några tidigare tecken på stridigheter slåss på liv och död!! man hör inte ens att de slåss, så därför är det jätte svårt att hinna dela dem i tid innan det är försent. det var bara turen att jag kom just när mina hamstrar började slåss.

Så egentligen borde du sälja de sista hamstrarna var försig så att de inte börjar slåss på liv o död hos sin nya ägare.

[hamster-expert]
0

har du haft dvärgahsmtrar som bott tsm förut? just mina hanar var kanske lite extra bråkiga. båda deras föräldrar var jätte snälla mot människor men kaxiga mot andra hamstrar. tycker det är dumt att det står på vissa ställen att de är flocksdjur och på vissa att de inte är det. jag ser iaf inte dvärghamstrar som flockdjur. tror dock att honor kan bo tsm ibland. men hanar brukar faktiskt av de flesta djur inte kunna bo tsm.

söt hamster på din Avatar förresten! den är din va? ^^

Bruden-Mbuti
0

för att det ska fungera bra med att ha flera dv ihop bör de ha mkt burströ att gömma sej i samt en rejäl Bur.

på den tiden jag hade vintervita bodde de i stora samla lådor eller de stora dunaburarna.

bodde de i mindre burar vart det ofta pip å jakt.

tror därför att stor yta är avgörande för om de ska fungera bra ihop.

är det för trångt kan olyckor lättare ske.

Hamsterlycka
0

Nejmen usch så hemskt! Beklagar verkligen Ronja. <3

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Roonja
2

#5 :(

#6 Tack så mycket Eva.

#7 Tack! <3

#8 Tråkigt att det inte fungerade för dig! :(( Jag fick min första dvärghamster 2005. Så jag har haft dvärghamstrar ett tag. Men sen så hade jag ett "dvärghamster-uppehåll" några år. Och skaffade vintervita för snart 2 år sedan igen. Jag tog min första kull på dem och blev reggad uppfödare. Och hitills har jag haft dem ihop och det har gott superbra. Har 5 honor ihop nu, de har varit tillsammans nästan hela livet och de gosar hela dagarna typ. :P

Även hanarna som är kvar gosar hela tiden. Men det har varit spänt hela tiden mellan de som är kvar och de 2 döda hanarna, men inget jag tänkte så mycket på förens nu. :( Så att sälja hanarna var och en för sig skulle bara vara elakt då de trivs så bra tillsammans.

#9 Så svar ja, jag har haft dvärghamstrar tillsammans många gånger. Varför ser du dem inte som flockdjur? De är ju flockdjur, och du vet väll att det är lag på att de ska bo 2 och 2? Fast såklart måste man sära på dem ifall det händer som du säger. :)

Jepp, det är min hamster, Flingans On My Mind från min O-kull. =)

#10 Exakt, hanarna har mycket saker i buren som de kan leka och klättra på, även mycket bottenströ och ganska stor Bur.

#11 Tack så mycket Hanna. <3

Sarah!
0

Fy va tråkigt ronjaGråter beklagar verkligen, R.I.P

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

Odette
0

Riktigt obehagligt när sånt där händer! Beklagar verkligen.. man vill ju helst slippa se sånt .. !
Det finns alltid baksidor och motgångar med avel men allt brukar vägas upp av deras underbara sätt att vara. Man får bara ta det lugnt ett tag när det känns tungt, samla kraft och inte vara rädd för att fortsätta kämpa.

Än en gång, beklagar det som hände.
Vila i frid små bollar :'(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Roonja
0