Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1530 ggr
FiffiLiina
0

Sjuk hamster, hjälp!

Nu när jag kom hem så såg tog jag upp Panda och märkte då att hon typ inte nös men kuttrade eller vad man ska säga. Det lät typ ptuptu (sämt förklaring jag vet) och hon var alldeles gul runt munnen (såg ut som äggula typ) och det var jättetrögflytande. Sedan hittade jag en hög i hennes Bur med samma sak(precis vid boet). Vad kan detta vara?

Tänker naturligtvis ringa veterinär men vill höra lite vad ni har och säga. Vad kan det vara?

Orolig…

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

Hon brukar också alltid vilja komma upp nu sprang hon bara och gömde sig och ville inte alls komma upp. Hjälp!

MVH FiffiLiina

lizaohman
0

Ifall du vill: Om du skickar meddelande med ditt namn (för och efter) samt bostadsort ska jag skicka healing till Panda, men jag försvinner strax för en annan healingsession, så du måste vara snabb!

Roonja
1

Hmm det låter inte alls bra, ring veterinär. :(

#2 Healing, du menar typ be för att hon ska bli bättre, eller hur menar du? :P :)

FiffiLiina
0

#3 Nej jag håller med. Har ringt Strömsholm jourveterinär och jag ska ringa till någon veterinär i länet där jag bor imorgon så får vi hoppas att vi får komma in snart. Veterinären sa att jag ska försöka få henne att äta. Ska ge henne lite broccoli och blomkål nu som hon tykcer mycket om så ska jag ringa imorgon. Mammas lilla älsklingspanda. Hoppas hon blir frisk snart! Gråter

MVH FiffiLiina

[Marro98]
0

Åh nej va tråkigt! :(
Jag, Tindra, Silla, Topas & Charlotte håller tassar & tummar & önskar er lycka till! <3

FiffiLiina
0

Tack så mycket #5!:')

MVH FiffiLiina

Emi&Musse
0

Du kanske kan testa att ge den något annat än broccoli och blomkål. Jag kanske skulle ge morot eller gurka mm. Hon kanske bara vill vara ensam eller så men annars kanske du kan avakta. Hur många år är hon.

Och om mitt tips inte funkar så gör det som känns bäst.

Jag och min hamster håller tummarna att hon ska bli okej!!!

Emi&Musse
0

Men beroende på hur hon såg ut och så så tycker jag också att du ska ringa vetrinären.

Lycka till igen håller tummarna!!!

jossa5
0

Hoppas att det inte är något allvarligt! Håller tummarna för er! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

FiffiLiina
0

Tack alla! Ja såklart fick hon inte bara blomkål och broccoli. Hon måste ki få lite saker att välja på #7

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
1

Nu sitter vi och väntar på bussen som borde komma när som helst. Hon sitter i en transportbur med massor utav papper och sen är transportburen inlindad i många lager filt så hon inte ska frysa. Uppdaterar här efter veterinärbesöket! Wish us luck! Hoppas det kommer gå bra för min lilla skruttis:')

MVH FiffiLiina

luddtuss
0

Håller alla tummar jag kan hoppas allt går bra!!

annakarin_li
0

Vi håller tummar och tassar för er!!

FiffiLiina
0

Tack alla! Nu har vi varit hos veterinären och de sa att hon ska äta lättsmält mat i några dygn typ blötlagda mariekex och morot och majspure. Hon skulle också bara få ca en matsked fröblandning varje dag. Om det blev värre så skulle vi komma in igen. Nu ska jag till skolan så ska jag kolla till henne efter skolan och se hur det är med henne.

MVH FiffiLiina

jossa5
0

Hoppas att det blir bättre med den nya dieten! :)

Mvh,

luddtuss
0

Skönt att det inte visade sig vara något akut allvarligt, hoppas den nya dieten hjälper lilla Panda att bli helt bra igenGlad Men vad trodde dom att det kom sig av då?

Vart var du? Jag har ju tack och lov inte behövt besöka veterinär i Örebro men det kan alltid vara bra att veta lite vilka som är bäst. Vad kostar en undersökning så här av en hamster?

FiffiLiina
0

De visste inte vad det kunde vara. Ja, det hoppas jag med! Vi går till Annalysen med alla våra djur och de är superbra tycker jag! Undersökningen kostade 240 kr. :)

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

Idag hade hon inte ätit mycket kan jag säga men lite i alla fall. Hon fick gå en stund runt i mitt rumm och nog sprang hon men bara till ett hörn och satte sig. Har nu rengjort och tagit bort gammalt toapapper i henne hus så får vi se om hon flyttar in dit igen. Är beredd ¨på avlivning. Hon mår ju inte alls bra enligt mig och detsamma tycket veterinären när vi pratades vid på telefon. Får se om hon ätit något imorrn och om hon lösbajsat igen och beroende på det så kanske det blir att åka in med henne igen på onsdag. Usch vad ledsen jag är…Gråter

MVH FiffiLiina

annakarin_li
0

Usch vad hemskt! Håller som sagt tummar och tassar för er. Passa på att vara så mycket du kan med henne. Hoppas det blir bättre till i morgon. Styrke kramar till er!

91Marran
0

mitt tips är att mata med en vanlig spruta. jag har behövt göra det på tre hamstrar och efter några gånger så vänjer de sig och suger för att få mer. men det är viktigt att vara försiktig så att det inte går fel.

Jag har fått tipset att micra deras vanliga mat i lite vatten. bäst är om den är krossad innan. försök att få ut lite vitaminer från grönsaker och frukter också som du kan blanda ner. sug sedan upp vätskan och börja.

har du ingen frukt eller grönsaker hemma, så använd lite flytande vitaminer för hamstrar.

maten ska tydligen micras för att de viktiga ämnerna ska ta sig ner till vätskan.

Dock så luktar inte detta så gott och alla hamstrar gillar inte att få det i sig, men det är klart bättre än att ha en hungrig och sjuk hamster.

metacam går också att blanda i en-två droppar per dag för att minska smärtan.

lite rörigt kanske.

Mvh
Mig

FiffiLiina
0

#20 Tack så mycket för tipset! Ska verkligen testa detta! Tack :)

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

Kan du förklara hur man gör när man ska mata? Hålla på speciellt sätt? osv.:)

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

#19 tack!:)

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

Hur ofta ska hon ha detta?:) Och hur länge?:)

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

Nu har hon fått en spruta eller vad man ska säga med detta. Hon ville inte äta men hon var så tvungen. Hon fick bara ca en droppe i taget. Men fråga kvarstår. Hur ofta ska hon ha detta?:)

MVH FiffiLiina

luddtuss
0

Hur mår din lilla Panda idag?

FiffiLiina
0

Jag ska kolla till henne när jag kommit hem från skolan. Annars om hon inte mår bättre så åker vi in imorrn. :,/

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

Jag ska kolla till henne när jag kommit hem från skolan. Annars om hon inte mår bättre så åker vi in imorrn. :,/

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

Nu har jag tagit ett beslut och det är att avliva henne. Hon har gått ner tjugo gram på tre dagar och idag så jag mer sånt där gult och mer lösbajs. Gråter som aldrig förr just nu.:,,,(

MVH FiffiLiina

minna92
0

Auw:C Alltid svårt då man tar sånna här beslut. Men det känns endå bra eftersom det är "rätt beslut" då djuret inte behöver lida mer. Jag vet hur svårt det är att ta ett sånt beslut, och förstår att du gråter:C

[Marro98]
0

Nej fy va tråkigt! Gråter
Ååh jag beklagar verkligen!
*Massa styrkekramar*<33

jossa5
0

Jag är ledsen för din skull!

Skickar lite kramar till dig!

Mvh,

FiffiLiina