Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2093 ggr
Michaela-N
0

Aggressiva hamstrar

På djuraffären jag jobbar på just nu finns två guldishannar. De är bara fem-sex veckor gamla, såg imorse när jag skulle fylla på rent vatten och mat att de bråkade ordentligt, så jag särade på dom. Nu sitter dom i separata burar (de hade en liten kompis också, men han var liten, skadad, missbildad och sjuk, hade ont, så han togs bort…) Så de är ensamma i sina burar.

Nu till dilemmat… Båda hamstrar är aggressiva. Även fast de nu är helt själva i sin Bur. Jag är tvungen att peta med handskar för att inte bli biten när jag ska byta mat och vatten. De kommer inte fram och bits, men bits och försöker fly om man kommer nära med handen. Har ännu inte sett hur de reagerar utanför buren.

Jag har haft funderingar på att ta med en av dem hem, och försöka tämja den hemma. Jag är inte riktigt van vid så otama hamstrar, men med lite vilja kanske det går?

Vad tror ni? Är det någon idé? De kan inte stanna kvar i djuraffären, de får denna vecka på sig att lugna ner sig lite, annars måste de tyvärr tas bort. Och jag har riktigt blivit kär i en av dem, en lite överrtecknad dominant spot av nåt slag.

Tycker ni att jag borde ta med en av dem hem och försöka tämja den? Eller är det ingen idé?

Vill ju så gärna låta dem få leva lite till Gråter

[Marro98]
0

Jag tycker att du iaf kan försöka :)
Men kärlek, godis & tid så kommer han säkert att förstå att du inte vill ont!

Men jag är ingen expert ;)
Men jag skulle iaf ha försökt!

Michaela-N
0

#1 Jag är inte heller någon expert, men vill ju i alla fall hoppas på att det finns två underbara hamstrar längst in i hjärtat!

Kan försöka filma dem imorgon så kan jag lägga upp.

Lojs
0

Guldhamster är tyvärr det djur som orsakar mest skador på djuraffärspersonal. :(

Ibland kan det gå att få dem tama trots dåligt temperament (troligtvis attackerar de för att de är rädda), men det är inte alltid det funkar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Marro98]
0

Gör det!

Försök att inte ha hanskar eftersom att dom kan bli lite rädda av det :)
Tro mig! Har haft en väldigt rädd hamster, hanskar gjorde bara saken värre ;)

UlrikaD
3

Du förlorar ju ingenting på att prova. Tja kanske ett finger eller två:)

Men om djuraffären ändå tänker ta bort dem så kan de ju få en chans innan dess. Synd att du inte kan ta båda två.

Roonja
2

#4 varför skulle det göra saken värre? :)

Jag hade en silversvart hona från ett zoo en gång. Helt sjukt hur rädd hon var. Det tog mig 5 månader innan hon slutade bitas och kunde gå i handen. Det gjorde jag med handskar, hon bet igenom handskarna några gånger också. Om jag inte hade haft handskar så hade jag nog bödigt ännu mer. Det är ingen fara att ha handskar. Glad Men det bor på vilken hamster det är också, vissa kan bli lite räddare än andra, men det fungerade för mig. :)

Hamsterlycka
0

Kan faktiskt hålla med Marro98 lite om detdär med handskar! I början var en av mina honor ganska bitig när jag skulle ta upp henne, så en dag försökte jag med handskar med då vart hon ännu argare Skrikandes Vet inte om hon var extra sur då eller vad det berodde på..Tungan ute

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Roonja
0
minna92
0

Min första hamster var en vuxen guldis från en djuraffär där hon hade haft 0 kontakt med människor. Hon blottade tänderna, högg emot mig och nästan väste mot mig första månaden. Men jag kan bara berätta att denna hamstern blev tillslut den tamaste hamstern jag någonsin haft. Mycket tack vare att jag matade henne från handen:) Då lär dom sig att händerna är trevliga saker, och ingenting dom ska bita i^^

Michaela-N
0

#3 Tror att hamstrarna kommer ifrån Imazo, inte helt säker men tror det. Kan fråga efter imorgon, men visst är det rent generellt lite sämre temperament på sådana hamstrar?

#5 Ja, två blir nog tyvärr lite för mycket jobb. Får välja en av dem tror jag dessvärre Obestämd

Nja, de tas bort om de inte visar att de ändrar lite på sig. Jag försöker umgås lite med dem och låta de vänjas vid mina händer.

Lojs
0

#10 Tyvärr avlar ju inte grossisterna på temperament generellt sett. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Marro98]
0

Ronja:
Min blev liv rädd & bet ännu mer :)
Så jag vågade att testa utan handskar & då blev hon lugnare! :D

Roonja
0

#12 Okej. Glad Det kan ju skillja från hamster till hamster också. Min blev inte värre när jag hade handskar. :)

[Marro98]
0

haha nej du har helt rätt :)

Michaela-N
0

Hmm ja jag ska tala lite med morsan när hon kommer hem.

Har ju alla grejer kvar hemma så det är inte mycket som behöver köpas nytt i så fall.

Kan ju testa och prova. Blir han inte bättre så får han väl tas bort då. Men då har  jag i alla fall gjort ett försök.

Michaela-N
0

Ska jag försöka filma idag?

minna92
2

Det låter som en bra idé! Filma dens beteende idag så kanske man kan lista ut om den är rädd eller bara allmänt agressiv:)

Michaela-N
0

Äsch, ingen film idag heller. Får komma ihåg det imorgon!

Men det känns inte speciellt värt det längre… Det är verkligen ingen trevlig hamster Gråter

Vågar inte stoppa ner handen heller, så hur ska jag någonsin få honom tam, även om jag tar hem honom?

Märkte idag att deras syster är likadan. Och de är från Imazo

Michaela-N
0

Känner mig gråtfärdig när jag tänker på detta… det ligger som en börda över mina axlar!

Jag som ville skaffa gerbiler… kommer nu få trugas med en arg hamsterjävel Flört

Står fortfarande i valet och kvalet. Kanske vore det bättre att ta bort honom?

Lemonneater
0

hm.. svårt val ja. Kan ju vara lite svårt att sälja en så aggressiv hamster? tycker ju att personen som köper den borde veta att den bits och sånt. Men å andra sidan så hjälper det ju inte om ni tar bort den eller inte, djuraffären kommer ju bara beställa in nya hamstrar och de kommer ju kanske vara precis likadana?

Michaela-N
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är han. Vad är han för färg tror ni?

minna92
0

dominant spot (med väldigt mycket vitt?) skulle vara min gissning (är dock inte så påläst om dethär med färger-än!)

nakuta
0

Svart Ba Ds KH är min gissning

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

annakarin_li
0

Men han var väldigt fint mönstrad :-)

[Marro98]
0

Ååh han är ju gör söt ;)

[CruellaDeVil]
0

Jag har själv tagit hem otroligt rädda hamstrar från jobbet innan de sålts. Min erfarenhet är endast god. Gurkan, som jag bland annat avlat på i efterhand var så rädd att hon skrek, kissade och bajsade bara man satte handen ovanför henne. Dock blev hon enormt snabbt tam och visade sig ha ett fantastiskt temperament, plus en underbar kropp och storlek.

Vi har inte behövt avliva en enda hamster på grund av aggressivitet. Alla har gått att tämja på väldigt kort tid. Nu pratar vi då Imazohamstrar. Med stort lugn, tålamod och inga handskar. Nu är det ett par år sen vi tog in därifrån då vi får mindre rädda hamstrar från annat håll men jag slutade bli hamsterbiten då jag slutade ta fast hamstrarna på jobbet uppifrån.

Jag kör helt enkelt med att sätta fram handen jätteförsiktigt och låta hamstern undersöka innan jag försiktigt kupar händerna runt den och lyfter upp den. Det fungerar ju hur som helst inte om de är extremt rädda men jag upplever att de sällan bits på det sättet. Det viktiga är att aldrig någonsin på något sätt klämma fast någon del av hamstern för då biter den direkt. Hellre då att den får lyckas fly några gånger… plus då att man ser till att de är ordentligt vakna och får lite tid på sig innan man börjar.

Jag tycker absolut att det är värt ett försök. Jag hade tagit hem båda och sedan låtit dem gå till försäljning om de visade sig bli tamare med lite lugn, ro och stillsam hantering. Eller behållit själv om man fäster sig vid dem. Jag vet ju själv att man inte kan sälja sådana djur men vi har aldrig behövt avliva en hamster på grund av aggressivitet. Endast en gerbil som anföll från avstånd och bet sig fast i handen då man skulle mata. Han satt verkligen och vaktade på att man skulle sätta ner handen.

Lyckas du inte är det väl inte mer än att låta honom somna in och då har han/den fått en god chans.

Roonja
0

Nakuta har rätt, det är en svart/silversvart bandad dominant spot korthår. =) Söt som socker. :)

Michaela-N
0

#24 Fint mönstrad? Prickarna sitter ju huller om buller på huvudet ;) Nog för att han är söt men han är ingen utställningsskönhet direkt :d

annakarin_li
1

# Kanske inte utställningsexemplar. Men jag tycker att det är lite charmigt när mönstret är lite huller om buller ;)

Roonja
1

#28 Han har inga svarta prickar på huvudet! :)

Han har ett vitt band runt magen och vita prickar runt resten av kroppen förutom på huvudet där han har lite grundfärg kvar :)

Han ser ut att vara ganska bra tecknad för att vara den färgen/teckningen. Men utställning kanske han inte skulle passa till för hans typ eller storlek. :P